Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Lackbehandling för dyr !




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Anders S. - 2000-10-19 09:43:04
Läst 6716 gånger 
Hej.<br>Jag skulle vilja fräscha upp min svarta 325:a och dessutom kan det ju vara bra att göra en behandling innan vintern. Däremot är jag inte beredd att betala 5000 spänn för detta! Mr Cap begär det. Finns något billigare alternativ eller får man betala så mycket för en behandling?<br>Kanske jag som är för snål bara...<br>Någon som har tips på nån bra firma i stockholmsområdet som inte är allt för dyr?<br>Tacksam för tips.<p>Mvh<br>Anders S. <br> <br>


Inskickad av Tommy The Polish Man - 2000-10-21 06:51:22
Läst 6716 gånger 
Ett hett tips kan ju vara att göra det själv, hyr en maskin och köp produkter. Som jag ser det så är inte det svåraste att få på ett skydd på bilen utan det svåraste är förarbetet, när man tar bort repor och oxid, har du en metallik färgad bil så har du inte problem med oxid då den är klarlackad.<p>Ju billigare tjänst du köper ju mindre bearbetat blir din bil, därmed inte sagt att alla dyra behandlingar med automatik är de bästa, allting handlar om vem som gör arbetet.<br>Är du själv noga som person och händig så kan du göra jobbet själv.<p>Många har gått kursen "Att ta bra betalt" utan att göra något speciellt bra arbete, medans andra som inte har gått den kursen sliter arslet av sig och gör ett otroligt arbete utan att ha vett att ta betalt. Jag har pratat med rekondare som hamnar på timpenningar runt 200:- i timmen inklusive moms trots att de tar flera tusen för en polering då kan man prata om valuta för pengarna.<p>Mvh<br>Tommy<p>> Hej.<br>> Jag skulle vilja fräscha upp min svarta 325:a och dessutom kan det ju vara bra att göra en behandling innan vintern. Däremot är jag inte beredd att betala 5000 spänn för detta! Mr Cap begär det. Finns något billigare alternativ eller får man betala så mycket för en behandling?<br>> Kanske jag som är för snål bara...<br>> Någon som har tips på nån bra firma i stockholmsområdet som inte är allt för dyr?<br>> Tacksam för tips.<p>> Mvh<br>> Anders S.<p> <br> <br>



Inskickad av Anders S. - 2000-10-23 03:14:44
Läst 6715 gånger 
Tack för svaret Tommy.<p>Det blir nog till att göra det själv. Finns det någon speciell maskin du kan rekommendera till vettigt pris. Eller är det allra bästa att hyra, i så fall vilken typ? <p>Mvh<br>Anders S.<p>> Ett hett tips kan ju vara att göra det själv, hyr en maskin och köp produkter. Som jag ser det så är inte det svåraste att få på ett skydd på bilen utan det svåraste är förarbetet, när man tar bort repor och oxid, har du en metallik färgad bil så har du inte problem med oxid då den är klarlackad.<p>> Ju billigare tjänst du köper ju mindre bearbetat blir din bil, därmed inte sagt att alla dyra behandlingar med automatik är de bästa, allting handlar om vem som gör arbetet.<br>> Är du själv noga som person och händig så kan du göra jobbet själv.<p>> Många har gått kursen "Att ta bra betalt" utan att göra något speciellt bra arbete, medans andra som inte har gått den kursen sliter arslet av sig och gör ett otroligt arbete utan att ha vett att ta betalt. Jag har pratat med rekondare som hamnar på timpenningar runt 200:- i timmen inklusive moms trots att de tar flera tusen för en polering då kan man prata om valuta för pengarna.<p>> Mvh<br>> Tommy<p>> > Hej.<br>> > Jag skulle vilja fräscha upp min svarta 325:a och dessutom kan det ju vara bra att göra en behandling innan vintern. Däremot är jag inte beredd att betala 5000 spänn för detta! Mr Cap begär det. Finns något billigare alternativ eller får man betala så mycket för en behandling?<br>> > Kanske jag som är för snål bara...<br>> > Någon som har tips på nån bra firma i stockholmsområdet som inte är allt för dyr?<br>> > Tacksam för tips.<p>> > Mvh<br>> > Anders S.<p> <br> <br>



