Besök hos Kronrecond

Reportage av Stacken, 20000406, av David Löwenstein







Besök Kronreconds hemsida för att ta del av deras aktuella erbjudande!

Följ med Stacken på ännu ett besök hos en professionell bilrekonditionerare!

Vi har fått en intervju med Jan Edvardsson, försäljningsansvarig på Kronrecondbolagen.
Företaget är inte bara ett rent bilrekonditioneringsföretag, utan erbjuder ett helt koncept och man har etablerat sig på många platser.


Huvudkontoret finns i Askim och man kan även nå dem via deras hemsida på www.kronrecond.se



 

 

Kan du enkelt förklara kopplingen mellan Kronreconds olika bolag?

- Kopplingen är enkel, det är samma ägare till alla. Men i dagarna har det gjorts en omorganisation så att det nu är ett bolag som står för alla filialerna, samt att Krontec Sverige står för försäljningen till våra Krontec centers i Sverige och utomlands.

Hur gamla är företagen och hur många anställda finns det?

- Kronrecond startade 1987. Vi är totalt mellan 25-30 anställda.

Har ni några särkilda policies eller mål?

- Ja det har vi. Att alla våra åtaganden, allt vårt agerande och alla våra arbeten skall uppfattas som uttryck för hög kvalitet. Vårt viktigaste mått på kvalitet är våra kunders tillfredsställelse. Vi skall eftersträva att de alltid känner fullt förtroende för oss som leverantör. Kundernas krav och önskemål skall tillgodoses genom att våra åtaganden och arbeten uppfyller avtalade villkor. Varje arbete skall vara en rekommendation för kommande affärer. Uppfyllandet av dessa mål, och därmed också vårt övergripande mål att fortsätta verka som ett konkurrenskraftigt och framgångsrikt företag, grundläggs genom våra resurser, vår organisation, våra arbetsinsatser och framförallt genom vår attityd till kvalitet.

Ni har en egen produkt med namn Krontec.
Vad är det och hur fungerar den?

- Det är en långtidsverkande lackkonservering utan några garantisystem eller förhållningsorder om att använda speciella eftervårdsprodukter. Vi gör en kontroll efter 18 månader och vid behov så görs då en Top-Up, om inte det behövs så kan kunden köra i 18 månader till och efter de totalt 36 månaderna så görs en ny behandling.

Var kan man få sin bil Krontecbehandlad?

- Vi finns i skrivande stund på cirka 50 platser i landet. Dom går att hitta på våran hemsida www.kronrecond.se eller www.krontec.nu . Vi är också etablerade i Norge och på väg in i Danmark, Finland, Tjeckien, England och Spanien.
Vi söker ännu fler återförsäljare för Krontec.

Har ni fler egna produkter?

- Nej. Vi använder de produkter som vi själva tycker är bäst på marknaden och de produkterna erbjuder vi våra Krontec centers att köpa från oss om de vill, på så sätt slipper de att hålla lager det kan vi göra och våra priser är ofta tilltalande för dom. Vi får i bland erbjudanden om olika agenturer men vi har hittills tackat nej.

Vilka olika tjänster inom bilvård erbjuder ni?

- Alla kända inom bilvård. Samt att vi har en egen lackverkstad.

Vilken är främsta anledningen att lackskydda sin bil framför vaxning?

- Klarar avfettningsmedel och andra kemikalier bättre vilket gör att hållbarheten är mycket längre.

Vilken bil/lack är svårast att polera?

- Vid min förfrågan i produktionen så säger man nya Volvo S 80.

Vilket är det bästa resp sämsta poler/vax arbete som ni gjort?

- Mycket svårt att säga, vi gör otroligt många poler / vax arbeten om året.

Kan du enkelt förklara skillnaderna på följande begrepp?
Lackskydd
Lackförsegling
Lackkonservering
Lackförädling

- Egentligen ingen alls, det är bara olika benämningar på ungefär samma sak . Vad som är en viktig skillnad för kunden är hur lång hållfasthet de olika produktsystemen har alltså hur ofta man måste göra en ny behandling eller en så kallad Top-Up.

Det har pågått en tvist om varumärkesnamnet Ditec under några år. Kan du kortfattat beskriva vad det handlar om?

- Att det pågått en tvist det stämmer och det går att läsa allt rättegångsmateriel på www.ditec.se.
Jag skall försöka att kortfattat ge dig bakrunden. Jag fick i slutet av 80-talet skandinavienagenturen för Ditec och jag registrerade då varunamnet. På grund av att ett annat företag före mig och som gått i konkurs haft agenturen och ansökt om varunamnet så blev det ganska så kostsamt att omregistrera detta. Men jag lyckades med hjälp av en professor i varumärkesregistrering till en kostnad av cirka 75.000 kr. När jag efter några år startat upp Ditec i Sverige, Norge och Finland så var det så att jag och Europa agenten inte riktigt pratade samma språk så att säga. Vilket resulterade i att jag slutade med Ditec. Europa agenten skulle enligt överenskommelse köpa tillbaka mitt varulager och dessutom betala för de kostnader jag hade haft när jag sökte varunamnet. Men det visade sig ganska snart att han inte tänkte att köpa tillbaka varulagret inte heller betala kostnaderna för varunamnet. Varorna sålde jag då till Norge, Finland och Danmark så det var inga problem. Under tiden hade Jägersro Bilvård, en kund till mig när jag sålde Ditec, fått Sverige rättigheterna för Ditec.
Jag erbjöd dem namnet bara jag fick betalt för de kostnader som uppstått när jag sökte namnet.
Men vi kom inte överens och det blev ingen affär.

Jag erbjöd då Michael Crona (Kronrecond) att köpa varunamnet, han var också kund till mig när jag sålde Ditec. Detta erbjudande tog Michael och resten av historien känner de flesta till.
Vi får nu se vad rätten till slut säger om saken det är inte avgjort ännu.




Till startsidan