Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Engineflush




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-10-06 00:29:04Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8045 gånger 
Nån som testat? Vad tror ni?

Att få motorn "helt ren" invändigt känns ju inte fel, speciellt då jag tror att förra ägaren av min var slarvig med oljebytena (såg mkt grisigt ut under ventilkåpan). Men frågan är om det ger någon positiv effekt..? Kan det kanske tom skada?

http://www.engineflush.biz

// Frank


Postad 2005-10-06 00:45:40djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 8037 gånger 
Jag har inte testat det själv men vad jag har hört så bör man få ungefär samma effekt om man gör ett antal oljebyten med korta intervaller samt sedan byter med 500-mils/halvårsintervaller kontinuerligt. Skada kan det nog inte göra.

Mvh
/djk


Postad 2005-10-06 09:39:22Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 8030 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-10-06 21:26:26Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8021 gånger 
Frågan är om det kan vara skadligt? Dvs, om partiklar kan lossna och täppa till små kanaler nån annanstans etc. Eller det där som nämndes att packningar som är halvdålig men fungerar, kan fara...

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-10-07 12:33:14



Postad 2005-10-07 23:44:45Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 8007 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-10-17 23:45:19Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7985 gånger 
Imorgon sker det... kl.14. Blir spännande.

Hade en fundering på om det fanns nåt intresse i att jag dokumenterade processen, tog lite bilder och så. Skulle ev. kunna slänga ihop en liten mini-test av behandlingen. Lite allmän info om behandlingsproceduren baserad på info från deras hemsida, och sedan mina egna erfarenheter. Problemet med resultatet är att jag inte kommer kunna avgöra exakt vad som beror på själva spolningen, och vad som beror på bytet till helsyntet olja. Å andra sidan så är det säkert fler där ute som kanske funderar på att gå över till syntet, via en engineflush.

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-10-17 23:47:28



Postad 2005-10-18 18:28:55gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 7964 gånger 
Hej alla
Som jag ser EF så förstår jag väldigt lite av HUR man kan spola BAKVÄGEN då man pluggar sig in vid oljefilter???
de e väl den natuliga vägen
Oljan sugs från silen/oljepumpen trycks till Filtret och renas och sen vidare ut till kamaxlar och lager, det som eventuelt blir bakvägen är från filtert ner till pumpen, OM DET INTE SITTER NÅGON BACKVENTL emellan.
Vidare så läser man att dom avsluta med att blåsa LUFT igenom systemt......LUFT.....
Sen fyller man på ny olja startar motorn som har en tomgång på ca 800 varv/60=13,3 varv/ sekund, säg att det tar 3 sekunder för motorn att få upp oljetrycket det betyder 13,3*3= 39,9 varv UTAN olja..

Aldrig jag tror på detta jag nästnan kan garantera att någon form av skada tar lage eller liknande, fast det kanske inte märks dom för än bilen rullat några tusen mil.
Det finns mycket sånt här ute på marknaden, en sak är säker, hade något sådan verkligen fungerat: 1: uppfinnaren had aldrig mer behövt jobba 2: varenda verstad hade investerat i detta.
Sorry men detta va änna blåögt
Avråder alla från att prova detta, dvs om man är rädd om sin motor

Mvh Gitsy


Postad 2005-10-18 23:10:55Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7961 gånger 
Gitsy: Du är faktiskt en av dom få som inte tror på det här. Sök runt på nätet, så ser du. När jag efterforskade endel hittade jag snabbt kring 10 pers runt om i olika forum som hade positiva erfarenheter av detta.

Ang. det här med att spola bakvägen, så förstod jag inte heller först hur dom menade. Men vätskan trycks alltså in med pulserande tryck vid oljefiltret, både neråt och uppåt. Dvs, även ner till tråget bakåt genom oljepumpen. Och nej, det verkar inte vara några backventiler i dessa, varför skulle det behövas?

Luften blåstes in mot slutet när allting stått still några minuter för att få ut det sista av vätskan (som är väldigt oljeliknande, men tunn och med mycket renande egenskaper). Dock stannar en oljefilm kvar som fixar smörjningen tills oljetrycket kommer igång. Jag lyssnade noga när jag startade motorn första gången, och det lät precis som vid ett vanligt oljebyte, fast trycket verkade komma något snabbare faktiskt.

Än så länge har jag inte hunnit märka så stora skillander mot förut. Motorn tickade trots allt inte alls mkt i normala fall tidigare heller. Men nu har jag en ren motor invändigt med minimalt med beläggningar i oljekanalerna och en bra helsyntet olja i motorn (som jag aldrig hade vågat byta till rakt av), så jag är klart nöjd än så länge. Nu skall jag notera hur den beter sig vid kallstarter osv, samt om bensinförbrukningen blir påverkad (vilket då kan bero på både flush och olja).

Till skillnad från gitsy, kan jag starkt rekommendera invändig motortvätt för den som är rädd om sin motor och har en bil som gått kanske kring 10-15000 mil, eller till den som införskaffat en begagnad bil och inte kan veta säkert hur oljebytena skötts tidigare.

Hade jag vetat om det här hade jag kört en Engineflush direkt jag köpte bilen, istället för att ha väntat 3 år som nu (oljan var inte fin vid första oljebytet).

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-10-18 23:15:26



Postad 2005-10-19 09:02:08gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 7948 gånger 
Ok, Bra att du är nöjd
Mvh Gitsy


Postad 2005-10-19 14:38:16Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 7938 gånger 
Meddelandet borttaget!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014