Besök hos The Polish Man

Reportage av Stacken, 19991103, av David Löwenstein


Följ med Stacken på besök hos en riktig bilrekonditionerare!

Vi tog med några av de vanligaste frågorna för att höra vad Tommy Andersson på The Polish Man hade att säga om dem.

Företaget finns i Upplands Väsby och man kan även nå dem via deras hemsida på www.thepolishman.nu






Ni har ett ganska finurligt namn, The Polish Man. Hur har ni fått det namnet?

- Namnet kom jag på efter en väldigt massa funderande, det är alltid otroligt svår att komma på ett namn, och för mig är det viktigt att ha ett namn som direkt talar om vad man gör.

Hur gammalt är företaget?

- Jag startade företaget våren -94, men jag har alltid varit putsb_g.

Hur många arbetar i företaget?

- Det är bara jag som arbetar heltid, sedan har jag Björne från mitt åkeri, han brukar vara min allt i allo.
Det har varit stört omöjligt att hitta personal som kan leva upp till mina krav som alltid måste ligga högre än kundens, så min lösning på det hela har att säga upp kunder, och att tacka nej till en massa arbete.

Vad är er huvudsakliga verksamhet?

- Det är i första hand polering av billacker men det förekommer även en del rekonder invändigt som jag har lagt på en väldigt hög nivå, tiden för denna typ av rekond invändigt är från 10 timmar och uppåt.

Kan du beskriva hur de olika behandlingarna går till?

- Den häftigaste behandlingen börjar med våtslipning, då använder jag 2000 papper, det har även hänt att jag använt Abralon 4000 och 2000 till Flexmaskinen. Steg 2 blir en kraftig cleaner med en grov polertrissa, därefter följer det polering med finare medel och polertrissor. När det är klart så tvättas bilen av med avfettning så jag kan inspektera den färdiga ytan, om allt då visar sig vara OK så avslutar jag med att lägga på något skydd på lacken.


Den andra typen av behandling jag gör börjar med steg 2 ovan, i övrigt så har jag inga fler alternativ jag erbjuder. Anledningen är att de gånger jag försökt mig på lätt polering så överarbetar jag alltid och får därmed en dålig lönsamhet det blir fruktansvärt svårt att göra ett halvdant arbete när man vet hur det kan bli.

Hur är er koppling till Meguiar's, och arbetar ni även med andra produkter på bilvårdssidan?

- Den enda koppling jag har till Meguiar´s är att jag använder deras produkter, samt att jag har blivit stöttad för att kunna utveckla mina polertekniker, dessutom har jag hjälpt Meguiar´s på ett antal utställningar. Jag arbetar även med andra produkter. Fördelen med att vara fristående är att man kan plocka russinen från flera leverantörer. Dessutom så säljer jag bara produkter som jag själv använder och är nöjd med.

Vilken är främsta anledningen att lackskydda sin bil framför vaxning?

- Det som är det viktigaste i sammanhanget är att man har ett skydd på sin lack, sen vad saker och ting kallas har ingen betydelse, det viktiga är att uppnå bra glansvärde och ett så långvarigt skydd som möjligt för man har ju annat att göra här i livet än att springa och smeta på nytt hela tiden. Men ska man vara med i debatten så får väl svaret bli lackskydd för det är det i folks ögon som har bästa hållbarheten. Skapar man en vattenavisande yta så fastnar inte smutsen lika lätt och bilen håller sig därmed renare, sedan så lossnar den smuts som trots allt har fastnat lättare, det gör att det är mindre smutspartiklar som dras runt i lacken, och lacken blir därmed inte lika repig.

Vilken bil/lack är svårast att polera?

- Den frågan kan jag knappt svara på för det är så många faktorer som spelar in som t.ex. hur lätt är det att komma åt?
Hur tjock är lacken?
Hur mjuk är lacken?
Hur mycket av detaljerna är lackerad plast?
Det är lättare att svara på vilka som är lättast för då blir det BMW och Mercedes, de har bra kvalitet på lack, och lätta ytor att polera, tilläggas ska att jag har inte polerat alla typer av bilar/lacker så det kan ju finnas de som är ännu lättare.

Vilket är det bästa resp sämsta poler/vax arbete som ni gjort?

