Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Smårepor




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Mattias - 2001-01-10 13:14:17
Läst 9706 gånger 
Jag har en röd metallic volvo 945. Problemet är att jag på en del ställen har smårepor i lacken. En del ganska synliga. Hur får jag bort detta? Och kan man använda rubbing och "colorback" på metallic?<p>Det går mycket snack om vad man INTE ska sätta på metallicbilar. Tex måste man köpa en speciellt vax för metallic?<br> <br> <br>


Inskickad av Osprey - 2001-01-11 06:12:20
Läst 9705 gånger 
Det finns två problem med metallicfärg, det ena är att det ligger ett lager klarlack överst och det är alltså detta och inte färgen man slipar ner om man använder rubbing eller liknande, det andra är att metallic inte är homogent, det är ju en blandning av färg och småpartiklar. <p>Det vax som finns till metallic är samma vax som till vanlig färg, men med den skillnaden att slipmedlet är borttaget. På en vanlig lack får man bort smårepor med det, men på en metallic kan klarlacken förstöras.<p>Om dina repor är så små att de bara är i klarlacken och inte ned i färgen så kan du prova att polera lite försiktigt med rubbing eller "vanligt" vax, annars är det nog bättre att låta det vara som det är, eller lacka om.<p><br>> Jag har en röd metallic volvo 945. Problemet är att jag på en del ställen har smårepor i lacken. En del ganska synliga. Hur får jag bort detta? Och kan man använda rubbing och "colorback" på metallic?<p>> Det går mycket snack om vad man INTE ska sätta på metallicbilar. Tex måste man köpa en speciellt vax för metallic?<p> <br> <br>



Inskickad av Tommy Tommy The Polish Man - 2001-01-11 13:37:49
Läst 9705 gånger 
Shit!<p>Då har jag fått allt om bakfoten och måste genast sluta med alla typer av slipningar och poleringar av metallic lacker.<p>Tack<br>Tommy<p>> Det finns två problem med metallicfärg, det ena är att det ligger ett lager klarlack överst och det är alltså detta och inte färgen man slipar ner om man använder rubbing eller liknande, det andra är att metallic inte är homogent, det är ju en blandning av färg och småpartiklar. <p>> Det vax som finns till metallic är samma vax som till vanlig färg, men med den skillnaden att slipmedlet är borttaget. På en vanlig lack får man bort smårepor med det, men på en metallic kan klarlacken förstöras.<p>> Om dina repor är så små att de bara är i klarlacken och inte ned i färgen så kan du prova att polera lite försiktigt med rubbing eller "vanligt" vax, annars är det nog bättre att låta det vara som det är, eller lacka om.<p>> <br>> > Jag har en röd metallic volvo 945. Problemet är att jag på en del ställen har smårepor i lacken. En del ganska synliga. Hur får jag bort detta? Och kan man använda rubbing och "colorback" på metallic?<p>> > Det går mycket snack om vad man INTE ska sätta på metallicbilar. Tex måste man köpa en speciellt vax för metallic?<p> <br> <br>



Inskickad av Osprey - 2001-01-12 06:46:56
Läst 9705 gånger 
<br>Rätta mig om jag har fel. Mina tankar bygger på egna erfarenheter, jag är alltså inte proffs inom området, även om jag jobbade som bilmek en gång i tiden...<p>/Magnus<p>> Shit!<p>> Då har jag fått allt om bakfoten och måste genast sluta med alla typer av slipningar och poleringar av metallic lacker.<p>> Tack<br>> Tommy<p>> > Det finns två problem med metallicfärg, det ena är att det ligger ett lager klarlack överst och det är alltså detta och inte färgen man slipar ner om man använder rubbing eller liknande, det andra är att metallic inte är homogent, det är ju en blandning av färg och småpartiklar. <p>> > Det vax som finns till metallic är samma vax som till vanlig färg, men med den skillnaden att slipmedlet är borttaget. På en vanlig lack får man bort smårepor med det, men på en metallic kan klarlacken förstöras.<p>> > Om dina repor är så små att de bara är i klarlacken och inte ned i färgen så kan du prova att polera lite försiktigt med rubbing eller "vanligt" vax, annars är det nog bättre att låta det vara som det är, eller lacka om.<p>> > <br>> > > Jag har en röd metallic volvo 945. Problemet är att jag på en del ställen har smårepor i lacken. En del ganska synliga. Hur får jag bort detta? Och kan man använda rubbing och "colorback" på metallic?<p>> > > Det går mycket snack om vad man INTE ska sätta på metallicbilar. Tex måste man köpa en speciellt vax för metallic?<p> <br> <br>