Inskickad av Tommy The Polish Man - 2000-10-24 12:42:46
Läst 6715 gånger 
Nu är ju jag lite petig, så det enda som duger för mig är en maskin typ Flex eller motsvarande, maskinen bör ligga på ett varv runt 1.200 varv/min.<br>Dessa kostar mellan 3-5.000:-.<p>Nu är däremot frågan är din bil metallik? Vill du ha bort en massa repor eller är du bara ute efter ett skydd? Är din bil metallik och du känner inget behov av att polera bort repor, så klarar du dig bra genom att tvätta bilen ordentligt ren och därefter lägga på något skydd. Vill du däremot polera bort repor eller oxid så är det billigare att hyra en maskin om du inte tänker börja polera ofta.<p>Små hobbymaskiner är ofta så klena så att så fort man belastar dem så stannar de.<p>Mvh<br>Tommy<p><br>> Tack för svaret Tommy.<p>> Det blir nog till att göra det själv. Finns det någon speciell maskin du kan rekommendera till vettigt pris. Eller är det allra bästa att hyra, i så fall vilken typ? <p>> Mvh<br>> Anders S.<p>> > Ett hett tips kan ju vara att göra det själv, hyr en maskin och köp produkter. Som jag ser det så är inte det svåraste att få på ett skydd på bilen utan det svåraste är förarbetet, när man tar bort repor och oxid, har du en metallik färgad bil så har du inte problem med oxid då den är klarlackad.<p>> > Ju billigare tjänst du köper ju mindre bearbetat blir din bil, därmed inte sagt att alla dyra behandlingar med automatik är de bästa, allting handlar om vem som gör arbetet.<br>> > Är du själv noga som person och händig så kan du göra jobbet själv.<p>> > Många har gått kursen "Att ta bra betalt" utan att göra något speciellt bra arbete, medans andra som inte har gått den kursen sliter arslet av sig och gör ett otroligt arbete utan att ha vett att ta betalt. Jag har pratat med rekondare som hamnar på timpenningar runt 200:- i timmen inklusive moms trots att de tar flera tusen för en polering då kan man prata om valuta för pengarna.<p>> > Mvh<br>> > Tommy<p>> > > Hej.<br>> > > Jag skulle vilja fräscha upp min svarta 325:a och dessutom kan det ju vara bra att göra en behandling innan vintern. Däremot är jag inte beredd att betala 5000 spänn för detta! Mr Cap begär det. Finns något billigare alternativ eller får man betala så mycket för en behandling?<br>> > > Kanske jag som är för snål bara...<br>> > > Någon som har tips på nån bra firma i stockholmsområdet som inte är allt för dyr?<br>> > > Tacksam för tips.<p>> > > Mvh<br>> > > Anders S.<p> <br> <br>



