Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Roterande - AEG PE150




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-08-04 21:17:24Manor, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-23
Läst 12366 gånger 
Hej !

Jag har precis köpt en AEG PE150 (roterande polermaskin) med en 150mm fästplatta och vit/blå/gul polertrissor. Jag har tidigare endast kört med Clas Ohlssons dubbeltrissa (typ Rustas Bruksbo) med orangea trissor ihop med Sonax Pro Cleaner och Sonax Pro Polish-Vax.

Är det någon som kan ge lite tips på just denna maskin, samt vilket medel och trissor som bör användas på en tämligen misshandlad vinrödmet. Ford Ka från 2001. Jag vill inte gå på för hårt då det är den första bilen jag testar roterande polermaskin på, men att stå och nöta i timtal med dubbeltrissan kändes inte heller så kul.

Anledningen till valet av maskin (AEG PE150) är främst att Tommy The PolishMan har talat sig varm för den...samt att Porta på forumet har köpt en sådan ;-).

Tips tas tacksamt emot.

mvh Manor


Detta inlägget har redigerats 2005-08-04 23:32:37



Postad 2005-08-04 23:16:22mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 12346 gånger 
Min syster har också en Ford Ka från 2001, metallic svart och ganska repig och matt.
Min process på den var följande:
NXT Car Wash på lacken och Biltemas Microavfettning i hjulhusen och nedre delar. Clayade med Meguiars Claybar. Sedan med Meguiars #83, #80 och ett lager med NXT paste. Allt med Cyclon+ Lake Countrys oranga, vita och NXT för hand. Reporna försvann och det tog ca 5 timmar totalt. På fälgarna och hjulen använde jag Eagle Ones fälg och däck rengöringsmedel med en fälgborste och en däckborste från Meguiars. Fälgarna fick ett lager med Autoglym polish med vax(proffsprodukt, lila text på flaskan). Däcken+ hjulhusen ett lager med Meguiars Tyre Endurance gel.



Postad 2005-08-04 23:39:26Manor, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-23
Läst 12343 gånger 
Mark2...det låter som du gjorde ett kalasjobb. Dock så skulle jag vilja använda min nyköpta AEG till själva polerjobbet...då det är en anledning till att jag tar tag i svägerskans bil. Jag använder också NXT Car Wash samt NXT Tech Wax som första och sista steg, men kommer nog köra slut på Sonax Pro Cleaner och Polish-Vax innan jag satsar på något annat medel. Clay:a samt därefter köra med den blåa trissan och Sonax Pro Cleaner med en relativt låg fart...för att därefter köra med dubbeltrissan med Cleanern ett varv till. För att slutligen för hand köra NXT Tech Wax?

Jag vill dock absolut inte bränna lacken...det skulle vara öken.

mvh Mats N
PS. Mark2, vad använde du för produkt på plastfronten och bakdelen. Dessa har börjat bli rejält solblekta (grå) på svägerskans Ford Ka.


Detta inlägget har redigerats 2005-08-04 23:40:07



Postad 2005-08-05 06:46:07mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 12336 gånger 
Manor; min syrras Ka har målade stötfångare, så jag använde samma som på resten av lacken. Du kan ju pröva med t.ex nån av Meguiars plastbehandlingsmedel:
http://www.meguiars.com/estore/product_detailpage.cfm?product=Gold-Class-Trim-Detailer&sku=G10810§ionID=16101




Detta inlägget har redigerats 2005-08-07 21:29:58



Postad 2005-08-06 20:59:45Manor, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-23
Läst 12305 gånger 
Hej igen Mark2 !

Stort tack för svaret. Jag ska se om jag hinner få tag på Meguiar's produkten, annars blir det till att prova med Blackmagic eller liknande.

mvh Mats N


Detta inlägget har redigerats 2005-08-06 20:59:54



Postad 2005-08-06 22:09:58Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 12298 gånger 
Jag använder kokt linolja till svarta lister, och det fungerar utmärkt. Men det verkar jag vara ensam om att göra ;) Skrev om det i en annan tråd också...

// Frank


Postad 2005-08-07 11:50:05alfamats, Höje, Kristinehamn
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-28
Läst 12303 gånger 
Tjena ! Kollade igår på AEGmaskinerna.Och till min förvåning så var det precis samma maskin som min Atlas Copco fast AEG har en annan färg.Min atlas har funkat fin-fint.Ett tips kanske är att kolla upp hur priserna ligger Atlas vs AEG om man funderar på dessa maskiner. / Mats


Postad 2005-08-07 13:28:36Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 12273 gånger 
Är AEG maskinen samma typ som PaCe och ETC varianterna? Jag vet inte vad AEG kostar, men jag antar att den är mycket dyrare än 449kr som man kan få ETC maskinen för. Fast det kanske man tjänar på i längden om man jobbar profesionellt och polerar bilar dagligen.

// Frank


Postad 2005-08-07 14:46:50CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 12287 gånger 
Vilka är "PaCe och ETC varianterna" och var finner man dem? Det har diskuterats roterande maskiner för amatörbruk, men då har flera billiga haft för dålig effekt (stannar vid minsta tryck...).

/CRV


Postad 2005-08-07 15:06:19djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 12275 gånger 
CRV: Sök så skall du finna... Vi har diskuterat det i någon/ra trådar den senaste tiden och de är visst inte så pjåkiga; skall förhålla sig till en proffsmaskin ungefär som Rustas/Biltemas dubbeltrissa till Smarttool. bustorp har köpt och testat en massa olika varianter. Men som sagt sök på typ PaCe eller ETC så hittar du mer.

MVH
/djk



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014