Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Maskera Buffer 2000?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-09-17 13:40:48nismoracing,
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 6517 gånger 
1. Hur mkt av bilen ska man maskera? Räcker det med listerna eller maskerar ni rutorna också?

2. Måste jag torka bort buffern med microduk eller kan jag lägga Mirrorn direkt efter?

3. Sen en fråga om roterande maskin. Har märkt att det ibland kan vara svårt att styra maskinen. Den vill liksom "vandra" iväg ibland... Har ni också det bekymret? Detta är särskilt tydligt vid låg hastighet.


Postad 2005-09-17 13:51:36Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 6512 gånger 
1.Jag maskerar allt som riskeras att fläckas. Tar inte många minuter i anspråk och om man maskerar så kan man gå på mkt närmare än om man inte hade maskerat. Vet dock inte om buffer2000 fläckar, dumt att chansa.

2. Autosmart/Smartab säger att man inte behöver torka av utan man kan köra Mirror direkt över. Personligen så torkar jag av efter varje produkt, då ser man resultatet. Kanske måste man köra lite till på ngt ställe som inte är riktigt bra. En smaksak. Men jag rekommederar att man torkar efter varje produkt.

3. Alla har detta problem men det minskar i takt med att du lär dig hantera maskinen.


Postad 2005-09-17 13:58:44bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6510 gånger 
nismoracing:
1o2. Instämmer totalt med Porta. Maskar dock ej rutorna. Det lilla som kommer på dom kör jag av med maskin o Mirror ibland. Eller torkar av med MF-duk mellan trissa o ruta.

3. Håller du trissan plant mot underlaget så ska du inte känna att den vill vandra nämnvärt. Vinklar du den dock det minsta så vill maskinen iväg.


Postad 2005-09-17 14:26:39Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 6505 gånger 
För att förtydliga så maskerar jag inte rutorna utan plasten som kan finnas runt rutorna. Kladd på rutorna förekommer och då torkar man bara bort det med MF-duk.


Postad 2005-09-17 16:12:47Tommy The Polish Man, Wild Wäsby
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02
Läst 6497 gånger 
Håller inte med bustop om att maskinen vandrar mindre när man lägger den plant för då ökar ju friktionen och därmed den kraft maskinen får. Om man bortser från det poleringstekniska så tycker jag att maskinen vandrar mindre när man vinklar upp trissan lite eller ökar varvet lite på maskinen.

För er som är lite mer tekniska när det gäller hjulvinklar på bilar och framgaffelar på motorcyklar så fungerar det ungefär likadant med maskinen. Om man vinklar ut framgaffeln på motorcykeln alternativt ändrar spindelns vinkel på bilen så får man bättre högfartsprestanda/väghållning.

Jag utgår nu från en högerhänt person.
Om ni står rakt framför huven.
Lägger polermaskinen ner på huven och polerar, vinkeln på maskinen i förhållande till er kropp gör att vi kan kalla det hela att maskinen visar kl. 18:00. Den vinkeln gör att maskinen får en styrkefördel gentemot er.

Håller ni istället maskinen så att det ser ut som kl. 15:50 så har ni ökat vinkeln gentemot kroppen och får bättre kontroll. Prova er fram med olika vinklar så känner ni vad som känns bäst.

Tommy


Postad 2005-09-17 16:17:19Tommy The Polish Man, Wild Wäsby
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02
Läst 6495 gånger 
Gör ett litet tillägg. Jag vill inte påstå att bustorp har fel för vi använder olika fabrikat på polermedel (än så länge) och kan då få olika upplevelser. Jag har knappt polerat med Smartabs grejer utan bara gjort korta tester för att utvärdera för egen del ifall jag skulle hitta något "godis".
Du har nu fått flera förslag som du kan prova och återkom gärna med dina upplevelser.

Tommy


Postad 2005-09-17 16:30:17bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6493 gånger 
Jag tänkte mer att tiltar du maskinens handtag uppåt (håller den som du sa, handtaget mot kroppen kl.18 om trissan är centrum) så att den ligger an mer på "överkanten" av trissan så vill den driva i sidled mot rotationsriktningen.


Postad 2005-09-18 00:05:55Tommy The Polish Man, Wild Wäsby
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02
Läst 6470 gånger 
Först fattade jag ingenting trots att jag läste ditt inlägg flera gånger, trodde du hade digitalklocka. Frågade min dotter vad du menade så hon förklarade för mig.
Håller med dig att kantar man maskinen på det sättet så blir den instabil, har själv aldrig kommit på tanken att göra så.
Om jag kantar trissan så lyfter jag upp den del av trissan som är på maskinens vänstra sida och låter då den högra halvan ligga mot lacken. Maskinen hålls i kl: 15:50 position (med analog klocka).

Nu måste våra beskrivningar vara "klockrena" öhhh.

Tommy


Postad 2005-09-18 11:43:35bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6454 gånger 
Min dotter fick också läsa den och fattade vad jag menar. Verkar som det har med åldern att göra ;=)

Det är enda vettiga anledningen jag kan komma på som gör att maskinen vill driva.
Kan inverka lite om man har handtag på sidan eller bygel. Har man handtag så kan man nog lätt vinkla lite fel.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014