Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Shell V-Power




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-08-25 22:05:28Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7634 gånger 
Vad är detta för påhitt egentligen? Pumpar ut reklam så det står härliga till iaf.

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=se-sv&FC2=/se-sv/html/iwgen/zzz_lhn.html&FC3=/se-sv/tailored/shell_for_motorists/fuels/vpower_p/vpower_p_faqs_ga_1602.html

Påstås också ha rengörande effekt likt STP och likn.
Här finns även mer info:
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=23562

// Frank


Postad 2005-08-26 02:08:08Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 7621 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-15 20:32:29STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 7565 gånger 
Det finns visst fördelar med V-power.

Har du en turbo bil så får du mer vrid och mer hästkrafter om man mappar bilen efter detta bränsle.

Mer info kika in på www.turboperformanceclub.com

E85 är inte ett bättre bränsle.


Postad 2005-09-15 20:38:39STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 7563 gånger 
Generellt med högre oktan tal vad gäller bensin så får du inte bara mera kraft. Bilen går dessutom snålare.

Kan ta min bil en XC702.5T-03 där tjänar jag på att köra 98 oktan mot 95 oktan. Det är inte mycket jag tjänar på det runt 7 öre per mil har jag räknat ut på 5 tankar 95 oktan. Testade detta nu under semestern att köra på 95 oktan.

Normalt kör jag alltid på 98 oktan.

Ska prova V-power också. Det jag generellt har hört är att dom flesta bilarna har tagit i snitt 0.2l mindre per 10:e mil jämfört mot 98 oktan.
Här är vinsten inte så stor men man kan alltid prova själv för att bilda sig sin egen uppfattning.



Postad 2005-09-16 02:07:05Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 7553 gånger 
Meddelandet borttaget!


Detta inlägget har redigerats 2005-09-16 02:12:59



Postad 2005-09-16 15:33:12STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 7545 gånger 
Tittar man enbart på oktan halt så har E85 en stor potential för en turbo motor.

Visst E85 ger lägre emmisioner ur bilen. Men tillverkningen av E85 är inte miljövänlig. Det mesta som tillverkas som jag förstått det kommer ifrån Brasilien. Det är regnskogen dom hugger ned för att tillverka detta bränsle.

Detta om nåt påverkar växthus effekten.

E85 är dessutom skadligt i vanliga bilar i för hög dos.

Nämnas kan ju att både Saab och Volvo i dersas bilar avsedda för E85 har en mängd uppdateringar för att klara E85.

Uppgraderingarna består av följande för att klara av den mer rengörande E85:

Ny bränsle tank
Ny bränsle pump
Ett antal slangar utbytta i bränsle systemet
Större spridare

Motor, andra typer av ventiler

Ny motor mjukvara som kan ta del av både E85 samt bensin drift. Tänd inställningen är ytterst viktig och den är sänkt vid E85 drift.

Dessutom tar bilen runt 35% mer E85 jämfört med BF95.

Att köra på ren E85 i en vanlig bil är mycket vanskligt även om etanol forumet inte vill erkänna detta.

Det är inte utan anledning bil tillverkarna byter ut detaljer på bilen.


Postad 2005-09-16 16:05:23STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 7542 gånger 
Jag har själv inte provat det du kallar V-bluff men jag har sett siffror där både vrid och effekt går upp.

Det allmänna intrycket jag har fått är att dom som provat V power har gett en finare motor gång samt att förbrukningen har sjunkit.

Jag håller med dig i att friktionssänkande medel inte är riktigt rätt.

Men det finns dom som slår i tvåtakts olja i bensinen som hävdar att det är smörjande och rengörande. Många av dom slagit i tvåtakts olja har dessutom sänkt sin bensin förbrukning. Rekommenderad dos är 1 dl på 30l bensin.

I sanningensnamn är det väl pumpen samt spridarna som blir smörjda och rengjorda samt ventilerna och kolvtopparna. Huruvida man kan prata om att det sänker friktionen låter jag vara osagt från min sida.

Jag kommer snart att prova V-power:-)

En annan sak vad gäller etanol är att oljebytna blir viktigare. Det måste till tätare olje samt filter byte.

Bensin filtret bör även det bytas ut oftare bara för att nämna nåt.

Så det är inte bara positiva sidor med etanol.

För att inte tala om hur mycket explosivare det är än bensin.

Jag kan nog tänka mig att köra på E85 när det finns ett ritkigt ombyggnads kit sant mjukvara som kompenserar för detta framtaget av Volvo.

Innan dess så kommer jag inte köra med nån större mängd i tanken än vad BF95 ger mig som jag tankar i undantags fall;-)


Postad 2005-09-19 16:06:14Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 7527 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-20 16:28:16STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 7512 gånger 
Vet inte vad man skall tro nät biltillverkaren hävdar att det är olämpligt att köra på för mycket etanol.

Tiden får väl utvisa hur det går med etanol i våra bilar.


Postad 2005-09-20 18:07:21Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 7504 gånger 
Meddelandet borttaget!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014