Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Polering efter lackering




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-07-17 11:58:23Bergski, Hudiksvall
Medlem p?Stacken sedan 2007-04-12
Läst 8007 gånger 
Hejsan!

Jag har tänkt att fixa till min gamla lack på min Audi 100 -91
Mörk blå och först tänkte jag laga en del rost ytor först. Lacken är oxiderad och har många tvättrepor så polering är
ett måste för att lacken ska bli bra igen.

Mina kunskaper ligger på nybörjarstadiet så jag behöver lite råd om vilka medel och verktyg som rekomenderas på denna hårda mörka lack som jag har.

Tänkte använda följande saker vid poleringen:
Roterande maskin från Jula

Cleaner:Buffer eller heavy cut (Tips?)+Lammulstrissa

Polish:Mirror Image?+Mjukare trissa?

Vax:Platinum+fin mjuktrissa

De jag behöver hjälp med är om medlen duger till ändamålet och vilka trissor ni rekomenderar? Trissorna fungerar väl olika bra beroende på vilket medel man använder...

Mvh/Berget







Postad 2007-07-17 12:31:11bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 8002 gånger 
Tycker det låter bra tänkt.
Är det huvudsakligen oxid o bara lite repor så brukar Buffern fixa det. Mer repor = Heavy cut.
Duscha med lite vatten från en sprayflaska med jämna mellanrum o var dryg med doseringen av medlet så kladdar inte trissan igen för dig.

Kanske du kunde klara dig utan lamull, prova blå eller gul trissa istället. Allt beror på hur kass den är i lacken.
En -91 är inte speciellt hård så det ska inte vara några svårigheter att få vettig yta på den.

Mirror o vax är lite svårare att köra på med roterande maskin utan att få rosor.
Men det ska inte hindra dig från att prova, då med riktigt mjuk trissa o inte så våldsamt fort. 2-2,5 nånstans......
Där skulle du annars haft en dubbeltrissa........


Postad 2007-07-17 15:04:27Bergski, Hudiksvall
Medlem p?Stacken sedan 2007-04-12
Läst 7993 gånger 
Tack för svaret!

De är väl bra att börja med Buffern eftersom det är första gången med maskin. När jag blir mer van går jag på med heavy cut för att få bort de djupare reporna.

Bilen är från slutet av typ 44 serien och de borde vara samma lack som de använde 87-88. Jag tänkte, var lacken hårdare då?

Maskinen från jula har ju en polerhätta på 180mm. Går det att sätta på en trissa som är 150?

Vad jag vet så är lamullen lättare att använda. Men du tror att den blå/gula trissa kommer att fungera bättre?

Lj-trading säljer ju sådana trissor. Vilken storlek borde jag köpa? Och vart,lj-trading eller Jula?

Riktigt mjuktrissa? Då menar du en vit fin trissa? Storlek betydelse?

Att sedan inhandla en occilerandemaskin verkar vara en storfördel..ellr?


Detta inlägget har redigerats 2007-07-17 15:12:18



Postad 2007-07-17 15:54:06bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 7983 gånger 
Nej, lacken är hårdare idag än den var då.

Inte att rekommendera att ha en trissa som är mindre är plattan. D kör man lätt emot av misstag. Tvärtom är att rekommendera.

Lamullen är effektivare o går svalare än en vanlig trissa, däremot är det svårare att få ett gott resultat utan polerrosor. Är du nybörjare så rekommenderar jag att du börjar med skumgummitrissorna för att inte göra mer skada än nytta innan du fått lite rutin o känsla i kroppen.
Den ev. lamullshätta som följer med maskinen är oftast inget vidare att ha, utan komplettering är nödvändig. Gärna också med en lagom platta (ca. 120-135 mm) så kan du köra fler storlekar på trissor alt. "kör ner" den som följer med till mindre storlek.

