Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Silikon på "hela" bilen!




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-01-05 22:53:12Youngblood, L-A
Medlem p?Stacken sedan 2005-03-04
Läst 14567 gånger 

"Jag har precis börjat fatta vad som verkligen har hänt... fast jag har egentligen ingen aning vad som har hänt.

Det handlar om min bil.

Jag jobbar på en lackerar verkstad och har i mina ögon en fin Corrado: http://garaget.org/show_ext.php?image=3643-7342-9089.jpg

Det är nu 2 år sedan den blev svart efter att ha varit röd och jag tyckte att nu i vinter så är det dags att fräscha upp lacken med ny lack på allt utom taket. Efter målning så skulle bilen mellanslipas och därefter klarlackas igen. Den skulle bli tokfin i lacken, det var målsättningen.
Det var innan jag träffade... SILIKON.

Jag hade under julledigheten fixat till bilen så att den var klar för lackering. I måndags (3/1) skulle det ske. Det var meningen att jag skulle lacka den själv men chefen tyckte att åldermannen på jobbet, gubben som lackar bäst/finast skulle måla den istället. Det tackade jag med glädje ja till. Han skulle måla den efter 2 st andra bilar (kundbilar) under arbetstid på måndagen. Men när klarlacken skulle läggas på bilarna (dem lackades i varsin box samtidigt av varsin lackerare) så blev det små kratrar i lacken på bilarna. Kratrarna tillkom p.g.a. silikon. Vi som slipade bilarna blev arga, lackerarna blev ännu argare och matador.... hrm.. chefen, han blev argast av dem alla. Han slet sitt hår... nä, men ni fattar. Omlackering betyder minskade intäckter och förseningar. Det blir han som får stå för dem kostnaderna. Bilarna slipades i boxarna med fint papper, tvättades av igen, ännu mera noggrant och lackades sedan om med ny klarlack. Resultatet blev inte helt 100 men fullt godkänt. Frågan alla ställde sig var: Vart kommer skiten ifrån och vilken är smittokällan. För att inte riskera att vara måla min bil ifall det var silikon på den också så målades några lösa grejer såsom några huvar och skärmar. Resultat: Silikon på allt! Nu var stämningen riktigt dålig på jobbet. Vart kommer all silikon ifrån. Det är ju i det närmaste omöjligt att veta. Omlackeringar och förlust på grejerna för företaget. Chefen var INTE.. glad. Efter några dagars krånglande med omlackeringar på i stor sett allt så trodde gubbarna på lacken att dem visste svaret. Det var den svarta Corradon som var "smittobäraren".

-Eh.. va..? Sa jag.

Min bil? Jag som aldrig någonsin skulle använda någonting som innehåller något som ens liknar silikon på min pärla blev "anklagad". Jag använder ju bara produkter som min kompis, rekondaren på Bilmetro, använder. Det är ju "säkra" grejer.

Corren rullades på onsdag eftermiddag in i en utav boxarna. Upp till bevis tänkte jag. Jag ska nog visa dem. Efter att maskeringen var klar så började jag tvätta av bilen med ett speciellt medel som ska ta bort div. skit som t.ex. silikon rester. Jag tyckte att, när lacken var blöt av medlet, det såg lite kostigt ut.. det var liksom massa konstiga rester som inte gick bort när man tvättade. En av lackerarna på jobbet såg hur det såg ut och han sa att under hans 15 år i yrket så hade han aldrig sett så mycket silikon på en bil. Chock! var min reaktion.
Man tvättar normalt av bilen 1 el. kanske 2 ggr med det ovan nämnda medlet inför lackering. Jag tvättade bilen 7 ggr med medlet och 2 ggr med rent thinner!

Bilen lackades och allt såg väl okej ut till klarlacken kom på. Efter 3 lager klarlack så var bilens yta som ett månlandskap. Fullt av kratrar. Vissa stora, vissa små, vissa djupare än andra.
Vi "brände" lacken på bilen och dagen efter så mellanslipade jag bilen. Vi tänkte att vi kanske skulle kunna måla över/dränka silikon groparna med mera klarlack. Resultatet blev det motsatta. Nu hade bilen ÄNNU mera gropar. Jag lovar, jag var nära till tårarna.

Min fina bil ser ut som månen tänkta jag...

Då hela lackerarhallen var fullt i silikon så bestämdes det att min bil skulle bort därifrån snarast efter lackering. Med groparna kvar tydligen... hallen blir nog kvitt silikonet ganska snart men min bil då???"

Detta skrev jag på GTI-klubbens forum för nästan exakt 1 år sedan. Då min bil har varit avställd sedan hösten -04 så hade jag tänkt att få igång bilen i vår. Men jag måste lacka om bilen först. Min fråga är egentligen ganska kort. Finns det någon risk att bilen fortfarande "smittar"? Min chef kommer nog att döda mig ifall jag tar bilen till jobbet och det blir samma sak igen. Hur gör jag för att få reda på om kusten är klar.. dvs. att jag kan matta ned bilen och sedan måla på den igen. Kommer silikonet att hamna i luften igen när jag slipar bilen? Eller är det "dött" material som följer med slipdammet ned på golvet och inte jävlas nå´ mer?

//Desperat!



Postad 2006-01-05 23:39:38Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 14557 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-01-06 10:40:09bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 14549 gånger 
Håller med Lindfalas.
Plåtrent är det som gäller i första hand. Färgborttagningsmedel är bäst i det läget då det binder all färg så du slipper slipdamm med silikon överallt. Sen blir det att tvätta, tvätta, tvätta........
Du har ett stort jobb framför dig, ge inte upp.

Jag vill minnas, som en parantes, att det finns något som lackeraren slår i färgen som eliminerar viss silikon. Jag vet inte namnet tyvärr. Kolla det med färgleverantören.

Lycka till !!


Postad 2006-01-06 21:15:33Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 14528 gånger 
Jag är ingen expert på lackeringstekniker eller silikoner så det låter jag därhän. Har du ngn aning om vart allt silikon kommer ifrån? Vad är det för "säkra" produkter som din kompis använder? Bara för att han jobbar Bilmetro som rekondare betyder inte per automatik att han använder produkter utan silikon. Utan tvärtom, många rekondare på bilfirmor använder produkter med mycker silikoner och andra oljor. Just för att dölja repor mm.


Postad 2006-01-07 04:06:19Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 14518 gånger 
Meddelandet borttaget!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014