Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Vaxrester efter Lahega




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-07-29 08:59:03turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 6559 gånger 
Har nu sett på flera bilar att efter ett tag så framträder det ganska så mycket vaxrester. Dessa syns inte när man har nypolerat bilen utan särskilt efter första tvätten när BrightGuarden har härdat i ca:2 veckor. Det märks särskilt mycket i små, små stenskott som förut inte syntes alls blir väldigt synliga eftersom de blir kritvita. Inte roligt på en mörkare bil. Det syns också i djupare repor som var för grova att få bort med rubbing nu syns dessa också klart tydligare.

Jag brukar alltid maskera bilarnas lister, gummidetaljer och plaststänkskydd m.m. Plockar bort reg.skyltar, sidoblinkers och spolarmynstycken m.m. Men efter första tvätten så brukar det bli en vit rand mot där maskeringstejpen satt. Det här är väldigt störande för jag vet inte vilket medel som orsakar det.

Jag brukar använda mig av no.11, 17 och 37a och 37b.
Tycker också att det mycket fina resultat man får efter bilen är nypolerad och lackskyddad inte håller sig speciellt bra. Tog mina föräldrars mörkblåa S60 i början på maj i år och har tvättat bilen med Sonax glansschampo och lite insect remover ibland. Men nu ser den för dj-vlig ut. Inte alls lika blank och fastbrända insekter som inte går att tvätta bort.

Ska inte ett lackskydd ligga som en hinna och göra det enklare att få bort tex insekter.

Har kört hela fronten för hand nu med no.17 och lackskyddat igen men tycker inte man borde behöva göra detta så snart.

Funderar på att gå ifrån Lahega som jag användt mig av i ca:11år.

Har egentligen aldrig använd andra medel men provade nu 3M produkter som jag tyckte fungerade himla bra. Verkar inte bli några synliga vaxrester från detta.

Vad ska man isf använda för försegling till 3M:s produkter?
Hittar bara rubbingar och polishar från 3M.

//Jocke


Postad 2005-07-29 11:51:24CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6541 gånger 
Hej, problemet med fyllda stenskott existerar för alla produkter som kritar, men jag tycker inte 37 A+B kritar extremt mycket (men det finns ju flera medel som kritar betydligt mindre - dock upplever jag skydd och livslängd som bra på 37 A+B), men däremot sitter resterna ordentligt fast när det härdat.

Maskering brukar räcka för att få ett snyggt resultat mot plastdetaljer, men placeringen av tejpen är ju avgörande. Dessutom brukar jag alltid få gå en "extra" efterpolerrunda när jag tycker att jag fått 100% resultat. Gör jag inte detta, inkl skarvar, lister - så hittar jag alltid rester med tiden....

En lösning är så klart att vara mycket noggrann med ifyllandet av stenskott före behandling.

Jag hoppas att andra har tips - hittills har det främst diskuterats problem med polermedelsrester i forumet. Inte vaxrester (mer än på lister - där finns ju preparat för borttagning, rengöring och uppfräschning).

MVH/CRV


Postad 2005-07-29 19:29:42turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 6527 gånger 
Jo, men som jag skrev inledningsvis att stenskott som du inte ens sett innan, (kan knappast ej föresten kallas stenskott utan små små porer) blir kritvita av något med Lahegas produkter. Frågan är om det är från 11, 17 eller 37:orna?

Jag brukar också alltid gå några varv extra runt bilen för att se att allt är borta men man kan ju inte putsa bort något som inte syns. Det kommer ju smygande med tiden och sen när man tvättat den så brukar det komma fram.

Ja. ja, jag tog beslutet idag iaf att lägga Lahegan på hyllan ett tag så jag åkte tillbaka med nyinköpta Lahega flaskor och köpte 3M:s grov och finrubbing. Maskin polish hade jag redan.

Nu är frågan vad jag ska försegla det med? 3M har ett högglansskydd men vet inte hur hållbart detta är. Ringde till Auto Chemi i Johanesshov och hörde mig för om deras produkter som följde med min nya Flexmaskin som jag skrivit om i en tråd förut. Det gick utmärkt sa de att köra deras lackförseglare ovanpå 3M:s förbehandling.

Ingen som har något annat bra förslag ni som använder 3M man kan ha?


