Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Grå beläggning




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Anders Olsson - 2000-12-25 11:43:35
Läst 6166 gånger 
Har fått bekymmer med en ljusgrå beläggning på min bils vita lack. Hur ska jag få bort den? <p>Jag har provat med både "miljövänlig" och petroleumbaserad avfettning, Sonax vintertvätt och Turtle bilschampo men det försvinner inte. <p>Det lossnar om jag skrapar med nageln, men så kan man ju inte hålla på över halva bilen. <p>Det är inte oxid, det vet jag helt säkert.<p>HJÄLP!<p>/Anders Olsson <br> <br>


Inskickad av Tommy The Polish Man - 2000-12-29 04:14:03
Läst 6119 gånger 
Min uppfattning om det hela är följande. När man använder avfettning på bilen så har den en "uttorkande" effekt på lacken, vilket gör att ny skit fastnar lättare, då börjar det krävas kraftigare avfettning för att få loss den skiten, vilket då har en större "uttorkande" effekt, skiten "etsar" nästan fast i lacken och blir då grymt svår att kemtvätta bort, det som återstår då är att polera bilen ren, ofta kan man göra det med t.ex. vaxpolish och maskin. <p>Hur gör man då för att undvika att fastna i denna fälla? Se till att det är något skydd på lacken (ju sämre produkt ju oftare får man göra det) använd därefter avfettning som är så mild som möjligt för att spara på erat skydd och lack, blir man tvungen att använda kallavfettning för att ta bort asfaltsfläckar och dylikt så är det läge att lägga på ett nytt skydd.<p>Ska man inte använda avfettning undrar säkert många. Mitt svar blir då att jag gör det hela tiden, för att få bilen så ren som möjligt utan att gnugga bort den och därmed repa lacken, sedan får man själv bedöma efter sitt samvete med hänsyn till miljö och dylikt. När det gäller vita bilar så är jag av samma uppfattning att skiten bränner fast lättare och de har också en benägenhet att lättare bli utsatta för flyrost. Om vi pratar om solida lacker dvs ej klarlackade så har de olika egenskaper beroende på kulör.<p>Mvh<br>Tommy "The Polish Man"<p>> Har fått bekymmer med en ljusgrå beläggning på min bils vita lack. Hur ska jag få bort den? <p>> Jag har provat med både "miljövänlig" och petroleumbaserad avfettning, Sonax vintertvätt och Turtle bilschampo men det försvinner inte. <p>> Det lossnar om jag skrapar med nageln, men så kan man ju inte hålla på över halva bilen. <p>> Det är inte oxid, det vet jag helt säkert.<p>> HJÄLP!<p>> /Anders Olsson<p> <br> <br>



Inskickad av Anders Olsson - 2000-12-29 08:29:59
Läst 6081 gånger 
Det låter vettigt! Smutsen sitter betydligt hårdare på de ställen där vaxlagret nästan är borta. Ska prova att polera bort det till våren. <p>Vilket polish och vax rekommenderar du till en amatör? <p>Har provat Sonax hårdvax men har svårt att få ett bra resultat, lacken blir ofta matt. Ska jag prova att polera bort vaxet med en maskin eller ska jag fortsätta för hand? Blir det enklare/bättre med maskin?<p>/Anders<p><br>> Min uppfattning om det hela är följande. När man använder avfettning på bilen så har den en "uttorkande" effekt på lacken, vilket gör att ny skit fastnar lättare, då börjar det krävas kraftigare avfettning för att få loss den skiten, vilket då har en större "uttorkande" effekt, skiten "etsar" nästan fast i lacken och blir då grymt svår att kemtvätta bort, det som återstår då är att polera bilen ren, ofta kan man göra det med t.ex. vaxpolish och maskin. <p>> Hur gör man då för att undvika att fastna i denna fälla? Se till att det är något skydd på lacken (ju sämre produkt ju oftare får man göra det) använd därefter avfettning som är så mild som möjligt för att spara på erat skydd och lack, blir man tvungen att använda kallavfettning för att ta bort asfaltsfläckar och dylikt så är det läge att lägga på ett nytt skydd.<p>> Ska man inte använda avfettning undrar säkert många. Mitt svar blir då att jag gör det hela tiden, för att få bilen så ren som möjligt utan att gnugga bort den och därmed repa lacken, sedan får man själv bedöma efter sitt samvete med hänsyn till miljö och dylikt. När det gäller vita bilar så är jag av samma uppfattning att skiten bränner fast lättare och de har också en benägenhet att lättare bli utsatta för flyrost. Om vi pratar om solida lacker dvs ej klarlackade så har de olika egenskaper beroende på kulör.<p>> Mvh<br>> Tommy "The Polish Man" <br> <br>



