Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Nybörjare: Maskin, trissor, medel?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-01-17 19:49:06noShame,
Medlem p?Stacken sedan 2006-08-19
Läst 8728 gånger 
Hej alla! Har de senaste 2 dagarna läst runt på detta och andra forum och sugit upp så mycket relevant info som möjligt. Jag måste trots detta skapa den här tråden för att göra "rätt" innan jag köper all utrustning som jag behöver. Jag behöver lite tips på en bra nybörjar maskin, trissor, medel samt teknik som bör tillämpas och undvikas.

Bilen som i första hand kommer att behandlas är en mercedes c200 98, mörkblå metallic. Den är helt ok i lack men har en hel del små tvättrepor, ett par mellanstora och några få större repor. Jag har ingen erfarenhet av polering och har endast vaxat för hand vid ett fåtal tillfällen. Det jag önskar uppnå är en blankare finish där alla små repor är borta och de flesta/alla medelstora repor likaså.

Jag hade tänkt mig en polermaskin från biltema (se länk nedan) eller en liknande från jula, clas ohlson osv. Det enda som bekymmrar mig lite är om den har tillräckligt med kräm (350W står det men säkert mindre) att polera bort repor eller duger den endast till vaxning? Fördelen är, om jag läst rätt, att man inte kan misslyckas med dessa maskiner bla. för att de inte skapar tillräckligt med värme. Klarar denna av tvätt/medelstora repor eller blir det nästan som att polera för hand, dvs för lite styrka?

Länk till biltemas maskin: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=98894

Annars har jag kollat lite på en maskin från ETC Tools som är en Makita kopia (länk nedan) och som verkar lovande för de pengarna. Efter att ha läst en jämförelse på LJ-tradings forum (länk nedan) så verkar den helt ok om man har tillräckligt bra trissor. Frågan är, vågar man köpa en roterande maskin som denna när man en total nybörjare (dock är jag rätt händig och lär mig snabbt)? Man vill ju inte förstöra lacken det första man gör. Finns det något bra sätt att träna, någonting att träna på? Har tyvärr ingen annan bil förutom mercan och det finns heller inte någon skrotbil i den närmaste kompiskretsen. Däremot ska motorhuven lackas om i sommar pga stenskott osv, så där kan jag träna men jag antar att det är på tok för liten yta att träna på och eftersom den saknar större kurvor/kanter så är det en väldigt enkel yta att träna på.

Länk till ETC Tools: http://www.karlsson.se/direct.aspx?artid=7392813967124
Länk till jämförelsen: http://www.lj-trading.se/forum/viewtopic.php?t=226

Ett tredje alternativ som jag helst vill undvika är att köpa en AEG EXE 460 från "the polish man", den kostar 1.5kkr. Han beskriver den som en bra maskin för nybörjare och att den klarar allt (slipning, polering, vaxning) och den killen vet vad han snackar om så det stämmer nog. Men klarar den även större repor utan problem? (460W låter inte så mycket, jämfört med biltemas billiga och de dyra maskinerna på 1200w) Har någon av er denna maskin, hur lämpar den sig till nybörjare? Att den är en excenterslip är bra/dåligt för mig nu/i framtiden? Känns tyvärr lite overkill att lägga ned så mycket på en maskin som jag kommer att använda 1-2 gånger / år, om ens det. Är det lönt att vaxa med maskin, är väl endast tid man sparar då resultatet inte blir bättre? Om ni verkligen tycker att denna är så mycket bättre än de andra alternativen så ska jag överväga att köpa den, alternativt gå ihop med en kompis, då blir det hälften så dyrt och den kommer att användas mer också.

Ang trissorna så har jag tänkt köra med en "W8000 Gul medium" (the polish mans triss-tråd) eller en likartad samt en "w900 beige mjuk" eller en likartad. Tror att dessa kommer att räcka för att få en tillräckligt bra finnish och jag tror ej att jag vågar kör med hårdare eller lammullstrissan. Är detta ett bra resonemang? Kan ni ge tips på bra trissor, helst med länk eller artikelnummer.

Har även en liknande fråga ang polermedlet. Har tänkt mig ett mycket fint medel (polish?) i samband med den fina trissan och ett mellan fint (rubbing eller cleaner, vet ej vad den svagare heter) med den gula trissan. Är detta rätt tänkt och hur skulle ni göra? Kan ni ge tips på bra medel som fixar detta?

Tråden blev lite lång men jag hoppas att ni har tålamod och ork att läsa igenom och hjälpa mig. Er hjälp är mycket uppskattad!