Inskickad av Tommy Ther Polish Man - 2001-01-12 12:02:58
Läst 9704 gånger 
Tja Magnus!<p>Då vill jag påstå att du har fel, David som är kemist får väl rätta mig om jag har fel i min tur.<p>Det finns vax att köpa för konsumenter som är till speciellt för metallic (enligt tillverkaren) vad som skulle skilja dem mot de som är för solida lacker vet jag ej men troligtvis är det bullshit precis som att det finns speciella vaxer för båtar. Hittar man en produkt som sitter bra så vill jag påstå att man kan använda den på båt, krom, aluminium, solid eller metallic lack m.m.<p>När det gäller vax med slipmedel i så brukar de benämnas vaxpolish dvs vax + polish, eller så finns det de produkter som bara heter vax, vilka då förhoppningsvis ej innehåller slipmedel (läs på flaskan).<p>En metalliclack har klarlack på toppen, vilket även många lacker utan metallic har som t.ex. Volvo. vad som sedan är under klarlacken är helt ointressant såvida det inte är mjukplast.<p>Även klarlackade bilar går att våtslipa, rubba, och polera. Jag vill påstå att man kan polera bort ca 90% av alla repor i lacken, givetvis beroende på hur djupa de är, men i normalfallet. Jag tycker bara att det är fördelar om det är klarlackat.<p>Mvh<br>Tommy<p>> Rätta mig om jag har fel. Mina tankar bygger på egna erfarenheter, jag är alltså inte proffs inom området, även om jag jobbade som bilmek en gång i tiden...<p>> /Magnus<p>> > Shit!<p>> > Då har jag fått allt om bakfoten och måste genast sluta med alla typer av slipningar och poleringar av metallic lacker.<p>> > Tack<br>> > Tommy<p>> > > Det finns två problem med metallicfärg, det ena är att det ligger ett lager klarlack överst och det är alltså detta och inte färgen man slipar ner om man använder rubbing eller liknande, det andra är att metallic inte är homogent, det är ju en blandning av färg och småpartiklar. <p>> > > Det vax som finns till metallic är samma vax som till vanlig färg, men med den skillnaden att slipmedlet är borttaget. På en vanlig lack får man bort smårepor med det, men på en metallic kan klarlacken förstöras.<p>> > > Om dina repor är så små att de bara är i klarlacken och inte ned i färgen så kan du prova att polera lite försiktigt med rubbing eller "vanligt" vax, annars är det nog bättre att låta det vara som det är, eller lacka om.<p>> > > <br>> > > > Jag har en röd metallic volvo 945. Problemet är att jag på en del ställen har smårepor i lacken. En del ganska synliga. Hur får jag bort detta? Och kan man använda rubbing och "colorback" på metallic?<p>> > > > Det går mycket snack om vad man INTE ska sätta på metallicbilar. Tex måste man köpa en speciellt vax för metallic?<p> <br> <br>



Inskickad av Mattias - 2001-01-11 12:48:12
Läst 9703 gånger 
OK! en hellackering av en 945 med metalliclack är väl inte speciellt billigt antar jag? om man bara vill lacka tex tak och dörrstolpar går det utan att det syns för mycket? Huven lackades om när jag köpte bilen och den är i bra skick... Om någon bor i Linköping med omnejd och känner någon som lackar bra och billigt är rekommendationer välkommna...<p><br>> Det finns två problem med metallicfärg, det ena är att det ligger ett lager klarlack överst och det är alltså detta och inte färgen man slipar ner om man använder rubbing eller liknande, det andra är att metallic inte är homogent, det är ju en blandning av färg och småpartiklar. <p>> Det vax som finns till metallic är samma vax som till vanlig färg, men med den skillnaden att slipmedlet är borttaget. På en vanlig lack får man bort smårepor med det, men på en metallic kan klarlacken förstöras.<p>> Om dina repor är så små att de bara är i klarlacken och inte ned i färgen så kan du prova att polera lite försiktigt med rubbing eller "vanligt" vax, annars är det nog bättre att låta det vara som det är, eller lacka om. <br> <br>



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014