Inskickad av Tommy The Polish Man - 2000-12-29 11:39:25
Läst 6051 gånger 
Det vore ganska osmakligt om jag rekommenderade någonting på den här sidan, jag är bara gäst.<p>När det gäller Sonax Hårdvax så är det precis vad namnet säger, dvs ett flytande hårdvax, det gör ingenting för att reda upp en dålig yta utan syftet är att det ska vara ett skydd efter man har gjort ett bra underarbete.<p> Det du i första hand ska titta efter är en vaxpolish som dessutom är oxidlösande. Som du ser på namnet så är det en blandning av vax för skyddet och polish för att bearbeta mindre repor, sedan är det bra om den är oxidlösande, då når du ett mycket bättre resultat på din solida lack. Det här blir det mesigaste sättet att polera på som man kan göra, men man får mycket resultat i förhållande till sin arbetsinsats. Du kan sedan avsluta med att lägga på din favorit av t.ex flytande hårdvax. Är du seriös så kan du tvätta av bilen med avfettning först för att få bort det andra vaxet, alternativt kan du arbeta på med det flytande hårdvaxet så löser det upp underliggande vaxskikt.<p>Sedan är det absolut lättast att använda maskin med reservation för att du kanske kan gno trasan ca. 1.200 varv/minut. Då använder då maskin både till att bearbeta ytan samt polera bort överflöd.<p>mvh<br>Tommy "The Polish Man"<p><br>> Det låter vettigt! Smutsen sitter betydligt hårdare på de ställen där vaxlagret nästan är borta. Ska prova att polera bort det till våren. <p>> Vilket polish och vax rekommenderar du till en amatör? <p>> Har provat Sonax hårdvax men har svårt att få ett bra resultat, lacken blir ofta matt. Ska jag prova att polera bort vaxet med en maskin eller ska jag fortsätta för hand? Blir det enklare/bättre med maskin?<p>> /Anders<p>> <br>> > Min uppfattning om det hela är följande. När man använder avfettning på bilen så har den en "uttorkande" effekt på lacken, vilket gör att ny skit fastnar lättare, då börjar det krävas kraftigare avfettning för att få loss den skiten, vilket då har en större "uttorkande" effekt, skiten "etsar" nästan fast i lacken och blir då grymt svår att kemtvätta bort, det som återstår då är att polera bilen ren, ofta kan man göra det med t.ex. vaxpolish och maskin. <p>> > Hur gör man då för att undvika att fastna i denna fälla? Se till att det är något skydd på lacken (ju sämre produkt ju oftare får man göra det) använd därefter avfettning som är så mild som möjligt för att spara på erat skydd och lack, blir man tvungen att använda kallavfettning för att ta bort asfaltsfläckar och dylikt så är det läge att lägga på ett nytt skydd.<p>> > Ska man inte använda avfettning undrar säkert många. Mitt svar blir då att jag gör det hela tiden, för att få bilen så ren som möjligt utan att gnugga bort den och därmed repa lacken, sedan får man själv bedöma efter sitt samvete med hänsyn till miljö och dylikt. När det gäller vita bilar så är jag av samma uppfattning att skiten bränner fast lättare och de har också en benägenhet att lättare bli utsatta för flyrost. Om vi pratar om solida lacker dvs ej klarlackade så har de olika egenskaper beroende på kulör.<p>> > Mvh<br>> > Tommy "The Polish Man"<p> <br> <br>



