Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Mr Car Care, vad är det?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-07-30 04:46:34bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2701 gånger 
djk:
Du avänder ju dig givetvis av den infon du har fått av din leverantör i tron att den är rätt. Det gör jag också.
Det är lite synd att dom då inte är överens då dom representerar samma produkt.
Fria tolkningar är efter var o ens bedömning sen.

Sen drar jag lite nytta i mitt utlåtande av den erfarenheten jag har av att praktiskt ha jobbat med produkten till o från sen den kom ut
(och även dess företrädare Golden Seal o Golden Touch).

Jag har lagt SS på ett antal bilar (är inne på 4:e literflaskan nu) och tycker mig kunna utvärdera lite av de resultat jag fått på dom ca 70-80 SS-behandlingar jag gjort. För att inte säga det jag gjort på mina egna bilar som jag kunnat följa upp till 100%.

Hur som helst så vill nog varken du eller jag tvätta en bil med bara svamp o vatten utan vi vill använda schampoo.
Inget av detta är, efter vad jag lärt mig eller erfarit, att rekommendera de närmaste 2 veckorna efter en SS-behandling. All mekanisk nötning inbillar jag mig skadar mer än det nyttjar s a s.

Om du vaxar efter varje körning så anser jag att du ska strunta i SS och dess långtidseffekt härefter och bara satsa på Platinum efter ett bra underarbete. Då får du den optimala glansen hela tiden.

Mitt senaste bevis på SS kvalité står i garaget. Precis ett år sedan behandlingen och bilen har gått dagligen sedan dess och tvättats för hand minst 1 gg/v, på vintern även med starkare medel, och har samma glans nu som för ett år sedan, garanterat. -87 års modell o originallack.
Antalet tvättrepor har ökat ytterst marginellt kan jag säga.
Jag har inget annat än gott att säga om SS i den aspekten.

Du skriver vidare:
"Det står ju klart och tydligt att man skall polera av SS efter 24 timmar och då helst med en Cyklo eller liknande, ett handhavande som med säkerhet innebär en mekanisk nötning av SS-lagret."

Jag tror mer på att du polerar bort det som
s a s "blir över".
Du lämnar alltid en osynlig hinna oavsett hur mycket/noga du torkar av. Den hinnan ska ligga orörd i ca. 2 veckor innan den i sin tur avverkas vid ex.vis tvätt. Då har den skyddat både lacken o den härdningsprocessen som sker under hinnan så att glanskonserveringen når sitt maxresultat.

Men jag kan givetvis ha fel........


Postad 2005-07-30 04:47:08bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2701 gånger 
Oj, vad långt det blev...............


Postad 2005-07-30 05:32:44djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 2698 gånger 
Tvätta den skall jag naturligtvis inte göra under de närmaste två veckorna. Antagligen inte med högtryck heller eftersom att det antagligen inte kommer att finnas ngn anledning till det då den inte kommer att bli smutsig.

Men det vi pratade om var ju huruvida vatten+MF-duk kunde orsaka större skada på SS-lagret än vad en torr MF-duk på en Cyklo gör och det har jag svårt att tänka mig att det gör. Då tror jag som sagt att det skadar mer att köra bilen i regn, med allt skit som finns i regnet nuförtiden, eller att tvätta den med högtryck. Allt detta gäller naturligtvis bara de två första vckorna. Sedan skall ju SS ha härdat ut så att man utan fara kan köra både i regn, med högtryck och svamp och schampo.

Jag hade säkert klarat mig bra med bara Platinum, men man vill ju kunna säga att man gjort en glanskonservering på bilen också ;).

mvh
/djk


Postad 2005-07-30 08:20:34bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2697 gånger 
Det är din åsikt mot min. Jag tror jag skrev mitt svar på din fråga i sista stycket på mitt tidigare låånga inlägg.

Finns ingen anledning att fortsätta att dryfta detta då förmodligen varken du eller jag viker oss p g a skilda åsikter där jag bygger på min erfarenhet och du på din.......

Vad gäller vatten på en MF-duk vid avtorkning så ser jag ingen anledning att diskutera det vidare då jag inte har någon erfarenhet av det. Det funkar så bra utan vatten.
Det leder ingenstans att bara gissa sig till ett resultat.
Men prova gärna o kom med ett utlåtande.......

Jag säger som jag brukar:
Det finns inga genvägar till ett bra resultat.


Postad 2005-09-24 00:22:49turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 2636 gånger 
Ok, nu har jag testat både lackrengöraren och förseglingen på ett par bilar.

Den första bilen var en kompis C70, mörkgrön metalic.
Körde 3M finecut med enkelroterande, maskinpolish med cyklo och AutoChemies lackrengörare och försegling för hand.

Året innan hade jag kört denna bil med 17 och 36 med ett mkt bra resultat.

Efter jag var färdig och hade putsat bort all försegling så kunde jag bara konstatera att glansen och djupet på lacken var HELT otrolig. Bilen hade tom fått en annan nyans. Svårt att förklara utan att se det men bilen blev mer grön är förut och det såg utt som man lagt på ett tjockt lager med klarlack.

Här har inte BG en chans i glans iaf men iom att det bara suttit på en dryg månad så vet jag inte hållbarheten.
Men efter ca: 3-4 tvättar så har det inte hänt något alls med glansen och pärleffekten.

Nu tog jag och testade det på min nylackade Evo VI som är röd och trodde inte att det skulle göra någon skillnad eftersom det är klarlack i färgen och väldigt blank ändå men den blev faktiskt ännu blankare och ska nu se hur det står sig på min också.

Ska se om jag kan fixa ett par bilder på nästa objekt med före och efterbilder.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014