Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Första poleringen + vaxning




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2009-04-20 22:40:47Yobaman, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2009-04-20
Läst 16469 gånger 
Jag tänkte göra en polering + vaxning på min Honda Civic Type-R 2003. Lacken är solid röd och har hört att den ska vara på den mjukare sidan.
Lacken är väldigt fin men har lite, lite mikrorepor från tvätt.
Bilen är inte vinterkörd förutom 2008. Jag tvättar ofta och alltid för hand och på rätt sätt.

Jag har tänkt mig att köpa oscillerande dubbeltrissa på biltema och sen använda Lahega 17 finecut och Lahega 33 Bananawax. Behövs starkare rubbing eller går det bra med finare grejer som 17? Lacken är ju ändå i väldigt bra skick men ska vaxas och då behövs ju lite rubbing iallafall.

Jag tänkte göra följande: Avfettning kall + alkalisk, avspolning, handtvätt, avspolning, köra på polish maskin (lamull eller skumgummitrissor?), torka av med Mikrofiberduk för hand, lägga på vax med maskin (lamull eller skumgummi?), torka av med microfiberduk för hand och sen ska det vara klart. Rätt sätt? Vilka trissor ska jag använda?
Har läst att lamull är bra mot repor men kanske biter lite mer i lacken och det är ju inget jag vill.

Jag har läst guiderna men vet inte riktigt om jag ska köra skumgummi eller lamull och vilken hårdhet på skumgummit.

Mvh
Fredrik


Detta inlägget har redigerats 2009-04-21 22:23:37



Postad 2009-04-21 22:18:44Yobaman, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2009-04-20
Läst 16432 gånger 
Kommer få låna en proffsmaskin av en arbetskamrat, oscillerande, så det blir bra.


Detta inlägget har redigerats 2009-04-21 22:24:08



Postad 2009-05-03 20:40:34Manor, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-23
Läst 16317 gånger 
Hur gick det med poleringen och vaxningen?

Själv kör jag med en dubbeltrissemaskin (typ Biltemas) och använder Sonax proffsserie (Cleaner samt WaxPolish) och tycker att resultatet blir väldigt bra. Jag brukar börja med en rejäl biltvätt, följer upp med en clay:ning (en lera som man drar över lacken) innan jag går på med dubbeltrissan och Cleaner. Det smidiga med Sonax proffsserie (säljs bl.a på Autoexperten i enliters flaskor) är att den är vattenlöslig. Det innebär att det går att jobba även i sol (rekommenderas kanske inte ändå). När jag har polerat hela bilen så går jag på med högtryckstvätten samt torkar den därefter helt torr med en Mikrofiberduk. Otroligt mycket lättare än att torka bort annan cleaner/polish som måste vara helt torrt. Även steg 2 med WaxPolish spolar jag av med högrtyckstvätten innan jag torkar den med Mikrofiberduk. Till det tredje steget så använder jag Meguiars New Tech vax som luktar godis. Detta låter jag torka helt innan jag tar bort det med en torr Mikrofiberduk. Dagen efter så kan man dra på ett ytterligare vaxlager om så önskas. Det gör väl inte världens nytta, men jag inbillar mig att det blir aningen bättre...och det skadar ju definitivt inte.

Meguiars har ett trestegs program för den glade amatören vilket ger ett väldigt bra resultat. Jag föredrar dock Sonax vattenbaserade produkter då det blir så pass mycket smidigare att få bort det (med vatten).

Min bil är silverfärgad och visst ser man på trissorna (och leran) att man får bort en hel del "oxid/smuts" som inte går bort i en vanlig tvätt. Sonens moppebil som är vinröd gör dock trissorna helt sotsvarta, och det blir en otrolig skillnad i lyster när man är klar med den. Man blir nästan avundsjuk på röda lacker som det verkligen blir rejäl skillnad på...

/Manor



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014