Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Flammigt med rubbing




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-09-22 21:12:01Flame,
Medlem p?Stacken sedan 2005-01-03
Läst 6581 gånger 
Jo, det är så att jag gjorde en fullständig tvätt av bilen idag, men sen skulle jag använda rubbingen på min solidlack (klarlack) men det blev flammigt på vissa ställen och det var jättesvårt att få bort exakt all flammighet, hur ska jag göra för att få bort dessa? Kan det vara så att jag stod och gjorde det när de var för kallt och mörkt, fuktigt? Använder polertrasor som är nästan som vanligt papper.

Just nu står bilen i kallgaraget med rubbing eller flammor kvar.

EDIT: Kom på en sak det kom lite lite granna lack på polertrasan, vad kan detta bero på? Det var inte på alla ställen men på några ställe och som sagt inte mycket alls, tänker så här om det var för starkt medel jag använde, men jag fick aldrig bort tvättreporna med bilpolish och det gjorde jag också för hand...


Detta inlägget har redigerats 2005-09-22 21:21:25



Postad 2005-09-22 22:30:27Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 6563 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-23 00:29:37Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 6549 gånger 
Vad är det för rubbing du använder? Rubbing är ju ofta ganska grov, och man bör nog köra en fin polish efteråt, helst med maskin.

Har du klarlack på din solidlack, så tycker jag inte att trasan borde bli färgad. Isåfall måste du ha rubbat igenom klarlacken, vilket nog inte är så lyckat. Eller vad tror ni andra experter om det här?

// Frank


Postad 2005-09-23 02:08:27turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 6544 gånger 
Borde inte vara klarlack på bilen när det färgar av sig.


Postad 2005-09-23 08:32:01Flame,
Medlem p?Stacken sedan 2005-01-03
Läst 6539 gånger 
Jag använde Sonax Flytande Rubbing, men alltså jag måste nog kolla på alla dukarna igen och se om det verkligen var lack, iofs så har jag lagt igen stenskott och sådant med lackstift från Volvo...

Alltså hur ska jag göra nu? Först polera bort flammorna och sedan köra med bilpolish och vax? Har den där Sonax burken med både vax och bilpolish i samma burk...

EDIT: Alltså jag fattar inte nu om jag har klarlack eller ej? Den lackstiftsburken man köper är enbart en tub och de sa att det är bara den jag behöver? Har jag klarlack då? Eller måste det finnas en för färgen och en för klarlacken elelr kan det vara allt i ett i burken? Ni får inte mkissförstå mig nu, men det vara väldigt små, små mängder av lack som kom, alltså det vart ljusblåa prickar, min färg är midnatssblå och det kom på en eller två ställen, iofs så tröck jag rätt hårt när jag vart förbannad när det inte gick att få bort då...


Detta inlägget har redigerats 2005-09-23 08:36:40



Postad 2005-09-23 11:22:25bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6527 gånger 
Är lacken så dålig att du behöver rubba eller räcker det kanske med polish?
Att rubba/polera en mörkblå bil för hand om man är ovan är som att be om trubbel. Det är inte lätt.
Jag håller med Lindfalas, investera några hundringar i en dubbeltrissa och kör igen. Du ska se att det är både lättare o roligare. Undvik att polera när det är fuktigt, stå helst inomhus om du kan.
Det finns mycket matnyttigt att läsa här om polering och maskinval så du kan säkert få bra glans på din bil med hjälp av Stacken o en bra maskin.

Det beror lite på årsmodell om du har klarlack eller inte. Det kan också bero på om bilen är omlackad helt eller delvis. Är den väldigt oxiderad/matt i lacken och lacken färgar av sig på trasan så är det troligen ingen klarlack.

Prickarna på trasan kan vara på dom ställena där du höll dina fingrar på trasan när du polerade. Då trycker du lite hårdare med fingertopparna så att oxiden poleras bort från lacken och lägger sig på trasan samtidigt som du får flammiga "ränder" efter där du polerat bort oxiden på lacken. Jobbar man med ojämnt tryck så är det omöjligt att få lacken OK. Då blir den flammig.
Hoppas du fattar vad jag menar..............



Postad 2005-09-24 10:17:03Flame,
Medlem p?Stacken sedan 2005-01-03
Läst 6503 gånger 
Polerade det sista idag alltså det jag kunde se utan mikroskop ;)

Men hur som helst allt gick iaf bort, men det var ett jävla jobb och ja den har varit omlackad fast inte hela bilen men det var för kanske tre år sen. Jag kan säga så här det vart riktigt snyggt alltså, men nu ser man ner och mer lite fulheter i lacken :(

Ang det där med klarlacken då...jo min bil är en Volvo 850 GLT 2.5 från -95 och den är midnattsblå i lacken. Midnattsblåa lacken verkar vara en av de svåraste lackerna att få snygga alltså!


Postad 2005-09-24 12:00:53STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 6493 gånger 
Du har ingen klarlack på din bil. Hade du haft klarlack så hade du fått med klarlack tillsammans med färgen du köpte på Volvo.

Vill du lyfta ditt polerande samt vaxning till oanade resultat så rekommenderar jag dig att köpa poler och vaxmaskin.

Denna maskin köper du billigast på biltema för 298kr. Det är en maskin med två polerhuvuden samt att den oscillerar.

Denna maskin är perfekt även för en nybörjare och såväl som ett proffs.

Nackdelen med denna maskin är att du kan inte ta repor så lätt med den som med en maskin som enbart roterar samt är mycket starkare.

Dessutom när du har den midnatts blåa lacken så kan jag varmt rekommendera Biltemas maskin.

Har själv haft din färg på en S80 och jag vet att den suger lång väg. Den är mycket svår att hålla fin utan maskin.

Komplettara med gula trissor för poler arbetet. Du kan köpa dom gula trissorna ifrån biltema 125mm men du får skära till dom så att dom passar till 95mm rondellerna.

Det verkar vara bra kvalite på biltemas gula rondeller. Använde dessa när jag polerade min bil igår kväll. Dessutom så använde jag mig av den nya inhandlade polermaskinen ifrån Jula somär bra mycket starkare än den oscillerande.

Dom vita trissorna som följer med kan du använda för vaxningen = toppskyddet.


Postad 2005-09-24 13:11:41Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 6488 gånger 
Varför inte köpa färdiga 100 el 95mm rondeller? Har inte riktigt fattat grejen med att köpa större och sen skära till mindre storlekar?


Postad 2005-09-24 13:39:35bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6486 gånger 
STR:
Vad tyckte du om Julan?

EDIT: Ser att du redan svarat på det i en annan tråd.


Detta inlägget har redigerats 2005-09-24 13:41:03




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014