Detta inlägget har redigerats 2007-01-17 19:51:31



Postad 2007-01-17 21:41:29peterlunkan,
Medlem p?Stacken sedan 2004-11-12
Läst 8693 gånger 
AEG EXE 460 är ett MYCKET bra val om du är ovan att polera, den klarar de flesta repor och du behöver inte vara rädd för polerrosor eller att bränna lacken. Den är gällande vaxningen helt perfekt. Med den kan du göra allt , (utom de grövsta reporna) och Tommy hjälper dig säkert med råd ang användandet (det brukar inte vara något problem). lycka till/ Peter


Postad 2007-01-17 21:54:44arem arelop ,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-29
Läst 8678 gånger 

Citat:
Har även en liknande fråga ang polermedlet. Har tänkt mig ett mycket fint medel (polish?) i samband med den fina trissan och ett mellan fint (rubbing eller cleaner, vet ej vad den svagare heter) med den gula trissan. Är detta rätt tänkt och hur skulle ni göra? Kan ni ge tips på bra medel som fixar detta?


Hejsan

Det finns två superbra polermedel jag varmt kan rekomendera på denna frågan.
Det är medel utav fabrikatet Menzerna, Intensive Polish och Final Finish.
Final Finish är det finare medlet av de två.

Det finns mycket information vad gäller användningen av dem på LJ Tradings webforum.

Sedan tror jag nog trots allt, kanske tyvärr, att det är roterande maskin som gäller på en snart tio år gammal bil.
Man kan bruka roterande som första steg och excentrisk i slutsteget.
Då kan man ju som en som just håller på att lära sig hålla igen lite med den roterande över de ställen man känner att man inte riktigt har koll på -t.ex. skärmkanter, veck i karossen, dörrkanter och tanklock.
(usch, vilken lån mening det blev)
Alltså: först köra grovpolering med roterande och sedan göra slutfinish med excenterslipen.

Kanske det rent av finns någon i vänskapskretsen som har en hyffsad excenterslip att låna ut?
Finns en roterande maskin på Jula för 4-500kr nånting. Ibland har de Xtrapris på den för runtomkring 300kr.

Menzernas polermedel är inte bara bra de är väldigt prisvärda också.

Jag vet inte om det var till någon hjälp.

Lycka Till!




Postad 2007-01-18 01:03:52Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8655 gånger 
Hej! Min rekommendation måste nog bli ETC maskinen där du köper till en bra stödtrissa typ http://www.lj-trading.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=222 (vilket var det jag syftade på i min jämförelse) kompletterad av osscillerande biltema maskinen. Bägge dom maskinerna blir billigare än AEGn, och låter vettigt om du bara polerar 2ggr/år.

Ang. hur svårt det är att köra roterande maskin, så tycker jag ofta det överdrivs en aning. Har man inte tummen mitt i handen, använder sunt förnuft, ej för grova trissor och medel, så borde det inte vara nån fara. Och får du lite rosor kan du om inte annat plocka dom med biltema-maskien. Denna är även perfekt att lägga vax/lackskydd med.

Lycka till!
Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2007-01-18 01:16:12



Postad 2007-01-18 14:52:57noShame,
Medlem p?Stacken sedan 2006-08-19
Läst 8617 gånger 
Tack grabbar för er hjälp!

Att komplettera biltemamaskinen med Makita kopian eller en motsvarande låter som en bra idé, om jag får med en kompis att dela på kostnaden blir det inga pengar alls. Sen den där stödtrissan va inte direkt billig, men jag antar att det lönar sig att köpa den.

Sen ang medlet så har jag förutom arem arelops tips på Menzerna fått tips om Sonax proffs serie och Maguires produkter. Antar att dessa tre är ganska likvärdigaså jag kommer nog satsa på den som blir mest prisvärd.

Sen tänkte jag att det skulle vara kul och lärorikt att träna lite innan man gick på sin egen pärla. Då skulle man kunna pröva sig fram, se hur en polerros uppstår, testa bränna lacken, slipa ned till primern, testa våtslipa lite osv, allt för att på egen hand se hur de olika sakerna fungerar och hur problemen uppstår, då kanske det blir lättare att undvika det senare.