Är det den här maskinen du ska köra med?
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=678489866&pf_id=SE-010016
Den är inte speciellt bra ihop med 180 mm lamull, den går för hårt o blir varm fort när man kör på rekommenderade poleringshastigheter. Den maskinen har ju inget elektronisk vartalsstabilisering så man får lite variationer i hastigheten under tiden man kör. Svårt ihop med lamull om man inte har rutin på det.
Max 150 mm trissor är bäst på en mindre maskin som denna.

Jag vet inte vad Jula har för trissor, annars har LJ- Trading, precis som du skriver.

Mjuk trissa = vit eller grå/svart (Smartab har rosa), finns våfflade o släta.
Där kan du ha 180 mm om du vill utan att fresta maskinen.

Roterande maskin är bäst till grövre jobb (repor o grov oxid) o dubbeltrissan är till "finpulet"( ta bort tendenser till flammighet o polerrosor o utmärkt att lägga på/köra av vax/lackskydd), det som ger den sista finishen som vi alla vill ha.


Detta inlägget har redigerats 2007-07-17 15:57:07



Postad 2007-07-17 20:17:34Dox, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2007-07-14
Läst 7967 gånger 
En fråga bustorp.
tycker du att man som nybörjare ha två olika maskiner eller ska man lära sig en i början?


Postad 2007-07-17 21:11:54bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 7960 gånger 
Det är väl lite upp till var o en vad man har tillgång till initialt, men man ska i a f helst ha den maskinen som "passar" bäst till den typen av lackproblem man har.
Annars får man kanske inte det resultatet man önskar eller gör de misstag man inte skulle gjort om man hade haft "rätt" maskin. Då blir det liksom inte lika kul att försöka gå vidare mot nya problemlösningar.
Alla är inte lika envisa........

Man ska veta att maskinerna tillsammans kompletterar varandra o fyller alla krav man behöver ställa för att få ett fullgott resultat ur den aspekten o lösa mestadelen av de lackproblem som ö h t går att lösa med maskiner. Dubbeltrissan klarar ensam de enklare problemen o är lättkörd, medan den roterande klarar allvarligare problem, men kräver samtidigt lite mer rutin o känsla av "föraren".

Sen tillkommer givetvis trissor o medel o en stor portion vilja för att skaffa sig rutin o kunskap.
Det går ju inte att köpa........

Tycker man att det är för dyrt med en tusenlapp för båda typerna så kanske man ska börja med dubbeltrissan (den klart lättaste) i a f.
Själv började jag visserligen med en roterande, kanske mest för att det inte fanns någon kopia till Cyclon då o TopToolen var nog inte påtänkt heller.


Detta inlägget har redigerats 2007-07-17 21:12:33



Postad 2007-07-18 13:59:43Bergski, Hudiksvall
Medlem p?Stacken sedan 2007-04-12
Läst 7917 gånger 
Bustorp vad tror du om att jag köper följande trissor?

Till Buffern:
http://www.lj-trading.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=12
Gul
Till Mirror Image:
http://www.lj-trading.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=13
Blå
Till Platinum:
http://www.lj-trading.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=14
Vit

Eller ska jag fega lite och köra Blå-Vit-Vit? Det finns ju svart också vad tror du om den?


Postad 2007-07-18 16:47:03Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 7909 gånger 
Jag föredrar den svarta trissan före den vita.


Postad 2007-07-18 20:01:13bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 7894 gånger 
Jag håller nog med Porta, den svarta är ännu mjukare än den vita.
http://www.lj-trading.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=97
Gul-blå-svart, blå-blå-svart, eller varför inte blå-vit-svart.
Jag har problem med att rekommendera exakt vad du ska ha, eftersom jag vill se resultatet av varje körning, det varierar mellan olika bilar, som du förstår.

Men tar du gul-blå-vit-svart så har du ju täckt hela spektrat s a s. det handlar ju bara om 40:- och du kan ändå använda den vid ett senare tillfälle.


Postad 2007-07-19 00:18:32Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 7881 gånger 
Meddelandet borttaget!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014