Inskickad av Anders S. - 2000-10-25 05:22:10
Läst 6715 gånger 
Måste säga att jag också är rätt så petig. Jag har svartmetallic och vill få bort en del repor som uppkommit. Har jag förstått det hela rätt så är det bästa alltså att hyra en bra maskin för att göra arbetet. <br>Eftersom jag aldrig polerat med maskin tidigare undrar jag bara. <br>Är det nåt särskilt man ska tänka på när man gör det, lagom mängd polermedel hur mycket tryck osv.?<br>Dessa svar finns säkert att leta upp på forumet här, men jag vore oerhört tacksam om du har tid att ge mig lite allmänna tips.<br>Tack på förhand.<p>Mvh<br>Anders S.<p>> Nu är ju jag lite petig, så det enda som duger för mig är en maskin typ Flex eller motsvarande, maskinen bör ligga på ett varv runt 1.200 varv/min.<br>> Dessa kostar mellan 3-5.000:-.<p>> Nu är däremot frågan är din bil metallik? Vill du ha bort en massa repor eller är du bara ute efter ett skydd? Är din bil metallik och du känner inget behov av att polera bort repor, så klarar du dig bra genom att tvätta bilen ordentligt ren och därefter lägga på något skydd. Vill du däremot polera bort repor eller oxid så är det billigare att hyra en maskin om du inte tänker börja polera ofta.<p>> Små hobbymaskiner är ofta så klena så att så fort man belastar dem så stannar de.<p>> Mvh<br>> Tommy<p>> <br>> > Tack för svaret Tommy.<p>> > Det blir nog till att göra det själv. Finns det någon speciell maskin du kan rekommendera till vettigt pris. Eller är det allra bästa att hyra, i så fall vilken typ? <p>> > Mvh<br>> > Anders S.<p>> > > Ett hett tips kan ju vara att göra det själv, hyr en maskin och köp produkter. Som jag ser det så är inte det svåraste att få på ett skydd på bilen utan det svåraste är förarbetet, när man tar bort repor och oxid, har du en metallik färgad bil så har du inte problem med oxid då den är klarlackad.<p>> > > Ju billigare tjänst du köper ju mindre bearbetat blir din bil, därmed inte sagt att alla dyra behandlingar med automatik är de bästa, allting handlar om vem som gör arbetet.<br>> > > Är du själv noga som person och händig så kan du göra jobbet själv.<p>> > > Många har gått kursen "Att ta bra betalt" utan att göra något speciellt bra arbete, medans andra som inte har gått den kursen sliter arslet av sig och gör ett otroligt arbete utan att ha vett att ta betalt. Jag har pratat med rekondare som hamnar på timpenningar runt 200:- i timmen inklusive moms trots att de tar flera tusen för en polering då kan man prata om valuta för pengarna.<p>> > > Mvh<br>> > > Tommy<p>> > > > Hej.<br>> > > > Jag skulle vilja fräscha upp min svarta 325:a och dessutom kan det ju vara bra att göra en behandling innan vintern. Däremot är jag inte beredd att betala 5000 spänn för detta! Mr Cap begär det. Finns något billigare alternativ eller får man betala så mycket för en behandling?<br>> > > > Kanske jag som är för snål bara...<br>> > > > Någon som har tips på nån bra firma i stockholmsområdet som inte är allt för dyr?<br>> > > > Tacksam för tips.<p>> > > > Mvh<br>> > > > Anders S.<p> <br> <br>



