Ny teknik i biltvättarna - Carlite

Reportage av Stacken, 20000312, av David Löwenstein
Tack till Thomy Samuelsson på California Sverige.


Har ni hört talas om de nya borstarna som nu blir allt vanligare i våra biltvättar?

De har många olika namn i folkmun, några exempel är repfria borstar, silkonborstar, och så här i melodifestivaltider varför inte en lätt jämförelse med Roger Pontare...

Orginalnamnet är i alla fall Carlite och här kommer en liten inblick i biltvättens historia som lett fram till Carlite.





Ända sedan biltvätten automatiserades så har det varit samma grundprinciper som gällt vid tvättandet.
Man har använt sig av borste, rengöringsmedel och vatten. Principen är att lösa smusten från bilen med vatten och kemikalier, sedan ska borstarna mekaniskt transportera bort smutsen från bilen.
Efteråt sköljer man med vatten för att få bort lös smuts och kemikalierester.


Högtryckstvättar


För ett par år sedan gjorde de rena högtryckmaskinerna sitt intrång.
På dessa hade man tagit bort borstarna och ersatt dem med en kraftiga vattenstrålar.
Tanken är att inget annat än rengöringsmedel och vatten ska komma i kontakt med lacken.
Man hade nämligen vid denna tiden börjad att införa så kallade vattenburna lacker i bilindustrin.
Dessa lacker är mer miljöanpassade än de traditionella lösningsmedelsbaserade lackerna.
Problemet är bara att de också är ömtåligare och mjukare, de är mycket lättare att repa.
Och just detta upptäckte många bilägare som tvättade sina ögonstenar i bortstvättar.
Bilarna blev fulla med tvättrepor efter borstarna.
Genom högtrycksmaskinernas intåg så försvann detta problemet och biltvättarna kunde ju behålla även de mest kräsna kunderna, man repade inte bilarna och inga borstar som kunde riva bort backspeglar, vindrutetorkare eller takräcken.

Laserwash 4000 är en av de kraftigaste högtryckstvättarna som finns.
Återförsäljare av dessa i Sverige är California Sverige.


Under ett par år i mitten på 90-talet så var det till största delen enbart rena högtrycksmaskiner som installerades i Sverige.
Nu var det emellertid så att nya problem skapades med detta.



Trafikfilm

Begreppet trafikfilm gjorde sig känt bland de som tvättade bilar i högtryckstvättar eller borstlösa tvättar, som de också kallas.
Detta är ett fenomen som man måste känna till om man ska se det.
Vissa bilar har efter en tvätt ett tunt skikt av damm som sitter kvar på lacken. Detta sitter dock inte hårt, man kan enkelt ta bort det genom att dra fingret försiktigt på lacken.
Teorierna om varför denna trafikfilm inte försvinner helt på alla bilar är många.
Vissa hävdar att det har med statiskt elektricitet att göra.
Faktorerna som påverkar är många; hur länge sedan är det bilen tvättades senast, när vaxades den, rengöringsmedlena, årstid, geografisk placering etc.

Nu var biltvättarkunderna uppdelade i två läger, de som tvättade i borsttvättar och accepterade tvättrepor, och de som tvättade borstlöst och accepterade att tvättresultatet inte blev 100 procentigt.

Nu började man installera så kallade kombinationstvättar. Detta är biltvättar med både borstar och rejäla högtrycksaggregat på samma maskiner.
I en sådan maskin kan man välja vilken typ av tvätt man önskar, och biltvättarna kan erbjuda båda kundkategorier tvätt med samma maskin.


Carlite

Nästa steg i utvecklingen presenterades av samtliga stora tvättmaskinstillverkare på Automechanikamässan i Frankfurt 1998.
Då visade man upp borstar som var gjorde i ett helt nytt material - Carlite.

Så hät ser Carlite borstarna ut.
Dessa borstar har centimeterbreda "strån", som är luftiga och lätta. Man kan närmast jämföra de med mjuk och böjlig frigolit.
Carlite borstar har de egenskaper att de inte ger några repor på bilen eftersom de inte roterar med lika hög hastighet som de traditionella, och så är det mycket lättare.
Men de ger ju ändå en mekanisk bearbetning på bilen, vilket gör att man får bort trafikfilmen.
Carlite har dessutom visat sig ha en annan unik egenskap, de tillför en närmast polerande effekt på bilen. Så inte nog med att man får bilen tvättad, utan bilen får sig en lättare polering också. Man ska dock därmed inte tro att man slipper att vaxa bilen vår och höst för det.


En biltvätt som har Carliteborstar är dessutom lättare att hålla ren borstarna på än en traditionell.
Läs mer om detta problem under borsttvättartikeln.
Uppgifter från leverantörer av Carlite säger att livslängden på en sådan borste är 30 0000 - 40 000 tvättar.
Har då dessa borstar inget negativt?
Tja, man upplever det som om att de väsnas mer än vanliga nylonborstar. Ja vissa bilägare kan nog bli förfärade över vilket slamrande det blir på bilen.


Visst har det tidigare dykt upp olika varianter på borstar och det har testats olika material som tyg, filt och olika plast- och gummiblandningar. Men de har alla haft någon nackdel vilket gjort att man ofta gått tillbaka till vanlig polyetenborstar. Men Carliteborstarna har nu funnits ett par år och deras popularitet håller i sig ännu.


Till startsidan