Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Mystiskt glapp i höger bakhjul




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-06-24 23:36:58Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7857 gånger 
Hej! Jag har ett mystiskt glapp i höger bakhjul som jag upptäckte för drygt ett år sedan, men har fortfarande inte hittat vad det orsakas av.

Trodde först det var hjullagret, men då det försvann när man hissade bilen och hjulet hänger löst slöt vi (jag och en polare som skruvar rätt mtk i bilar) bort det. Bytte sedan stötdämpare runt om hela bilen, och då blev det mindre, men är fortfarande kvar.

Vi har även försökt känna i dom olika stagen osv om det är nåt glapp där, men inte lyckats komma fram till något. Då glappet är så litet, så är det väldigt svårt att känna var det är.

Det som gör det ännu mera mystiskt är att det bara känns ibland. Om glappet känns, och jag sedan kör fram bilen några meter, så kan det försvinna. Tex, där bilen står parkerad nu i garaget känns glappet tydligt, men när jag var på en GDS hall förut så körde jag bilen upp och ner på rampen 4ggr, och fick inte glappet att komma fram, så jag gav upp. (Hade tänkt undersöka ordentligt underifrån).

Kan det vara hjullagret ändå? Vill som inte byta "bara för att" när det kostar nästan 800kr plus att jag inte vet om man bör göra en hjulinställing efterråt ifall man måste använda lite våld för att få ut det gamla lagret...

Om någon har någon som helst idé, vore jag jätte glad. Håller på att bli galen över det här...

Mvh
// Frank


Postad 2006-06-25 00:15:45ridern, Arvidsjaur
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 7854 gånger 
Är det en bil med koniskt hjullager så går det ju dra åt deta lite. Fast om det core hjullagret som var glapp så borde det vara jämt samt att du skulle kunna få ett morrande ljud då du kör lite fortare och svänger.

Det måste vara något stag/bussning som är dålig, kör du upp den på en ramp så ta med dig nått att bryta med typ kofot och kolla alla leder och bussningar nog med att bryta åt lite olika håll.
Ett tipps kan också vara att dra åt handbromsen och försöka köra lite frammåt och bakåt så det blir belastning, då ska någon annan stå och kika om hjulet rör sig onormalt mycket i horisontalled.


Postad 2006-06-25 16:18:59Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7843 gånger 
Tack för tipset, ridern.

Jag tror hjullagret är av konisk typ, då man kan spänna åt det med muttern. Gjorde det lite sist jag bökade, men kanske inte tillräckligt? Finns det några riktlinjer för hur hårt man skall dra åt detta? I övrigt är det inga som helst missljud från hjulet när man kör, oavsett om jag svänger kraftigt vänster eller höger.

När det gäller glapp i stag, så har aldrig besiktningen klagat något. Dessutom så när jag gjorde hjulinställning hos däckfirma så sa han att dom kollar mycket nogrannare efter glapp i stag där, efterssom det är lönlöst att göra hjulinställningen om det är minsta glapp. Och han fick inte fram något glapp då.

Det där med att titta om hjulet rör sig i horisontalled är nog omöjligt, efterssom glappet är så litet så att man precis känner det när man tar allt man kan och "ruckar" i hjulet.

Känns som att jag nog borde kolla spänningen av lagret igen, men är som osäker på hur hårt jag vågar spänna...

Mvh
// Frank


Postad 2006-06-25 20:17:20STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 7838 gånger 
Spänner du för hårt så blir det trögare att snurra på hjulet.


Postad 2006-06-25 23:32:36Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7833 gånger 
Läste nåt tips om att spänna åt tills det börjar gå trögt, sedan tillbaka 1/4 varv. Synd att det inte finns nån Haynes bok till denna bil så man kan veta exakt...

Mvh
// Frank


Postad 2006-06-26 22:11:56ridern, Arvidsjaur
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 7818 gånger 
Jag brukar dra åt tills jag känner att det går tungt och öppnar det sedan ca 1/4 eller lite till. Hjulet ska gå mycket lätt och inte kärva någonting.


Postad 2006-06-27 22:22:35Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7809 gånger 
Inte lyckat att ha kärvande bromsar när man gör en sån operation, mao :)

Mvh
// Frank


Postad 2006-06-28 07:36:06bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 7805 gånger 
Jag är ingen mekexpert!
-Håller mig mest till rekondning av bilen!
Pga mitt fiskande fotograferande & vandring i våran underbara natur!!
-Så har ja inte mycket tid att vara här under sommaren.
Ja återkommer i höst/vinter!
Och önskar alla här.
-En riktigt bra sommar/semester mm

Mvh/bilvårdsfantasten/David


Postad 2006-06-28 21:08:31Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7794 gånger 
Ha en skön och avslappnande sommar!

Mvh
//Frank


Postad 2006-07-06 22:57:03Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7765 gånger 
Var och snackade med auktoriserade Mazda verkstaden här i Umeå idag (Bergners bil, otroligt hjälpsam personal i verkstan). Enl. honom så var det ett "fast" lager även bak, och han sa att jag skulle dra åt allt jag orkade.

Sagt och gjort, jag åkte ut till min polare som skruvar en hel del i bilar och kollade där. Först tog jag lös muttern helt. Krävdes inte mycket kraft alls för att få lös den. Märkte att lagret satt löst i sin bana. Hade nästan kunnat pillra ut det med fingrarna. Märkte också att när det inte fanns något tryck mot lagret, så glappade det ordentligt; inte i själva lagret utan hela lagret rörde sig.

Nåväl, jag skruvade dit muttern igen och drog allt vad jag orkade. Efterssom man låser muttern genom att "körna ner den" lite, såg jag tydligt att jag lyckats dra åt muttern lite mer än tidigare. Hoppas nu på att lösningen var så enkel... Inget glapp när jag hissat ner bilen, och inget glapp när jag kom hem. Men efterssom det bara kom ibland, får jag nog vänta ett tag (och känna många gånger) innan jag kan vara säker på att det är fixat. Skulle vara mycket skönt om det vore så, efterssom jag grunnat på det här i nästan två år :)
(Efterssom det inte varit några missljud har jag aldrig tagit tag i det ordentligt tidigare).

Mvh
// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014