Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Tvätta polerad bil?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-04-22 01:12:25turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 8515 gånger 
Hej, ny här. Mycket bra sida.

Jag har jobbat som rekondare i några år men nu kör jag bara på fritiden. Har bara kört med Lahega och har börjat att testa Brigtguarden med positiva resultat.

Nu till saken. När man kört med rubbing och polish med maskin så dammar det ju väldigt mycket över hela bilen.
Ibland polerar jag även framlampor och baklampor med maskin med resultat att det blir kvar lite vax på tex texten på lamporna.

Så efter jag har polerat en bil så avslutar jag alltid med att köra över hela bilen med högtryckstvätten. Tycker detta är mycket smidigt sätt att få bort polerdamm och vaxrester. Slipper ju den "lilla" tandborsten.

Jag svampar inte utan spolar bara av den och sen skinnar.
Är det dumt med Brigthguarden att göra så här med tanke på att den inte ska tvättas de 2 första veckorna?

//Jocke


Detta inlägget har redigerats 2005-04-22 21:01:18



Postad 2005-04-22 02:52:10Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 8512 gånger 
Meddelandet borttaget!


Detta inlägget har redigerats 2005-04-22 21:01:18



Postad 2005-04-22 20:54:53CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8480 gånger 
Att tvätta bort polermedelsrester är ju både snabbt och skonsamt. Men att tvätta bort ev rester av vax/lackskydd är ju klart mer tveksamt. Brightguard mfö skall ju härda under en tid och inte tvättas. Och dess rester brukar inte vara svårt att få bort med en duk.

Polering kan ju dock skvätta en del och tvätt kan då vara smidigt INNAN vaxning/lackskydd.


Detta inlägget har redigerats 2005-04-22 21:01:18



Postad 2005-04-23 01:03:45turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 8469 gånger 
Varför jag brukar spola av bilen efteråt är inte för att få bort vaxrester på lacken. Där har jag putsat bort allt. Utan jag tänkte mer på det som kan bli i alla skarvar som runt huven, mellan dörr och skärmar m.m. Tycker det funkar fint också att få bort allt polerdamm som blir efter polishen.

Men som CRV skriver så kan man ju köra över hela bilen innan jag lägger på BrightGuarden för den kan ju inte damma så farligt.

Får testa detta på nästa bil.

//Jocke


Postad 2005-04-23 14:46:57CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8456 gånger 
Jag håller med - det värsta är i skarvarna. Brightguard kan ju fastna där också, men medlet vinner på att man är sparsam och då blir det mindre i skarvarna också.
Polermedel behöver man ju oftast ha mer rikligt av för att få lagom friktion och det kan bli lite mer skvätt och rester.

Vi har ju talat om lämplig härdningstid innan och faktum är att det sitter ganska hårt om det får härda 30-60 minuter (längre än vad som rekommenderas på flaskan). Så att jag skrev att det äe enkelt att ta bort med en duk kanske kan diskuteras...

Jag tycker det går att finna någon rest (om så pytteliten och i en minimal skarv) ju noga man än torkar av lacken.

Någon annan som har tips? Låta lackskydet härda i lugn och ro och sedan ta resterna i första tvätten?


Postad 2005-04-25 06:11:33mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 8419 gånger 
Även vanlig hårdvax bör få härda i ca 12h för att ge bästa skydd och resultat. Det betyder att man inte blöter ner bilen på denna tid.


Postad 2005-04-25 11:47:25CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8408 gånger 
Härdning i någon dag rekommenderas även på Brightguard (minns ej exakt tid). Förtydligande: Tiden jag nämnde gällde dock härding ev steg två INNAN avpolering. Det står 10 minuter på flaskan, men jag har ibland väntat något längre. Då blir det dock tungpolerat... Men hållbarheten är mycket god (vet dock ej om den är bättre än efter 10 min).

MVH/CRV


Postad 2005-05-16 00:22:59turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 8301 gånger 
Har nu testat lite olika metoder och tycker att detta funkar bäst för mig:

1: Polera med Lahegas 11 hårdglansrubbing med en enkelroterande maskin. Har en Hitaschi som har lägsta vartal på 1400v/min. Lite för snabb men jag kör med vita trissor och trycker inte för hårt. Blir mycket blankt efter detta.

2: Kör med typ Bruksbo fast jag köpte min på Micro. Kör även där med vita trissor och använder Lahega 17 Finrubbing. Får bort polerroser bra med detta medel.

3: Kör av bilen med en fårullshätta och torkar bort resterna på lacken med en fiberduk.

4: Spolar av bilen med högtryckstvätt och skinnar av den sedan.

5: Lägger på BrightGuarden men inte med maskin utan tar en ny tvättsvamp som jag genomfuktar och lägger ut förseglingen i ett jämt och fint lager. Tar precis 10 min mellan 37A och 37B. Inget damm eller sådant efter. Blir mycket fint resultat tycker iaf jag.
Kör jag BrightGuarden med maskin tycker jag att det blir lite för mycket små små repor som syns i skarpt solljus.
Kör jag för hand blev det istort sett inget.

//Jocke



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014