Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Motoroljor




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av camelix - 2001-03-12 13:20:38
Läst 8201 gånger 
Hej allihop!<p>Förmodligen fel forum för att diskutera motoroljor men ändå....<br>Är det värt att spendera hundratals kronor på dyra märkes oljor, eller duger lågprisoljorna lika bra?<br>Mineralolja från biltema eller micro för 15 kr litern kan väl inte vara helt urusla eller?<br>Själv byter jag olja ganska ofta pga många korta resor (motorn hinner oftast inte uppnå arbetstemperatur innan resan är avslutad).<br>Jag kör ca 500-700 mil mellan oljebytena och byter då samtidigt oljefilter.<br>Oljan kostar 80 kr/4 liter och är en 15w/40 olja(mineral).<br>Jag inbillar mig att täta oljebyten kompenserar att köpa dyra syntetoljor.<br>Har jag rätt eller?<p>Mvh / Snåljåpen (ford sierra 2,0i DOHC 89)<p> <br> <br>


Inskickad av Osprey - 2001-03-13 14:09:01
Läst 8179 gånger 
Det funkar säkert, även om motorn skulle må ännu bättre av en dyrare olja. Trots allt så är det ju så att det där med syntetiska och delsyntetiska oljor är rätt nytt och tidigare så gick ju alla motorer, inklusive diverse sportbilar bra på mineralolja. En Ford 2.0i DOHC är ju dessutom inte någon extrem motor med små toleranser. Jag tror att alla deras oljor uppfyller ungefär API SJ/CF vilket får anses som bra olja, men jag misstänker att största bristen är att de billigare oljorna inte behåller de goda egenskaper som olika tillsatser ger så länge, men eftersom du byter så ofta så är det nog ingen fara. <br> <br>



Inskickad av WM - 2001-03-13 12:07:49
Läst 8160 gånger 
> Hej allihop!<p>> Förmodligen fel forum för att diskutera motoroljor men ändå....<br>> Är det värt att spendera hundratals kronor på dyra märkes oljor, eller duger lågprisoljorna lika bra?<br>> Mineralolja från biltema eller micro för 15 kr litern kan väl inte vara helt urusla eller?<br>> Själv byter jag olja ganska ofta pga många korta resor (motorn hinner oftast inte uppnå arbetstemperatur innan resan är avslutad).<br>> Jag kör ca 500-700 mil mellan oljebytena och byter då samtidigt oljefilter.<br>> Oljan kostar 80 kr/4 liter och är en 15w/40 olja(mineral).<br>> Jag inbillar mig att täta oljebyten kompenserar att köpa dyra syntetoljor.<br>> Har jag rätt eller?<p>> Mvh / Snåljåpen (ford sierra 2,0i DOHC 89)<p>> <p>Har du en gammal Ford så spelar det nog ingen roll...kvaliten på oljan överstiger nog bilens <br> <br>



Inskickad av Dennis - 2002-04-26 00:37:00
Läst 8124 gånger 
Om du har en Ford, köp biltemas billigaste olja, eller "tapp-olja" som ica säljer (heter faktiskt så :-)

FORD = Ful Och Riktigt Dålig

eller Fodrar Omsorgsfull Reparation Dagligen

Detta är inget seriöst inlägg



Inskickad av pedagogen - 2002-04-26 02:12:17
Läst 8108 gånger 

Angående motorolja:

Vanlig standard mineralolja som uppfyller de krav som din biltillverkare har angett i manualen till bilen är helt utmärkta. En dunk TEXACO Eurotex-olja kostar (kostade) 60:- på WiLLys Storlivs. Uppfyller alla standarder för vanliga bensinmotorer.

Jag kan säga att bor man i Storstad, byter sådan olja 2 GGR/År (oljefilter 1 gång/år) så har man sitt på det torra. Det är nämligen som så att kör man många korta sträckor (som stadsbor gör) så bör man byta olja oftare. En BRA standardolja klarar "allt" samtidigt som man kan byta den 2 gånger om året utan problem. Förr-förra SAABen gjorde jag precis på detta viset, och nu när den är skrotad, startar fortfarande motorn och spinner. (Testade den på skroten!!!)

Så mitt råd är: Standardolja av "stort märke" samt byte 2 gånger om året. Mycket bättre lösning än dyraste syntetoljan bytt en gång/år.



Inskickad av Andypandi - 2002-04-27 16:09:53
Läst 8073 gånger 
Tjäna pengar och kör på Biltemas(eller liknande) oljor. Byter du olja ofta så är det betydligt bättre att köra så än att köpa dyra Mobil1 helsyntetiska oljor och inte byta lika ofta.



Inskickad av Andypandi - 2002-04-27 16:12:10
Läst 8067 gånger 
kännsliga frågor det där med oljor jag har kompisar som påstår att det är av stor vikt att köpa en dyr olja av välkänt fabrikat jag tror det gör detsamma. Den dagen min motor rasar (om den någongång gör det) så är jag säker på att det ändå inte har med motoroljan att göra.



Inskickad av pedagogen - 2002-04-28 02:11:08
Läst 8045 gånger 
Bor man i Norrland och man har -30 på vintern är helsyntetolja att föredra.

Har man turbo, så är dyr turboolja att föredra.

Har man en "normal bil" (Volvo, SAAB, Ford,japanare etc. utan turbo) så kör man med märkesolja av standardtyp. Som man byter 2 gånger om året.

Har man en skruttig bil (som har två- tre år kvar att "leva") kan man köpa billigaste reaoljan och byta 1 gång per år.




Inskickad av Daniel - 2002-04-30 12:17:57
Läst 8006 gånger 
Hej!

Köpte nyligen en Saab 9000T -89 som gått 33500mil... (billigt bör tilläggas)..

Tänkte nu rusta upp den, och undrar vilken motorolja ni rekommenderar att jag häller i?

Bilen är faktiskt i mkt gott skick, tom stolsvärmen fungerar!

Tacksam för svar!

/Daniel



Inskickad av Bert - 2002-04-30 14:11:07
Läst 7999 gånger 
Har man pengar köpa en dyr bil har man råd med riktig motor olja. Har man en billig bil kanske man vill inte lägger ut med så mycket pengar.

Men.... alla oljor har olika egenskaper och man får det man betalar för. Bättre olja ger bättre skydd(under vinter tiden, kall start!) Enkel... helst betala 50-100kr mera för en bra olja istället för att byta motorn 3år för tidig....

"The Choice is yours" as they say.....



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014