Inskickad av Tommy The Polish Man - 2000-12-30 07:48:12
Läst 6028 gånger 
Jag måste göra ett par tillägg.<br>Det är inte säkert att vaxpolish för konsument är lämplig för maskinanvändning, men det går ju även för konsumenter att komma åt proffsprogammet.<p>Det finns ingen garanti för att det räcker med en vaxpolish för dig, då får man gå på lite kraftigare grejer, men jag tycker ändå att det kan vara värt att börja med det, för det medför mindre bekymmer.<p>Mvh<br>Tommy "The Polish Man"<p><p>> Det vore ganska osmakligt om jag rekommenderade någonting på den här sidan, jag är bara gäst.<p>> När det gäller Sonax Hårdvax så är det precis vad namnet säger, dvs ett flytande hårdvax, det gör ingenting för att reda upp en dålig yta utan syftet är att det ska vara ett skydd efter man har gjort ett bra underarbete.<p>> Det du i första hand ska titta efter är en vaxpolish som dessutom är oxidlösande. Som du ser på namnet så är det en blandning av vax för skyddet och polish för att bearbeta mindre repor, sedan är det bra om den är oxidlösande, då når du ett mycket bättre resultat på din solida lack. Det här blir det mesigaste sättet att polera på som man kan göra, men man får mycket resultat i förhållande till sin arbetsinsats. Du kan sedan avsluta med att lägga på din favorit av t.ex flytande hårdvax. Är du seriös så kan du tvätta av bilen med avfettning först för att få bort det andra vaxet, alternativt kan du arbeta på med det flytande hårdvaxet så löser det upp underliggande vaxskikt.<p>> Sedan är det absolut lättast att använda maskin med reservation för att du kanske kan gno trasan ca. 1.200 varv/minut. Då använder då maskin både till att bearbeta ytan samt polera bort överflöd.<p>> mvh<br>> Tommy "The Polish Man"<p>> <br>> > Det låter vettigt! Smutsen sitter betydligt hårdare på de ställen där vaxlagret nästan är borta. Ska prova att polera bort det till våren. <p>> > Vilket polish och vax rekommenderar du till en amatör? <p>> > Har provat Sonax hårdvax men har svårt att få ett bra resultat, lacken blir ofta matt. Ska jag prova att polera bort vaxet med en maskin eller ska jag fortsätta för hand? Blir det enklare/bättre med maskin?<p>> > /Anders<p>> > <br>> > > Min uppfattning om det hela är följande. När man använder avfettning på bilen så har den en "uttorkande" effekt på lacken, vilket gör att ny skit fastnar lättare, då börjar det krävas kraftigare avfettning för att få loss den skiten, vilket då har en större "uttorkande" effekt, skiten "etsar" nästan fast i lacken och blir då grymt svår att kemtvätta bort, det som återstår då är att polera bilen ren, ofta kan man göra det med t.ex. vaxpolish och maskin. <p>> > > Hur gör man då för att undvika att fastna i denna fälla? Se till att det är något skydd på lacken (ju sämre produkt ju oftare får man göra det) använd därefter avfettning som är så mild som möjligt för att spara på erat skydd och lack, blir man tvungen att använda kallavfettning för att ta bort asfaltsfläckar och dylikt så är det läge att lägga på ett nytt skydd.<p>> > > Ska man inte använda avfettning undrar säkert många. Mitt svar blir då att jag gör det hela tiden, för att få bilen så ren som möjligt utan att gnugga bort den och därmed repa lacken, sedan får man själv bedöma efter sitt samvete med hänsyn till miljö och dylikt. När det gäller vita bilar så är jag av samma uppfattning att skiten bränner fast lättare och de har också en benägenhet att lättare bli utsatta för flyrost. Om vi pratar om solida lacker dvs ej klarlackade så har de olika egenskaper beroende på kulör.<p>> > > Mvh<br>> > > Tommy "The Polish Man"<p> <br> <br>



