Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Roterande eller oscillerande?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-10-09 20:03:05mattiast,
Medlem p?Stacken sedan 2005-10-05
Läst 7748 gånger 
Vad är nackdelen med oscillernade poleringsmaskin jämfört med en enbart roterande?
Vilken lämpar sig bäst för amatörmässigt bruk på en metallic-lackad bil?
Vad får man ge ut för en bra maskin som fungerar i ett par år?

Har precis köpt en bil som jag hade tänkt att sköta lacken på så att den håller sig fräsch i många år framöver.


Detta inlägget har redigerats 2005-10-11 13:28:58



Postad 2005-10-09 20:43:49Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 7738 gånger 
Enklast är en oscillerande maskin men jag har mer och mer övergått till roterande maskin. Använder bara oscillerande när jag applicerar vax, vaxpolish och lackskydd.


Detta inlägget har redigerats 2005-10-11 13:28:58



Postad 2005-10-10 08:45:30CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7717 gånger 
Nackdel oscillerande: Klarar inte av lika tuff oxid och lika djupa repor. Till viss del kan man kompensera med längre polertid, men begränsad friktion och styrka gör att en roterande kan behövas.

Oavsett lacktyp så behövs båda för en komplett rekond.

Är man nybörjare och vill köra 100% säkert och enkelt så kolla under Läsvärt artiklar Vaxning - Vårputsa med CRV.
Jag har visat många nybörjare hur man idiosäkert fixar sin bil genom denna metod (rubbing för hand på repor, märken, cleaner med oscillerande maskin medelhåda trissor, vax/lackskydd med mjuka trissor). Ingen har misslyckats än och det enda som krävs är att du nöjer dig med ett 97% jobb (dvs de defekter som det hade krävst et roterande maskin för blir kvar).

Lycak till/CRV


Detta inlägget har redigerats 2005-10-11 13:28:58



Postad 2005-10-10 09:56:03kenj, Karlskoga
Medlem p?Stacken sedan 2003-12-06
Läst 7713 gånger 

Har precis som "Porta" säger gått över mer och mer till roterande maskin. Körde bilen i helgen (vinröd metallic) med roterande med KANON resultat. Lacken var i mycket bra skick dock lite "rosig". Körde (för att vara på den säkra sidan, vill inte ha polerrosor) med sonax polish, 150 mm vit skumgummin, och lågt varv 900 v/min och en 500w halogen lampa. Visst det krävs lite testande innan man känner sig säker på en roterande men när man har fått in "snitsen" är den NO:1. Tog ut bilen i solen nu på morgonen och inga polerrosor syntes.

Mvh//Jerker


Detta inlägget har redigerats 2005-10-11 13:28:58



Postad 2005-10-10 11:15:32Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 7702 gånger 
Roterande maskin med rätt trissa och rätt medel är överlägset oscillernade maskin vad gäller glanstal och effektivitet. Iaf enligt mig. När jag finpolerar så använder jag mig av AWC 8" blå trissa, mjuk. När trissan är så pass stor så kör du över en huv på en minut, dock så måste man tänka på att inte lägga ngt tryck på maskinen när man har en stor trissa som denna, om man inte har en 1500watts maskin. Låt trissan och medlet göra jobbet. När jag grovpolerar så använder jag en mindre 6½" trissa.


Detta inlägget har redigerats 2005-10-11 13:28:58



Postad 2005-10-10 12:26:40mattiast,
Medlem p?Stacken sedan 2005-10-05
Läst 7692 gånger 
Tack för svaren.
Det jag är orolig för är att förstöra lacken så att en omlackering krävs. Ska dock läsa CRVs artikel, testa en sån behandling och om jag blir nöjd kanske det räcker med en oscillerande.
Enligt mitt tycke är min silvermetallic i fint skick redan (dock med microrepor) och kanske inte behöver så mycket hårdkörning med en roterande maskin? Däremot tror jag att den kan poleras närmre perfektion än vad den är nu :)


Detta inlägget har redigerats 2005-10-11 13:28:58



Postad 2005-10-11 09:18:44CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7657 gånger 
Det är alltid vettigt att börja och testa med mildare metoder och gå på de tyngre sakerna efter lite träning.

Se till att avfetta + tvätta bilen 100% och sedan i bra ljus ta de värsta märkena/fläckarna/reporna med en grov rubbing (perfekt med en rondell även för hand). Alternativt till grobv rubbing är Scratch remover (Meguiars och Turtle har sådana). Efter det så jobbar du noggrannt igenom lacken med gula trissor på en dubbelrondellmaskin (oscillerande) och en cleaner. Ta inte en för mild (läs ta inte en som är för BARA metallic) - utan en typ Turtle Super cleaner eller några av de favoriter som det tipsas om här på forumet. Polera av en yta ibland och kolla om du är nöjd eller skall polera vidare.

Försegla med vax eller lackskydd.


Detta inlägget har redigerats 2005-10-11 13:28:58



Postad 2005-10-11 11:14:38kenj, Karlskoga
Medlem p?Stacken sedan 2003-12-06
Läst 7651 gånger 

Testar med en ny bild....


Detta inlägget har redigerats 2005-10-11 13:28:58




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014