- På den frågan så har jag egentligen 3 bilar som tillhör de bästa där nr 1 får bli finish på Plymouth -46:an på min hemsida där har jag en gång av alla de gånger jag polerat den slagit personbästa när det gäller tryck i lacken.



Bilen har förövrigt vunnit det mesta som går att vinna, givetvis inte p.g.a. mig.

Nr 2 får bli den nya svarta Volvo V70 som jag var tvungen att våtslipa varenda liten detalj på för att sedan polera upp, den hade fått 2 K polyeretan lack precis överallt efter att något ljushuvud hade stått och lackerat sin båt på en parkeringsplats, det tog över 50 timmar att få ordning på den lacken.


Våtslipning av dörren är påbörjad.


Äntligen färdig!!

Nr 3 får bli en ny Audi där det hade runnit någon betong/kalkutfällning över huven så det låg som en härlig kaka, kunden ville inte lackera om så jag fick våtslipa bort hela kakan samt alla stänk. Man sätter inte gärna in polertrissan i en betongkaka och far över lacken.

Det sämsta arbetet vet jag inte för jag släpper ingen bil innan jag hamnat på någon form av miniminivå, det har gjort att det blivit hemska tider på en del bilar vilket jag inte har kunnat ta betalt för utan fått se som läropengar.
I folks ögon däremot så är nog det sämsta arbete jag gjort den Ford -33 som stod utställd i min monter på Custom Motor Show -99 för det arbetet blev så förstorat i Bilsport i förhållande till vad det var. Det var en gratis polering för att jag skulle ha någon bil i samband med reportaget, och jag fick inte använda Plymouth -46:an eftersom den varit med i tidigare reportage. Dessutom vart Forden sönderrepad av att man var tvungen att tvätta bilen utomhus där det for förbi långtradare med mera som ständigt dammade ner bilen.

Vilket är bästa polerprodukten resp lackskydd/vaxet på marknaden?

- När det gäller vaxer så får jag hänvisa till Pär Brant´s test för Bilsport, jag vet ingen annan som gjort en mer omfattande test. Och när det gäller lackskydd så har jag ingen aning för det förutsätter att man skulle ha gjort en likadan test som Pär Brant och det kan man knappast bli anklagad för.

Kan du enkelt förklara skillnaderna på följande begrepp?
  • Lackskydd
  • Lackförsegling
  • Lackkonservering
  • Lackförädling

- Det här blir en favorit fråga där mitt svar säkert kommer att reta upp minst lika många som de som kommer att gilla svaret.
Ibland kan man tro att vi pratar om olika grundämnen när man diskuterar de olika namnen. Man ska inte glömma att allting består av olika sammansättningar av kemikalier och dylikt, så vad som får heta vad avgörs av tillverkarna eller försäljarna, alla försöker bräcka varandra när det gäller att hitta på namn, när det gäller den våg av 2 k produkter som kommer så kommer de säkert bli fler som börjar med det för att det låter mer exklusivt.
Det som är viktigast är egenskaperna hos produkten och inte vad de kallas.

Jag har en historia om våra kära vänner som kör med lackförädling.
Jag ringde upp dem för att visa mitt intresse, då fick man prata med en otroligt dryg en som var mer fixerad vid skrävel om sig själva än något annat. När han hörde vad jag arbetade med så hånskrattade han lätt och sa att jag var inte intressant för då var man tvungen att av programmera mig först innan man kunde börja lära upp mig, det vore bättre att ta in någon busschaufför eller taxichaufför (inget ont mot yrkesgrupperna) för att sedan lära upp dem. När jag hade svarat på frågan om vad jag tog betalt för mina arbeten började han harkla sig och berätta om någon stor båt de hade polerat och vad de fick betalt för det jobbet. Det jag vill komma fram till är att all fokusering ligger på fel sak. Tänk er en opolerad metallbit som sedan kromas, den är ingen fröjd för ögat och den blir inte vackrare av att man förgyller den, däremot en polerad aluminiumbit blir snygg utan ytbehandling. Den kromade och förgyllda biten blir inte snygg om den inte är polerad innan behandling. Alla pratar om det sista man kladdar på och inte allt grundarbete som i mina ögon är det väsentligaste. Mina behandlingar kostar lika mycket oavsett vad jag stryker på, men givetvis så lägger jag på det bästa jag har att erbjuda.

Till startsidan