Inskickad av Anders Olsson - 2000-12-30 11:16:02
Läst 6012 gånger 
Jag ska prova med vaxpolish så fort jag tagit fram bilen till våren! <p>Tycker du att jag först ska prova med något riktigt kraftigt avfettningsmedel och sedan använda vaxpolish eller ska jag prova med vaxpolish direkt? <p>Är kallavfettning det kraftigaste man bör använda på acken?<p>Kommer jag att behöva komplettera med vax efteråt, eller finns det tillräcklig vaxeffekt i vaxpolishen?<p>> Jag måste göra ett par tillägg.<br>> Det är inte säkert att vaxpolish för konsument är lämplig för maskinanvändning, men det går ju även för konsumenter att komma åt proffsprogammet.<p>> Det finns ingen garanti för att det räcker med en vaxpolish för dig, då får man gå på lite kraftigare grejer, men jag tycker ändå att det kan vara värt att börja med det, för det medför mindre bekymmer.<p>> Mvh<br>> Tommy "The Polish Man" <br> <br>



Inskickad av Tommy The Polish Man - 2001-01-02 03:12:58
Läst 6000 gånger 
När det gäller avfettningsmedel så finns det ingen anledning att använda kraftigare än nödvändigt, blir din bil ren på något som är mildare så använd det.<p>När det gäller olika kem på lacken så använder jag ibland Thinner, allting handlar ju om vad det är man ska åstadkomma för tillfället, återigen använd inte kraftigare medel än vad som är nödvändigt och då bara på de fläckar som har problem. Om du vill utveckla din fråga ytterligare angående styrka på medel så är David bättre på den frågan, han arbetar ju som kemist.<p>Det finns skydd som sitter bättre än vaxpolish så det kan man komplettera med för att få ett bättre skydd.<p>Tommy "The Polish Man"<p>> Jag ska prova med vaxpolish så fort jag tagit fram bilen till våren! <p>> Tycker du att jag först ska prova med något riktigt kraftigt avfettningsmedel och sedan använda vaxpolish eller ska jag prova med vaxpolish direkt? <p>> Är kallavfettning det kraftigaste man bör använda på acken?<p>> Kommer jag att behöva komplettera med vax efteråt, eller finns det tillräcklig vaxeffekt i vaxpolishen?<p>> > Jag måste göra ett par tillägg.<br>> > Det är inte säkert att vaxpolish för konsument är lämplig för maskinanvändning, men det går ju även för konsumenter att komma åt proffsprogammet.<p>> > Det finns ingen garanti för att det räcker med en vaxpolish för dig, då får man gå på lite kraftigare grejer, men jag tycker ändå att det kan vara värt att börja med det, för det medför mindre bekymmer.<p>> > Mvh<br>> > Tommy "The Polish Man"<p> <br> <br>



Inskickad av ray - 2000-12-25 14:44:34
Läst 5992 gånger 
You shouldn´t use avfettning on any paint that you want to remain glossy. As for your problem, sounds like the only thing to do is buff it out.<br> <br> <br>



Inskickad av !!! - 2000-12-25 16:55:05
Läst 5974 gånger 
To me it sounds like Ray is Nuts!<p>> You shouldn´t use avfettning on any paint that you want to remain glossy. As for your problem, sounds like the only thing to do is buff it out.<p> <br> <br>



Inskickad av ray - 2000-12-26 05:04:03
Läst 5962 gånger 
Mr. no name... First, it probably is some form of oxide, in which case you need "rubbing", this is called buffing in the U.S. Second, it´s a well known fact that avfettning contains chemicals which "eat" at the outer surface of paint, and repeated use will reduse the gloss. Good old soap and water are the best for the long life of your paint. As for tar and such, I personally use grease remover, works great. Now, why am I nuts??? <br> <br>



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014