Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Vad en PC klarar




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-05-07 20:26:17mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 5858 gånger 
Här e en tråd som visar hur uselt jobb dom flesta sk proffs gör och hur bra andra kan göra det rätt igen. Tyvärr är det senare ganska ovanligt. "Wow... who the heck do these jobs, monkeys? That burnt paint is totally unacceptable." beskriver det ganska bra

http://autopia.org/forum/showthread.php?t=70960


Detta inlägget har redigerats 2006-05-07 20:28:35



Postad 2006-05-07 21:23:57bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5845 gånger 
Vad menar du med "de flesta sk proffs"?
Hur stor erfarenhet har du av "de flesta sk proffs" om jag får fråga?
Hur många sådana jobb har du sett gjorda av proffs?

Det är stora ord från liten mun.

Att dra så drastiska slutsatser från bilder på 2 bilar på ett forum utan att veta någon annan bakgrund än vad okända skriver är för tunt.
Vad är det som säger att det är ett proffs inblandat i bildserierna?
Tror du på allt som står skrivet på autopia?

Du måste nog komma med egna erfarenheter eller eget material för att verka seriös.


Postad 2006-05-07 21:58:31mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 5837 gånger 
Jag har sett många jobb liknande det som visas där. Oftast från lackerare.
Hur så stora ord från liten mun?? Hur kan du veta vad jag vet o.s.v Vad vet du om lacker egentligen??
Om du kan ens lite engelska(vilket jag betvivlar)så framgår det att bilen omlackats och att dom sk proffsen som lyckats klotta ner lacken med overspray och sen försökt ta bort det med en roterande maskin med resultatet att dom bara bränt lacken.Hört om Clay nångång???
Autopia är ett bra forum och jag har lärt mig mycket där och det som skrivs där funkar, har jag märkt.


Detta inlägget har redigerats 2006-05-08 05:08:24



Postad 2006-05-07 22:43:56ridern, Arvidsjaur
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 5827 gånger 
En polare till mig lämnade in bilen på en firma i skellefteå, maken till polerrosor har jag inte sett på en bil....det vart gör om gör rätt för dom!


Postad 2006-05-08 09:28:19Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 5807 gånger 
Vet inte hur folk lyckas med att få polerrosor? De måste använda skitiga lammullstrissor och höga varvtal.




Postad 2006-05-08 12:35:15bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5792 gånger 
mark2:
Det kan vara så att min engelska inte är så vass som din, men jag kunde inte läsa någonstans att proffs hade varit inblandade. Bara att det har lackats om p g a skada från tältsnöre eller liknande. Visa mig gärna var jag missat så jag kan rätta mig själv.

Eftersom bilen stod ute hos en handlare tror jag att det är lägsta kostnad på arbetet som räknades och då finns det inget större utrymme att anlita proffs. Du får vad du betalar för, även i USA.

Skadan på tanklocket kan jag nästan sätta mitt rykte på att det inte kommer från någon polering, utan vid slipningen innan lack.
Vad finns det för anledning att polera den ytan så hårt om det ska lackas eller är lackad?

Någon bränd lack vet jag inte var du hittat. Det pratas visserligen om det, men det är en slipskada.
Så mycket för trovärdigheten på autopia. Den är inte högre där än någon annanstans.

Ett proffs kör nog bort oversprayen med maskin samtidigt som han polerar upp ytan eftersom det ändå ska poleras så slår man två flugor osv....
Leran skapar liksom bara ett arbetsmoment till, alldeles i onödan. Men visst, alla jobbar olika......

Ang. vad jag vet om lacker så kan du läsa dig till en del av vad jag kan/vet på olika bilvårdsforum. Jag har samma nick
överallt. Seek, and thou shall find......

Skulle vara intressant att höra andras åsikter i ämnet......
Kanske från riktiga proffs?


Detta inlägget har redigerats 2006-05-08 12:35:40



Postad 2006-05-08 13:26:43bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5783 gånger 
Porta:
Det är inte svårt att få sådana rosor på en solid svart med lite oflyt. Det har hänt mig också mer än en gång.
Det räcker att du har lite taskigt ljus så syns det inte förrän bilen kommer ut i solen.
Eller, som du säger, dåliga trissor.


Postad 2006-05-12 17:33:07bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5701 gånger 
Inga protester från mark2 om autopias trovärdighet?


Postad 2006-05-17 14:50:38Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 5599 gånger 
Ganska roligt att på Autopia så anses PC:n vara mkt klenare och sämre på att plocka defekter än vad Cyclon än. Dvs de föredrar Cyclon vid tuffare jobb. Intressant då många här i Sverige säger att de(cyclo) är värdelösa,bland annat Tommy som föredrar en AEG(som är en form av PC).
Jag har inte använt min cyclo till att ta bort stora defekter då det går så mkt fortare med en roterande. Har förvisso införskaffat cyclos våtslipsdiskar(4k,6K,8K och 12K) som jag ska testa på ngn elak skada. Men lär följa upp med roterande och inte cyclo.

Visst går det att ta bort defekter med Cyclo och PC, men det tar bra mkt mer tid än med en roterande.

Scottwax(han som gjort jobbet) gör bra jobb, men de flesta bilar som han "detailar" är ganska nya och han gör dem väldigt ofta. Förvisso är han duktig men finns bra mkt bättre polerare på Autopia än han. Känns som lite på hobbynivå då man polerar med PC. Skulle han behärska en roterande maskin så skulle han sparat många timmar på den audin. Bör nämnas att han funderar på att uppgradera till en cyclo. Vill återigen poängtera att han gör bra jobb.

Mina 3 ören.


Postad 2006-05-17 18:09:46bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5587 gånger 
Porta:
Vad tror du om den påstådda poleringsskadan?
Och den brända lacken?

Är det från maskin eller...?

Jag tycker det är lite för mycket av den amerikanska mentaliteten på autopia.
Det här att fullkomligt överskölja människor med beröm så till den milda grad att det blir tröttsamt att läsa.
Det går till överdrift som mycket annat från USA.
Det känns på något sätt inte ärligt utan väldigt ytligt.

Jag ser inte många av deras jobb som så hemskt märkvärdiga, är de verkligen det?
Alla (ja, kanske inte riktigt alla) vet ju dessutom hur man kan trolla med ljus, skuggor o vinklar för att locka fram perfektion i en bild, medan verkligheten avslöjar både stenskott, färgskillnader, bucklor, lackskarvar o mycket annat.

Jag har tyvärr inte det förtroendet för en bild så att jag sväljer allt jag läser runtomkring den. Det har jag sett alldeles för mycket bluff av för att kunna gå på.
Det ser man, om inte annat, på många bilhandlarfoton.

Jag skulle kunna skicka in bilder på min gamla E28 som inte avslöjar något som kan tyda på att den ens varit ute på vägen, trots att den gått över 16 000 mil sedan -87. Men kommer du och tittar på den så kan du säkert hitta en massa skavanker som inte syns på foto. Plus att jag kan visa dig ytterligare saker som du inte ens upptäckt för att jag dolt dem så att de inte ska synas.








För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014