Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Cleaner eller/och polermedel?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-08-15 09:36:55Lummen,
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-05
Läst 13253 gånger 
En fundering behöver man köra med en cleaner innan polermedlet på metalliclack för att få ett bättre resultat eller är det bara dubbelarbete?


Postad 2005-08-15 12:32:18bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 13241 gånger 
Beror lite på vad du har för medel.
Alla polermedel är inte så bra att det räcker. Inte alla lackytor heller för den delen.


Postad 2005-08-15 13:39:53Lummen,
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-05
Läst 13232 gånger 
Sonax polish tänkte jag använda, tycker inte att metalliclacken är "dålig" på nåt sätt, fast en del repor har det blivit sen sist och så är den lite sträv.

Och det är framför allt reporna och strävheten jag vill ha bort.

Så här tänkte jag göra:

1 använda avfettning mot strävheten?! och sedan tvätta bilen. Torka med sämskinn.

2 lägga färg i stenskott o ev repor. ev måla på stenskottsskydd på trösklar/balkar. Låta torka.

3 polera bilen med sonax polish

4 vaxa med sonax bilvax

5 fräscha upp plastdekaler o lister

Va säger ni om detta tillvägagångsätt? något jag gör galet?
Tror ni att cleaner behövs eller är det overkill?




Postad 2005-08-15 13:49:25Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 13224 gånger 
Tror det kan räcka med polish mot strävheten. Dock så kan strävheten beror på t.ex. nedfall och avgaser och då funker det klockrent att "claya" bilen. Detta har behandlats flera ggr, sök på Lera eller clay. Funkar klockrent mot just sådana föroreningar. Samt så är det skonsamt mot lacken.


Postad 2005-08-15 14:56:16Lummen,
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-05
Läst 13218 gånger 
med andra ord så vill man inte använda polish som "sliter" på lacken så är cleaner ett bra alternativ?!


Postad 2005-08-15 16:43:43Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 13215 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-08-15 18:57:57CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 13200 gånger 
Utan att sett bilen så är det omöjligt att veta vad som krävs. Det kan behövas rubbing på en del repor. Men bäst att börja med milda medel om man är osäker.

Varför inte behandla de värsta reporna "lokalt" med scratch remover (tex Meguiars) eller grov rubbing.

Har bilen inte polerats på ett tag så verkar en cleaner INTE vara overkill. Dock är en del medel just för metallic inte mycket mer polerande än polish så jag kör vanligen med cleaners som fungerar för alla typer av lacker. Uppdelningen är dessutom ologisk pga att alla lacker has klarlack idag (och har knappast aldrig varit logiskt om man skall vara petig...)

Lycka till,
CRV


Postad 2005-08-16 08:34:45Lummen,
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-05
Läst 13186 gånger 
ok jag börjar väl med polish och ser vad som händer annars får jag väl köra lite "lokalt" vid reporna med starkare grejer ...

Fast en fråga till: Brukar inte cleaners vara utan slipmedel? Har för mig det när det gäller metallic, förstår isåfall inte riktigt hur det kan vara mer effektivt än polish?!


Postad 2005-08-16 15:30:37CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 13165 gånger 
Det finns cleaners både med och utan slipmedel. Dessutom sklijer det mellan tillverkare vad olika medel kallas.

Från http://www.autopia-carcare.com/inf-pc7424.html nedan, dock skiljer de amerikanska def. ofta mot europeiska. Cleaner (=lackrengöring) ligger vanligen mellan polish och rubbing.

SELECTING THE RIGHT POLISH
Most of the major polish manufacturers make a selection of abrasive papers, compounds, cleaners, polishes and glazes to meet varying polishing requirements. Here’s a quick definition of polishing abrasives:

Abrasive paper or pad - An ultra-fine grade of sandpaper (1500 to 3000 grit) that can be used effectively to level a paint finish and remove imperfections. I mention sandpaper here because it is an abrasive, like all polishes, and it has its place in the polishing process.

Compound - A compound, often called a rubbing compound or a paint cleaning compound, is a cutting polish designed to remove heavy oxidation, some common forms of paint damage and defects, and the scratches created by fine sandpaper. Use compounds with a foam cutting pad. Always start with the least aggressive pad and compound possible.

Polish - A specially formulated blend of components designed to remove minor scratches, surface imperfections, water spots, acid rain spots, light oxidation, and the swirl marks created by compounding with a machine. Use a foam polishing pad or a fine cutting pad.

Glaze - A very fine polish. Some glazes are safe to use on fresh paint, as they do not seal or contain silicones. A glaze does not have enough cutting power (if any) to remove imperfections, but will increase surface gloss. Use a fine foam polishing pad or a finishing pad.

Pre-wax cleaner - A fine polish containing chemical cleaners to help remove minor surface contamination and dirt not handled by normal washing or claying. Use a fine foam polishing pad or a finishing pad.





För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014