Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : När motorvärmare?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-09-29 01:23:02Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8036 gånger 
Kom på att det skulle vara kul att höra vid vilken temperatur ni börjar använda motorvärmare? Jag har för mig att det rekommenderas att man använder motorvärmare under 10c, även om det inte är många som gör det.

I vårt bostadsområde har dom precis bytt ut alla "vanliga" motorvärmar stolpar till den nya timer-varianten. Dvs, att man måste ange avresetiden och så kör den 30min innan. För det första tror jag 30min är för lite för att värmaren skall nå sin maxtemp, spec om det är kring -20 ute. Dessutom gillar jag inte alls att måsta göra en kallstart vid en oplanerad tur.

Jag har bilen i ett kallgarage, så det är ingen fara med snö och is. Jag tycker också motorvärmaren är betydligt viktigare än kupévärmaren, efterssom en varm motor minskar slitaget och bränsleförbrukningen, samt att man snabbt får upp tempen i kupén med varm motor.

// Frank


Postad 2005-09-29 13:17:06Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 8022 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-29 16:30:37Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8015 gånger 
Jag förstår inte "bilen inte lär sig att starta utan motorvärmare" ?

// Frank


Postad 2005-09-29 17:12:17bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 8011 gånger 
När jag kör motorvärmare och bilen står ute så lägger jag på en timme för var 10:nde minusgrad med början på 1,5 timmar vid 0 grader. Alltså 2,5 tim vid -10, 3,5 tim vid -20 osv. Minimum.
Är det kallare än -10 så kan jag även sätta den så att den går konstant. Då drar man nytta av den värmen motorn alstrat när den varit varm så då kallnar den aldrig under +30 grader vid värmaren och cirkulationen hålls lättare igång. Inbillar jag mig.........
Men oftast står jag i garaget ;=)


Postad 2005-09-29 17:25:43Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 8007 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-29 17:40:39bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 8005 gånger 
Motorn kallnar aldrig, en klar fördel.
Det kostar ett par kronor extra/natt, det kan jag ta dom få dygnen den står ute.
Att ha den kopplad hela tiden menar jag........


Detta inlägget har redigerats 2005-09-29 17:43:04



Postad 2005-09-29 21:05:12Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7994 gånger 
hehe... Det slår nästan aldrig fel. Ni två har olika åskikter om det mesta ;)

Tidigare hade vi ingen timerfunktion, då hade jag på motorvärmaren jämt (vi har en bit till garaget). Tror också som du bustorp, att många och stora temperaturväxlingar är säkert inte bra för motorn. Nu har vi som sagt bara timerfunktion med endast el 30min innan avfärd, vilket suger. Hjälper väl inte att klaga på hyresvärden *suck*.

Nåväl, bilen står konstant under tak, vilket iaf känns mycket bra. Faktum är att jag hört att kallgarage kan var att föredra framför varmgarage, även det pga temperaturväxlingarna som annars kan orsaka mer rost.

Lindafalas: När du snackar om att bilens datorbox "lär sig" osv, antar jag att du snackar om nya bilar. Varför skulle den få för lite bränsle med det "förprogrammerade programmet" ? Skulle väl lika gärna kunna bli för mycket.

Men du menar att alla nyare bilar har datorboxar med "AI" som "lär sig" och programmerar om sig själva, samt att dessa moderna datorboxar lätt glömmer vad dom "lärt sig" ?

Låter lite märkligt tycker jag... dessutom var det då inga problem att starta de enstaka ggr förra vintern jag var tvungen att göra en riktig kallstart.

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-09-29 21:07:39



Postad 2005-09-29 22:46:37bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 7988 gånger 
Speedo:
Undra vem av oss som kan polera upp en bil bäst?
Lindfalas eller jag? Jag säger bara: Välj tid, plats o verktyg ;=)

Då kör du både med motorvärmare o kupéfläkt antar jag? Så bilen i a f blir isfri på rutorna o kupén hyfsat varm. Så får man ut något av halvtimmen för bara motorvärmare en halvtimme i -20 gör inte många grader på vattentemperaturen.

Kallgarage är nog bäst på vintern tror jag också. Jag har förmånen att besitta både kall o varmgarage men jag föredrar att ha bilen i kallgaraget året runt. Kall o kall förresten, det håller aldrig under +5 grader då det är sammanbyggt med huset.
Jag har heller inga startproblem med min oavsett om den har stått med eller utan motorvärmare.


Postad 2005-09-29 22:52:52Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 7987 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-30 00:51:50Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7977 gånger 
Lindfalas: Jag ställer mig ändå tveksam till att speciellt de äldre databoxarna verkligen har förmågan att kunna "lära sig". Att det läser av sensorer för temperaturer osv och anpassar bränsleblanding därefter är ju dock inte konstigt. Föressten, skulle inte tillverkarna sätta in backup batterier, typ som cmos batterierna i moderkorten på datorer, för att hålla kvar informationen vid ev. strömavbrott om det var viktigt?

Ang. timern, så är det alltså nya grejer. Dvs, det är digitala timers som man ställer med +/- touchknappar. Så det finns ingen ratt/vred som man kan påverka. Skulle vara om man lyckades skruva upp den och påverka relät, så att det drar hela tiden, alternativt kopplar förbi det. Men det tror jag inte jag vågar ge mig på...

bustorp: Körde med det "nya systemet" för första gången idag. Tanken är att köra kupéfläkten också. 6-amp har man till förfogande, så jag antar att det funkar om jag sätter den på lägsta effekt. Vårt gamla system som ej var tidsbegränsat, kunde dock bara driva motorvärmaren.

För övrigt är min erfarenhet att det aldrig blir is på rutorna när den står i garage, även om det är kallt. Tom carport brukar oftast hålla bilen isfri på rutorna.

// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014