Därför tänkte jag kolla med er om ni vet vart man kan få tag på gamla delar (motorhuv, paneler med mer kurvor osv) helst till ingen kostnad alls. Kanske ringa runt till olika lackfirmor eller andra sorters firmor som med jämna mellanrum har delar som de slänger? Har kollat lite på blocket men det var inte så mycket att hämta där tyvärr. En kompis skrotade två halv-gamla bilar för ett tag sedan, nu ångrar man sig att man åtmistonde inte tog motorhuven från dem. Men bilar skrotas varje dag så man borde väl kunna få tag på några delar? (dock ej från skroten, för om jag minns rätt vill de ha drömpriser för sina delar.)

En sak är dock fortfarande oklart för mig: Om man delar in motorhuven i 6 delar, kör man först med den grövsta trissan och medlet på första delen, sen andra osv tills hela huven är klar för att sedan byta till en mjukare trissa och medel. Eller kör man klart en del helt (med båda trissorna och medlen) för att övergå till nästa del?


Postad 2007-01-18 20:53:12arem arelop ,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-29
Läst 8593 gånger 
Jag kör ett medel över hela bilen i taget, dvs först det grövsta jag kommit fram till att jag vill/behöver använda. Sedan ett varv med evt. finare medel i fall det behövs.

Det ska gå att få bra slutfinish även med medel som till en början avveerkar mycket för att sedan brytas ned och bli ett finare medel.
Det gäller vad jag vet både för Meguiars 85 och Menzernas produkter.

Nånting som jag är väldigt nyfiken på att prova är de där nya slags trissorna tillverkade av sprängd polyeten.
De ska tydligen fungera som bårde hårt avverkande trissa samt finpolerande dito.


Postad 2007-01-19 01:15:38noShame,
Medlem p?Stacken sedan 2006-08-19
Läst 8573 gånger 
Ok då förstår jag, verkar också logiskt att behandla hela bilen med ett medel (bit för bit) för att sedan övergå till andra passet. Får dock se hur jag gör med slutfinishen. Eftersom jag är så färsk i ämnet så tror jag nog att jag ändå kör med en mjukare trissa och medel, för att slippa ev problem med en grövre trissa och medel.

Låter spännande ang de nya trissorna, men hur fungerar de egentligen? Hårt avverkande vid mer tryck och finpolerande vid mindre tryck?


Postad 2007-01-19 14:15:41arem arelop ,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-29
Läst 8560 gånger 

Citat:
Låter spännande ang de nya trissorna, men hur fungerar de egentligen? Hårt avverkande vid mer tryck och finpolerande vid mindre tryck?


Det är precis så jag uppfattat att de ska kunna gå att använda.
Har inte haft möjlighet att testa någon sådan ännu.
Kanske någon med erfarenhet av dessa slags trissor kan inflika något här i tråden?


Det finns ju så många variabler vid bilpolering. En gång fick jag slutfinish med roterande maskin och lamullstrissa, detta på en en svart bils motorhuv. Medlet var Menzernas Intensive Polish.

Jo, ditt resonemang om att köra med både finare trissa och medel till den avslutande rundan är nog det bästa.
Så gör jag också oftast. Detta mest för att ligga på den säkra sidan. Finpolishen av lacken är ju finjobbet. Går oftast mkt snabbare än momentet innan.

Det som jag just nu upplever som trevligast att lägga som skydd är R2000.
Tycker även att Cyclos CTI är ett bra skydd.
Enligt mig så finns det små men ändå fördelar med R2000 kontra CTI. R2000 pärlar mindre. Pärlning = en bil som snabbt ser smutsig ut (gäller främst mörka bilar).
Ett cleanermoment som avälgsnar smuts innan läggning av skydd (sealer).

Det optimala är ju att kunna tvätta den färdigpolerade bilen med alkalisk avfettning applicerat på blöt tvättsvamp.
Då får man bort alla eventuella rster av polermedel.
Dock har man ju inte alltid den möjligheten beroendes på var man polerar.

Väljer du att lägga ett tradionellt vax som skydd får du göra det lite oftare. Fast det tar ju inte så lång tid.
Det kan rent utav vara som rekreation från andra saker runt omkring en.



Detta inlägget har redigerats 2007-01-19 14:18:09



Postad 2007-01-19 22:39:34noShame,
Medlem p?Stacken sedan 2006-08-19
Läst 8536 gånger 
Tackar för hjälpen! R2000 låter intressant så jag är villig att ge den en chans. Ojj, visste inte att man kunde få sutfinish med en lamullstrissa. Då kommer jag kanske inte behöva den vita trissan, men jag köper den iaf för den kan jag annars använda till lackskyddet.


Postad 2007-01-19 23:03:06bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 8530 gånger 
Visst kan man få slutfinish med lamull.
Men inte vid första försöket, kan jag garantera........



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014