Skeptisk mot högtryckstvätt

Reportage hämtat från Göteborgsposten ekonomi, 19980927, av Pia Svensson


Skeptisk mot högtryck.
- En lack som är repad med borsttvätt går alltid att polera.
En bil som blivit förstörd med starka kemikalier i en högtryckstvätt måste lackeras om, säger Olle Pilmann.


Borste bäst i bilbadet

Den nya borstfria biltvätten har kostat Olle Pilmann en halv miljon. Men helst skulle han vilja slänga ut den.

- Det är som att borsta tänderna med en vattenslang, säger han.

Roger Paulsson äger en röd Opel Omega 1988 års modell som han köpte förra året. Vid första biltvätten bestämde han sig för att pröva den borstfria högtryckstvätten på en av bensinmackarna i Göteborg.

- Kanon, tänkte han. Men det var då det.
- Hela bilen blev alldeles matt. Jag försökte rubba, vaxa och dona men jag fick aldrig tillbaka lystern på den röda färgen, den blev nästan som vit, särskilt på bakskärmarna. Det hela slutade med att Paulsson fick lackera om bilen.
- Jag fick olika förklaringar, att syrahalten kunde vara hög på tvättmedlet och att lösningsmedlen som användes kunde vara för starka. Numera tvättar Roger Paulsson sin bil för hand. Olle Pilmann driver Bilbadet i Göteborg sedan 14 år och har många år bakom sig i branschen. Redan som 14-åring arbetade han med Sveriges första borsttvätt på Slakthusgatan i Göteborg i början på 60-talet. Som mest rullar 700 bilar genom tvätten på Bilbadet varje dag. För två år sedan installerade han en borstfri biltvätt. Han var orolig för att tappa kunder när uppgiften om att borsttvättarna repade lacken började cirkulera bland bilägare. Men i dag är han besviken.

- Bilarna är fortfarande smutsiga när de rullar ut. Jag älskar bilar men än i dag har jag inte sett den högtrycksmaskin som gör en bil ren. Det krävs det där lilla sista med borstarna. GP testade båda varianterna. Bilen blir renare men inte ren i den borstfria tvätten. Leran är borta men det ligger en tunn hinna kvar av grå smuts på bilen. Särskilt tydligt är det på taket och fönstren. Trycket i vattenstrålarna ligger på mellan 130 och 150 bar. En högtryckstvätt som används för hemmabruk har hälften så högt tryck. Olle Pilmann vill inte använda hur starkt tvättmedel som helst.
- Det finns medel som har ett pH-värde på 12-13. Tänk då på att lut har ett pH-värde på 14. Ett starkt tvättmedel riskerar att skada lacken ännu mer än borstarna och det tar bort allt skyddande vax på bilen. Visserligen kan man spruta på ett vattenbaserat vax efteråt men det håller inte särskilt länge, säger han. Vid nästa tvätt med borstar försvinner den grå hinnan på GP:s testbil. Tvättmedlet har ett pH på åtta. Enligt Olle Pilmann är de eventuella reporna som blir med borstarna försumbara.

- Det är klart att lacken slits som allt annat men reporna som blir i borsttvätten är ytliga och lätta att putsa bort. Ett sandkorn i en tvättsvamp gör betydligt djupare repor. Och är bilen vaxad när den körs in i tvätten är det bara vaxet som repas. Vid borsttvätt används dessutom bara en tiondel så mycket tvättmedel som vid högtryckstvätt. Men kunder frågar efter den borstfria tvätten.

- Det är bilägarna med alltifrån gamla rostiga folkvagnar till splitter nya Mercedes. Det är som en modegrej. Men jag rekommenderar inte högtryckstvätten, säger han. Men det gör däremot Jan Svelander på Preem. Företaget ska byta alla sina borsttvättar mot högtrycksmaskiner. Bara i höst handlar det om en investering på 16 miljoner kronor för 20 nya maskiner.
- Vi tror att borsttvätten skrämmer folk. I dag är det bara 20 procent av våra kunder som tvättar bilen i våra hallar. Vi bygger stora badrum för bilarna och jag tror att vi kommer att få nya kunder på det sättet, säger han. Såväl Svelander som hans kollega på konkurrenten Shell, Fredrik Josefsson, betonar att bilen inte blir lika ren i högtrycksmaskinen som vid borsttvätten. Men Josefsson är övertygad om att högtryckstvätten vinner i längden.
- Det är i princip det enda vi satsar på i dag för den är skonsammare mot lacken. Men en sak är säker, jobbar man med högtryckstvätt får man vara beredd på ett tufft arbete. Det har tagit oss ett och ett halvt år att komma så långt som vi har kommit i dag. Vi har en anläggning i Ängelholm som jobbar med den grå hinnan, säger Fredrik Josefsson. PH-värdet på medlen som används vid högtryck kan variera på mellan 8 och 13. Enligt miljö- och hälso-skyddsenheten i Göteborg får pH-värdet på smutsvattnet som lämnar biltvättarna inte överstiga 8. Hur högt värdet är på lösningen som träffar lacken har myndigheten inga synpunkter på.


Till startsidan