Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Lackbehandling eller inte på ny bil?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-03-31 18:53:37bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2764 gånger 
"För 1000 kr kan du få både en oscillerande maskin, ett lackskydd (BG eller dela en SS med en vän), en cleaner, trissor och MF-dukar. Nu klarar du dig i flera år framöver!"

Nu fattas bara garage, kunskap och tid........ ;=)


Postad 2006-04-02 09:33:08CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2754 gånger 
Jo, det är sant bustorp.

Har man nyare bilar så räcker en heldag en gång om året gott för att underhålla sitt lackskydd. Man får försöka planera in det under en period av ledighet, så man har tid. Visst spara men tid genom att lämna in, men jag värderar att man själv får en noggrann översyn av lackens status (stenskott etc). På samma sätt byter jag alltid däck själv - trots att det kostar minimalt att ta hjälp och förvara dem hos firma.
Jag hitar alltid något vid däckbyte; en damsk som behöver ses över, något att förbättra på rostskyddet, en broms att smörja upp eller ett däck som börjat slitas snett etc. GDS har sina fördelar för att hitta saker i tid och det kan spara mycket stora summor.

Garage förstår jag för många är klurigt. GDS-hallar är ju både för dyra för att stå i timmatal och polera och kan ge en vattenångsproblem av angränsade biltvättar. Och att finna ett tillräckligt rymligt och väl upplyst garage in vänkretsen är inte alltid lätt. Men företag kan ha fina lokaler som står tomma på helger, Kolla runt i bekantskapskretsen så kanske man får napp.

Kunskap, ja med hjälp av råden här och lite träning (på någon väns äldre bil till att börja med?) så är cleaner och lackskydd smidiga att lägga.


Postad 2006-04-06 17:56:29Breedmachine,
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-24
Läst 2720 gånger 
Har man en bil man bryr sig om och tycker är fin är det ju en bra investering att få bilen polerad och ett lackskydd lagt.

Då lackfinishen oftast ser ut som skit om inte värre på nya bilar.

Speciellt bmws pulverlacker, dom är ju knappt blanka från fabrik, och det gör ju att all skit fastnar mkt lättare.

Så att få lite appelsinsskals yta bortkörtd och ett riktigt lackskydd gör ju att man slipper tvätta lika ofta = mindre tvätt repor.

Sen tror jag man håller efter bilen bättre efter man lämnat bort den, då det är mkt roligare att tvätta o sköta bilen.

mvh/


Postad 2006-04-06 19:20:42CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2714 gånger 
Kom ihåg att fler "riktiga" lackskydd kan läggas på även av amatörer.

En "bra investering" kan alltid diskuteras. En bra investering bör ge en bra ränta och jag skulle vilja se den uträkning som garanterar att tex regelbunden Ditecbehandling verkligen betalar sig i längden och tom ger en meravkastning. Med tanke på den årliga kostnaden så blir det stora pengar med tiden och det skall mycket till att andrahandsvärdet ökar lika mycket. Eventuellt kan det värderas högt av en petig privatkund, men hos en bilhandlaren blir det tuffare.

Därmed inte sagt att man inte skall lämna in - det är arbetsbesparande och man får en fin och lättskött lack! Men för flera kan kompromissen att lackskydda själv vara det optimala.

Men att det ekonomiskt sett lönar sig - ja det är nog i undantagsfall det går att räkna hem. Allra enklast bör det vara om man lämnar in en nedgången bil för polering direkt före försäljning. Då kan man ofta få ut en hel del mer.

/CRV


Postad 2006-04-06 19:30:32Breedmachine,
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-24
Läst 2711 gånger 
Det beror ju helt klart på vart man lämnar bilen, och ditec har jag inte mkt till övers för, men självklart är kvaliten olika även där..

Jag anser ju att förarbetet är det vesäntliga, lackskydd kan som sagt vem som helst lägga på..

Jag skulle kunna lämna livstids garanti på det jag gör på samma premisser som ditec..

Men som sagt finishen på en opolerad ny bil är sällan speciellt bra, och det är nåt som inte många nybilsköpare ger sig på..


mvh/



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014