Inskickad av Tommy The Polish Man - 2000-10-25 11:06:29
Läst 6712 gånger 
Jaha ja, du är inte bara petig du verkar slapp också som inte orkar tiita i forumet hur man gör.<p>Det är en hel del att tänka på, men det bästa är att fråga dem som du köper produkterna av så de har en chans att berätta hur du får ut det mesta möjliga från deras produkter.<p>Jag kan ge dig ett par små tips.<br>1. Stå inomhus så det inte far upp en massa damm på bilen när du håller på.<br>2.Se till att bilen är riktigt ren så du inte drar runt en massa skit i lacken.<br>3. Se till att ha bra arbetsbelysning förstärkt med en stark lampa typ 500w bygglampa för att se vad du håller på med.<br>4. Tejpa alla lister så polertrissan inte river sönder listerna.<br>5. Köp inte för kraftiga medel och polertrissor i och med att du är ny. Det viktiga att tänka på är att inte få polerrosor (microrepor) från för starka medel eller trissor.<br>6. Var försiktig vid kanter och hörner så du inte polerar hål, det brukar kunna gå på någon sekund om man är oförsiktig.<br>7. Fråga Christer och David om resten det är egentligen deras sida jag är bara en åskådare som har lite svårt att låta bli och lägga mig i.<br>Jag skulle kunna skriva ett antal A4 sidor om vad man bör tänka på, men det känns inte så aktuellt. <p>Lycka till<br>Tommy "The Polish Man"<p>> Måste säga att jag också är rätt så petig. Jag har svartmetallic och vill få bort en del repor som uppkommit. Har jag förstått det hela rätt så är det bästa alltså att hyra en bra maskin för att göra arbetet. <br>> Eftersom jag aldrig polerat med maskin tidigare undrar jag bara. <br>> Är det nåt särskilt man ska tänka på när man gör det, lagom mängd polermedel hur mycket tryck osv.?<br>> Dessa svar finns säkert att leta upp på forumet här, men jag vore oerhört tacksam om du har tid att ge mig lite allmänna tips.<br>> Tack på förhand.<p>> Mvh<br>> Anders S.<p>> > Nu är ju jag lite petig, så det enda som duger för mig är en maskin typ Flex eller motsvarande, maskinen bör ligga på ett varv runt 1.200 varv/min.<br>> > Dessa kostar mellan 3-5.000:-.<p>> > Nu är däremot frågan är din bil metallik? Vill du ha bort en massa repor eller är du bara ute efter ett skydd? Är din bil metallik och du känner inget behov av att polera bort repor, så klarar du dig bra genom att tvätta bilen ordentligt ren och därefter lägga på något skydd. Vill du däremot polera bort repor eller oxid så är det billigare att hyra en maskin om du inte tänker börja polera ofta.<p>> > Små hobbymaskiner är ofta så klena så att så fort man belastar dem så stannar de.<p>> > Mvh<br>> > Tommy<p>> > <br>> > > Tack för svaret Tommy.<p>> > > Det blir nog till att göra det själv. Finns det någon speciell maskin du kan rekommendera till vettigt pris. Eller är det allra bästa att hyra, i så fall vilken typ? <p>> > > Mvh<br>> > > Anders S.<p>> > > > Ett hett tips kan ju vara att göra det själv, hyr en maskin och köp produkter. Som jag ser det så är inte det svåraste att få på ett skydd på bilen utan det svåraste är förarbetet, när man tar bort repor och oxid, har du en metallik färgad bil så har du inte problem med oxid då den är klarlackad.<p>> > > > Ju billigare tjänst du köper ju mindre bearbetat blir din bil, därmed inte sagt att alla dyra behandlingar med automatik är de bästa, allting handlar om vem som gör arbetet.<br>> > > > Är du själv noga som person och händig så kan du göra jobbet själv.<p>> > > > Många har gått kursen "Att ta bra betalt" utan att göra något speciellt bra arbete, medans andra som inte har gått den kursen sliter arslet av sig och gör ett otroligt arbete utan att ha vett att ta betalt. Jag har pratat med rekondare som hamnar på timpenningar runt 200:- i timmen inklusive moms trots att de tar flera tusen för en polering då kan man prata om valuta för pengarna.<p>> > > > Mvh<br>> > > > Tommy<p>> > > > > Hej.<br>> > > > > Jag skulle vilja fräscha upp min svarta 325:a och dessutom kan det ju vara bra att göra en behandling innan vintern. Däremot är jag inte beredd att betala 5000 spänn för detta! Mr Cap begär det. Finns något billigare alternativ eller får man betala så mycket för en behandling?<br>> > > > > Kanske jag som är för snål bara...<br>> > > > > Någon som har tips på nån bra firma i stockholmsområdet som inte är allt för dyr?<br>> > > > > Tacksam för tips.<p>> > > > > Mvh<br>> > > > > Anders S.<p> <br> <br>



