Blå Ängeln

Blå Ängeln


Blå Ängeln kom till 1978 i Tyskland. Det började med att produkter som hade samma funktion som andra, men var skonsammare mot miljön, fick bära märket.
1993 fanns över 4300 godkända produkter i drygt 70 kategorier.


Environmental Choice

Environmental Choice


"Environmental Choice" är ett kanadensiskt miljömärke som föreställer tre duvor som tillsammans bildar ett lönnblad. Duvorna representerar konsumenter, industi och regering som arbetar tillsammans för att förbättra Kanadas miljö. Miljöorganisationen startade 1988 och hjälper kunder att hitta produkter och tjänster som belastar miljön så lite som möjligt.

I kriterierna för att få märket tar man hänsyn till om energiförbrukning under tillverkning, farliga biprodukter, återanvändning av material och om produkten är återvinningsbar. Riktlinjerna för Environmental Choice baseras på bästa tillgängliga information vid utfärdandet av kriterierna. Dessa uppdateras allt eftersom framtagande av ny information och teknologi. Man samarbetar med industrin, miljöorganisationer, universitet och oberoende expertis vid framtagande av riktlinjer.

Certifierade produkter får ej ge avkall på effekten.

För tillfället är mer än 1400 produkter miljömärkta av Environmental Choice. Och det finns 29 st kriterier frantagna för olika produktgrupper.


The NF Environnement mark

The NF Environnement mark


The NF Environnement mark är ett franskt miljömärke. Det togs fram 1992 och föreställer ett blad som täcker en glob.

Märket innebär att en produkt belastar miljön mindre, men bibehåller samma effekt som andra produkter på marknaden. Företag som önskar att framhäva sina miljöanpassningar kan frivilligt ansöka om att få bära märket på sina produkter.

Certifieringsmöjligheter finns inom ett antal produktkategorier som t.ex färger, soppåsar och kylarglykoler. En kommitté, som utgörs av representanter från konsument organisationer, industrin, distributörer och myndigheter, står för de generella riktlinjerna och produktkategorierna. En styrgrupp tar sedan fram de färdiga kriteriedokumenten. Riktlinjerna uppdateras hela tiden.


Eco Mark

Eco Mark


Sedan 1989, har "the Japanese Environmental Association" administrerat miljöprogrammet "the Eco Mark Program", som har till uppgift att sprida miljöinformation om produkter, för att få konsumenter att välja miljöanpassade produkter. Symbolen representerar viljan att skydda jorden med våra egna händer. Överst i symbolen så står det "Friendly to the Earth" och i botten står produktkategorin.

Som de flesta miljömärken krävs det av produkten som bär märket, att den belastar miljön mindre. Man tittar på hela produktens hela livscykel.


Green Seal

Green Seal


"Green Seal" är en amerikansk ideell miljömärkningsorganisation. De utfärdar märket till produkter som orsakar mindre skador på naturen än liknande produkter. Märket "The Green Seal" utgörs av en glob med en grön kontrollbock. Man riktar sig till konsumenter, eftersom man menar att det är de som har makten att förändra världen. Varje gång en miljömärkt produkt säljs är ett steg för jorden och varje gång en icke miljömärkt vara köps är ett steg mot jorden.

Green Seal utvecklar miljöstandarder för konsumentprodukter genom en offentlig process, därtillverkare, miljöorganisationer, konsumentgrupper och myndigheter är aktiva. Produkter blir godkända först efter ett rigoröst testande och utvärderande. Underwriters Laboratories Inc. (UL) är den huvudsakliga konsulten för testningarna.

Hittills finns det 234 produkter med märket i mer än 50 produktkategorier. Man har 101 medlemmar i sitt "Environmental Partners" gröna program för institutioner, med över $5 miljarder i köpkraft.

Som ett steg i arbetet så publicerar man en serie med gröna riktlinjer för industrin.




Förord Allmänt Miljösymboler Miljöstyrning Gröna Listorna Nyheter Kommunkrav Miljölänkar Heta länkar