Postad 2005-07-30 00:42:46Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 6521 gånger 
Hmm... inte så kul att läsa detta när jag just införskaffat 37 A/B och snart skall göra min första behandling. Dock är min bil röd, och inte svart, så det kanske inte syns lika mkt.

En sak jag funderade på när jag läste instruktionerna var om jag uppfattat det rätt att man inte skall polera av "A", utan låta det ligga kvar när man efter några minuter lägger på "B" ?

// Frank


Postad 2005-07-30 01:12:10turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 6519 gånger 
Japp, A ska ligga kvar när du kör på B.

Har du gjort ett riktigt bra underarbete med tvätt och polering så blir det ett jättefint resultat med BrightGuarden men det jag är missnöjd med är att det tyvärr gärna blir som jag skrivit typ vita prickar i små stenskott och dyligt och det är en nackdel tycker jag.

Det blir mycket maskering också med Lahega och det hoppas jag slippa eller iaf inte lika mycket med 3M.

Vet annars en som lägger på vinylglans 60 på listerna först och skiter i maskering och polerar bilen och kör ut lite på lister också. Sen tar han 60 en gång till och då ska vaxet inte ha fastnat men jag har varit ute för att man ruggat upp typ nedre rutlister på S40 som är väldigt mjuka så jag vågar inte ge mig på det utan maskerar dom hellre.
Men det funkar säkert om man gör det på rätt sätt.

//Jocke


Postad 2005-07-30 01:22:58bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6518 gånger 
Maskerar du så har du alltid en "säkerhetszon" att kunna köra på/missa på. Plus att du alltid kommer direkt intill listen utan att behöva stressas av kladd o shit.

Maskerar du inte så kan du alltid köra sönder lister eler "blanka upp" lister i onödan, eller hur?
Varför chansa, du maskar en bil på 15 min. men det kan ta en timme att ta bort kladd på lister överallt. Om du nu får bort allt vill säga........

Kolla med ett riktigt proffs och se om dom kladdar med vinyltjosan innan o efter(det fäster inget maskeringsband efter det kan jag säga).


Postad 2005-07-30 01:41:07turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 6515 gånger 
Precis! jag använder inte vinylmetoden men en del tycker att man är alldeles för petig när man kanske tar 3-4 timmar på sig med tvätt, skinna, blåsa rent, maskera samt plocka bort skyltar, spolarmunstycken, sidoblinkers, torkararmar på lyktorna och ibland grill m.m.

Sämsta bilarna som jag vet och maskera är ju 850 med all plast och gummi runt dörrar och rutor samt S/V40 fas 1 med plastskärmbreddare, olackade handtag och tätningslisterna runt dörrarna. Kass

Jag tycker det är värt det iaf. Man får bara se till så man inte maskerar på känsliga saker.

//Jocke


Postad 2005-07-30 10:34:45CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6511 gånger 
Det kan ju vara värt att kolla att det inte är polermedelsrester i de små stenskotten - det har tidigare tipsats här om hur man tvättar bort det mha högtryck.

Kanske kan dessa rester finnas kvar trots två steg med 37???

Har ett svagt minne av att just 3M (och Autosmart) kritar mindre...???


Postad 2005-07-30 15:19:49turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 6503 gånger 
CRV:

Ja, det är precis det jag vill ha reda på . För iom att jag lagt ned tid på att maskera så vill jag helst inte ta bort maskeringen för att tvätta bilen helt ren från polermedelsrester och sedan behöva maskera bilen igen innan jag lägger på BrightGuarden.

Det jag behöver veta är om BrightGuarden blir vit efter eller inte för isf behöver jag inte lägga på ny maskering.

I arbetsinstruktionerna till Auto Chemie står det bla att man SKA tvätta bilen mycket nogrannt efter polringen innan man börjar försegla. Man ska köra både avfettning och ett bra schampoo och skölja väl.

Så frågan är om man kan köra maskering, polera med 11 och 17, dra av maskeringen, tvätta ordentligt och sedan köra 37:orna utan att maskera.

//Jocke


Postad 2005-07-31 23:14:14Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 6495 gånger 
Ja, det skulle verkligen vara intressant att veta om man skall tvätta bilen innan man lägger lackförseglingen...

Antar att det kanske har att göra med vilket polermedel man använder, och hur mycket det "kritar", samt kanske vilken färg man har på lacken?

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-08-01 01:11:50




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014