Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Bromsbekymmer




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-09-24 23:05:13pelle242, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-20
Läst 9926 gånger 
Har problem med frambromsarna på min primera 98.

Från början så låg bromsen på vänster fram. Beläggen och skivan såg inge vidare ut så jag köpte ett renoveringskit för oket och nya skivor och belägg.

Bytte skivor samt belägg på båda sidor, plockade isär vänsteroket och renoverade det med nya gummidetaljer.
Satte tillbaka vänsteroket och smörjde in glidpinnarna med bromscylinder smörja. På högersidan var jag lite
lat och orkade inte renovera oket men gjorde rent och smörjed in glidpinnarna. Detta hjälpte inte utan bromsen låg fortfarande på. Bytte då bromsslag på vänstersidan.
Detta fixade vänstersidan men upptäckte att nu låg bromsen på på högersidan ! Ok, har nu renoverat högeroket och bytt den slangen också men det ligger fortfarande på och blir ordentligt varmt.

Känns som om jag gjorde något dummt när jag var på glidpinnarna på högersidan men jag kan inte komma på vad... Pinnarna såg skapliga ut och gled fint in och ut innan jag satte tillbaka oket.

Några tips innan jag lägger 1300 spänn på ett nytt bromsok ?

Jag drog inte med momentnyckel när jag skruvade fast oket på pinnarna som det stod i haynes men det känns långsökt att det skulle ha med saken att göra eller ??


Postad 2005-09-24 23:55:10Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 9922 gånger 
Jag lider med dig, pelle242. Det är jobbigt när bromsarna strular, och det kan vara klurigt att få till ibland. Jag hade själv anliggande höger bak, på min Mazda 626 -90.

I mitt fall, så när jag lossade oket så märkte jag att oket gick trögt på glidpinnarna, så jag rengjorde och satt in nytt fett. Fortfarande anliggande, så jag plockade upp igen och märkte att det fortfarande kändes trögt. Märkte att det var endel rost i hålet som gummi damasken som glidpinnen sitter i, sitter. Så jag filade upp det för att det inte skulle bli lika "tight". Glidpinnen löpte nu lättare, men likförbannat så var problemet med anliggande kvar.

Till slut så köpte jag en repsats för oket och plockade isär, trotts att gummidamasken där såg hel och fin ut. Det visade sig då att det var ett utbytesok, och att det tydligen suttit rester kvar i skåran där damasken till kolven sitter, vilket orsakat att det inte var helt tätt. Följden hade blivit att kolven hade fått beläggningar eller ytrost på sig, som gjorde att den kärvade. Jag polerade bort det, bytte alla tätningar/damasker och monterade ihop. Då äntligen försvann problemen.

Låter konstigt att byte av bromsslang gjorde så att ditt anliggande försvann, och att det sedan "förflyttade sig" till högersidan?

// Frank



Postad 2005-09-25 09:01:30gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 9913 gånger 
Jag tror att du har rostiga bromsok vilket gör att bromsklossen inde kan röra sig i sinn position, du måste skrapa bort all rost, bromsklossarna skall gå väldigt lätt att sätta in och dom skall glida väldigt lätt i sitt läge.

Ett bra tipps istället för fett om du skrapat bort rosen vill säga använd molybden fett, vanligt fett förvinner med tiden, koppar fett fäste liksom inte ordentligt , men molybden sitter kvar samt det har väldigt låg friktion.

Tror inte heller att du hade behövt byta bromsslangen

Lycka till Gitsy


Postad 2005-09-25 20:36:13Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 9904 gånger 
gitsy, vad är molybden fett? Vart köper man det, hur appliceras det och är det dyrt?

Ett annat högkvalitativt fett jag kan rekommendera är Lithium fett. Tål höga temperaturer. CRC har det på sprejburk.

Själv hade jag inga problem med att själva bromsbackarna kärvade, efterssom det sitter plåtbläck emellan på Mazdan.

// Frank


Postad 2005-09-25 21:15:32Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 9899 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-25 21:20:19pelle242, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-20
Läst 9898 gånger 
Ok, tack för tipsen. Nu har jag slipat med dremel så det är helt rent från rost och blankt och fint.
Glider lättare gör det också. Skall skruva tillbaka i morgon.

Jag har lithium fett på spray men det står upp till 180C på den men bromsar kan nog bli varmare än så. Molybdenfett har jag inget (finns på biltema för 37 spänn) så det får nog bli hederlig kopparpasta.

Bromsslangar kan svälla på insidan och bilda en backventil som gör att bromsen ligger på. Det är inte det mest troliga men jag var desperat... ;-)

Speedo: Jag har också plåtbleck men det kan jävlas ändå...

/Pelle

PS. Jag postade min fråga på 4 olika bilforum men det vara bara här jag fick vettiga svar, stacken regerar. .DS



Postad 2005-09-25 21:49:58Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 9896 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-26 19:56:05alfamats, Höje, Kristinehamn
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-28
Läst 9886 gånger 
Jag vill bara tipsa om alupastan.Jag tycker den passar bättre på dagen bilar med alukonstruktioner såsom alufälgar ,alumotorer,aluhjulupphängningar.Kopparpastan är bra när det gäller eldetaljer.Och änvänd inte pasta på glidbultarn om dom löper i gummitätningar.Syntetfett är det som gäller.Mineralfettet löser upp gummidetaljer. Mvh Mats


Postad 2005-09-26 20:04:56Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 9882 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-26 21:18:47Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 9878 gånger 
Tidigare har jag också bara använt kopparpasta till bromsarna. Dock så är det faktiskt så att kopparpastan är elak mot gummi, så man skall ej använda det till tex. glidpinnarna som löper i gummibussningar. Det är här det är lite tveksamt vilket fett man skall använda. Vanligt hjullager fett kanske funkar, men det kan ju bli rätt varmt även här, så det kanske inte är så lyckat. Lithium fett däremot kan jag tänka mig är en bra lösning. Själv använder jag för närvarande det fett som kom speciellt för ändamålet med en repsats.

pelle242: Jo, det där med bromsslangarna har jag hört om, men ej erfarat själv ännu. Tror det är en ganska ovanlig felorsak, och uppträder säkert på riktigt gamla bilar kan jag tänka. Ang. plåtblecken brukar jag alltid rengöra där och omkring, även om det faktiskt aldrig kärvat som jag sett det göra på konstruktioner utan plåtbleck.

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-09-26 21:24:05




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014