Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Växellådsolja




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-03-14 22:35:27petero1973, Halmstad
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-05
Läst 14888 gånger 
Snart dags att vårserva kärran lite. Tänkte vara lite duktig och även byta växellådsoljan, (trögväxlad ibland). Kräver en olja enligt API GL5 alt MIL L 2105 C. Biltema har en olja som uppfyller kraven (SAE 80W/90), vågar jag hälla i den i lådan eller måste jag satsa på dyr märkesolja. Kör inte med biltemas motorolja men tycker att prisskilnaden är så stor på transm.oljan att det är lätt att lockas. Bilen är en R.Megane RN 1,6e -97. Någon som har tips, vore tacksam.


Postad 2005-04-17 09:36:05Mathias_GSi,
Medlem p?Stacken sedan 2004-10-01
Läst 14863 gånger 
Vet inte hur besvärligt det är att byta på denna bil men om det går relativt lätt så kan du ju prova de Biltema oljan först och om den inte blir bra kan du ju alltid köpa en bättre, typ Castrol på Mekonomen!
Om det är besvärligt så tycker jag du ska köpa en dyrare direkt!

Obs! Du märker det tydligast när den är riktigt kall, då blir den ofta trögväxlad. Sen när den blir riktigt varm så kan den låta mycket mer med vissa oljor...


Postad 2005-04-17 15:16:56petero1973, Halmstad
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-05
Läst 14859 gånger 
Det blev Castrol TAF-X 75W-90. helsyntet och över 500 kr för fyra liter. Enkelt att tömma men jäkligt bökigt att fylla på ny olja, men jag köpte en elektrisk "oljebytarpump" på biltema och det funkade super. Växellådan blev som ny, värt pengarna och besväret.


Postad 2005-12-06 23:56:25Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 14753 gånger 
Fundera på att byta växellådsolja. Dock är jag osäker på exakt vilken olja jag skall ha. Har dåliga erfarenheter sedan tidigare. När jag bytte på min Golf tidigare, till en olja med rätt specar köpt på OKQ8, så blev lådan helt knäpp.

Vilken olja är "original"? Vilken olja är bäst att köra på för att att det skall fungera så smidigt som möjligt i alla temperaturer? Castrol, RedLine, eller vilket märke? Köper gärna något som finns på Mekonomen...

I instruktionsboken står det: "API Service GL-4, GL-5, ATF typ F eller Dextron II".

Edit: Har tittat runt på Castrols hemsida och i deras rek tabell så står det "TQD" för min bil. Antar att det innebär "TQ Dextron III" som finns på Mekonomen? Det är tydligen en mineralolja. Skulle jag med fördel kunna ersätta den med TAF-X helsyntet-oljan istället?

Tacksam för tips.

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-12-07 00:33:13



Postad 2005-12-07 18:30:57gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 14736 gånger 
Speedo
Har du Automat låda??
Du skriver ATF och Dextron, har för mig det är automat olja
ATF står för Automatic Transmission Fluid.
Eller missförsår jag dig.?

I en manuell låda häller man Hypiod olja med fördel för Syntet som är något bättre, speciellt då det är kallt ute.
Smörjegenskaperna är i det närmaste lika om man jämför vi tex samma arbetstemperatur tex 90°, men ofta klarar syntet olja högre temeraturer och den håller också bättre och längre vid höga temeraturer.

En mineral olja av hög kvalite har bättre smörjegenskaper än en dålig syntetolja.

Mvh Anders


Detta inlägget har redigerats 2005-12-07 18:32:37



Postad 2005-12-07 19:57:35djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 14726 gånger 
I.o.f.s. finns det biltillverkare som rekomenderar ATF även i manuella lådor, t.ex. gjorde Volvo det förr. Numera rekomenderar de att man skall använda vanlig syntetisk motorolja, 5W50, vilket jag kör med och det funkar utmärkt. Även Jaguar rekomenderade Dextron III i de manuella lådorna, i.a.f. till bilarna med raka sexor.

Det enklaste är nog om du ringer till Mazda och frågar Speedo, de borde veta vad det skall vara för olja i din låda.

/djk


Postad 2005-12-07 20:00:14Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 14724 gånger 
gitsy...

Nej, jag har manuell låda. Det jag skrev är inte mina egna ord, utan citat ur manualen.

Däremot, när jag ringde till Mazda tidigare och hörde, så sa han jag pratade med just att automatolja var bra i dessa växellådor.

Har haft lite mailkontakt med Catrol, och han jag pratade med där verkade också vara inne på att det mycket väl kunde vara ATF olja jag hade i nu, vilket bekräftades när jag sa att den var röd. Enl. honom hängde det ihop så att om man har en tunnare olja så gick lådan lättare, spec när det är kallt osv. Men synkningen kan fungera bättre med en lite tjockare olja. Här är ett citat ur hans mail:

"För att få en lättare växlingsfunktion i din Mazda så skulle jag prova med Castrol SMX-S. Detta är en syntetisk API GL 4 som vi vet fungerar bra i de flesta Japanska manuella lådor. Problemet kan var att om det snurrar för lätt så kan du få problem med synkroniseringen istället, så det är en balansgång detta."

// Frank


Postad 2005-12-07 22:07:24gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 14719 gånger 
Okej förstår lite mer.
ATF oljan är en känslig olja då den dels är väldigt tunnflytande, den har en förmåga att dra till sig fukt och är känslig för just fukt, den bygger upp en väldigt tunn oljefilm.

Hade jag haft en bil med ATF i växellådan så hade jag bytt olja varje år.
Uppriktigt sagt så tycker jag det är en sketolja, passar bäst i hydrualiska system.
Kolla om det går att köra på syntet motor oljatex 5w30 i stället, den är klart bättre till det ändamålet, och förmodligen kommer det att gå tystare och mjukare, men var försiktigt.

Vidare så skall du nog följa eller fråga Mazda: om råd, precis som DJK säger, chansa inte här, det kan kosta växellådan om du har lite otur.

Mvh Anders


Postad 2005-12-08 07:41:52bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 14711 gånger 
Hej
Det finns en riktigt bra växelådsolja som heter redline.
Dom säljer den på mekonomen.

Mvh/David


Postad 2005-12-08 09:39:32Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 14709 gånger 
Det finns flera varianter från redline på mekonomen. Frågan är vilken som är optimal för min låda...

// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014