Inskickad av Anders S. - 2000-10-26 02:27:13
Läst 6712 gånger 
Ja, lite slapp är jag väl..<p>Tack för alla tips Tommy !<p>Ha det bra.<p>Mvh<br>Anders S.<p>> Jaha ja, du är inte bara petig du verkar slapp också som inte orkar tiita i forumet hur man gör.<p>> Det är en hel del att tänka på, men det bästa är att fråga dem som du köper produkterna av så de har en chans att berätta hur du får ut det mesta möjliga från deras produkter.<p>> Jag kan ge dig ett par små tips.<br>> 1. Stå inomhus så det inte far upp en massa damm på bilen när du håller på.<br>> 2.Se till att bilen är riktigt ren så du inte drar runt en massa skit i lacken.<br>> 3. Se till att ha bra arbetsbelysning förstärkt med en stark lampa typ 500w bygglampa för att se vad du håller på med.<br>> 4. Tejpa alla lister så polertrissan inte river sönder listerna.<br>> 5. Köp inte för kraftiga medel och polertrissor i och med att du är ny. Det viktiga att tänka på är att inte få polerrosor (microrepor) från för starka medel eller trissor.<br>> 6. Var försiktig vid kanter och hörner så du inte polerar hål, det brukar kunna gå på någon sekund om man är oförsiktig.<br>> 7. Fråga Christer och David om resten det är egentligen deras sida jag är bara en åskådare som har lite svårt att låta bli och lägga mig i.<br>> Jag skulle kunna skriva ett antal A4 sidor om vad man bör tänka på, men det känns inte så aktuellt. <p>> Lycka till<br>> Tommy "The Polish Man"<p>> > Måste säga att jag också är rätt så petig. Jag har svartmetallic och vill få bort en del repor som uppkommit. Har jag förstått det hela rätt så är det bästa alltså att hyra en bra maskin för att göra arbetet. <br>> > Eftersom jag aldrig polerat med maskin tidigare undrar jag bara. <br>> > Är det nåt särskilt man ska tänka på när man gör det, lagom mängd polermedel hur mycket tryck osv.?<br>> > Dessa svar finns säkert att leta upp på forumet här, men jag vore oerhört tacksam om du har tid att ge mig lite allmänna tips.<br>> > Tack på förhand.<p>> > Mvh<br>> > Anders S.<p>> > > Nu är ju jag lite petig, så det enda som duger för mig är en maskin typ Flex eller motsvarande, maskinen bör ligga på ett varv runt 1.200 varv/min.<br>> > > Dessa kostar mellan 3-5.000:-.<p>> > > Nu är däremot frågan är din bil metallik? Vill du ha bort en massa repor eller är du bara ute efter ett skydd? Är din bil metallik och du känner inget behov av att polera bort repor, så klarar du dig bra genom att tvätta bilen ordentligt ren och därefter lägga på något skydd. Vill du däremot polera bort repor eller oxid så är det billigare att hyra en maskin om du inte tänker börja polera ofta.<p>> > > Små hobbymaskiner är ofta så klena så att så fort man belastar dem så stannar de.<p>> > > Mvh<br>> > > Tommy<p>> > > <br>> > > > Tack för svaret Tommy.<p>> > > > Det blir nog till att göra det själv. Finns det någon speciell maskin du kan rekommendera till vettigt pris. Eller är det allra bästa att hyra, i så fall vilken typ? <p>> > > > Mvh<br>> > > > Anders S.<p>> > > > > Ett hett tips kan ju vara att göra det själv, hyr en maskin och köp produkter. Som jag ser det så är inte det svåraste att få på ett skydd på bilen utan det svåraste är förarbetet, när man tar bort repor och oxid, har du en metallik färgad bil så har du inte problem med oxid då den är klarlackad.<p>> > > > > Ju billigare tjänst du köper ju mindre bearbetat blir din bil, därmed inte sagt att alla dyra behandlingar med automatik är de bästa, allting handlar om vem som gör arbetet.<br>> > > > > Är du själv noga som person och händig så kan du göra jobbet själv.<p>> > > > > Många har gått kursen "Att ta bra betalt" utan att göra något speciellt bra arbete, medans andra som inte har gått den kursen sliter arslet av sig och gör ett otroligt arbete utan att ha vett att ta betalt. Jag har pratat med rekondare som hamnar på timpenningar runt 200:- i timmen inklusive moms trots att de tar flera tusen för en polering då kan man prata om valuta för pengarna.<p>> > > > > Mvh<br>> > > > > Tommy<p>> > > > > > Hej.<br>> > > > > > Jag skulle vilja fräscha upp min svarta 325:a och dessutom kan det ju vara bra att göra en behandling innan vintern. Däremot är jag inte beredd att betala 5000 spänn för detta! Mr Cap begär det. Finns något billigare alternativ eller får man betala så mycket för en behandling?<br>> > > > > > Kanske jag som är för snål bara...<br>> > > > > > Någon som har tips på nån bra firma i stockholmsområdet som inte är allt för dyr?<br>> > > > > > Tacksam för tips.<p>> > > > > > Mvh<br>> > > > > > Anders S.<p> <br> <br>



Inskickad av David - 2000-11-01 16:25:28
Läst 6712 gånger 
Ingen fara om man är lite slapp och inte orkar läsa igenom hela forumet...<p>Men för fler tips så kan du kolla på Stackens Bilvårsskola.<br>Där kan man lära sig en del, finns på :<br>http://come.to/carcare<p>MvH<p>David <br> <br>;



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014