Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Lackskydd som håller?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2009-07-01 00:21:25bampe62, Gävle
Medlem p?Stacken sedan 2009-06-30
Läst 20378 gånger 
Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp med vilket lackskydd jag bör ha till min bil som är röd (solid)? Det är främst motorhuven som vill oxidera (blir gråaktig) och jag har fått bilen behandlad i våras med Silver Seal men huven har återigen börjat oxidera! Detta lackskydd verkar inte hålla så länge på min bil! Finns det olika lackskydd som "andas" eller är "täta"? Finns det någon behandling som håller eller är det bara omlackering som gäller?

mvh / b-e


Postad 2009-07-03 10:37:05bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 20354 gånger 
Det brukar sägas att en oxiderad lack är en lack som ägaren skulle skött om lite tidigare..............

Oxiderad lack är ju en skadad lack o kan inte återställas till ursprungsskicket, utan man får göra upprepade åtgärder för att hålla den i ett hyfsat skick under lång tid.
Det är väldigt mycket underarbetet som styr hur länge ett lackskydd håller.
Har man inte fått bort ALL oxid så spelar det ingen roll vilket skydd man lägger, det håller inte ändå.

De vanliga polishen är inte tillräckligt kapabla att ta bort ALL oxid, oavsett vad det står på flaskan, utan de t o m polerar upp glansen ibland på den liggande oxiden som den inte kan ta bort.
Då ser det ju ut som att oxiden är helt borta.

Det fordras en riktig oxidlösare för att få bort ALL oxid.
Då ökar genast förutsättningarna för att lackskyddet ska hålla i drygt ett år, beroende på skötsel.

Sen är det helt upp till bilägaren hur denne sköter sin bil.
Tvättar man inte med rätt medel (inte starkare än absolut nödvändigt) så förkortar man livslängden direkt på skyddet o när skyddet är borta så startar oxideringen omedelbart.

Det finns egentligen bara ett medel som "specialiserat sig" på oxid o det är Smartabs Buffer 2000.
Ett korrekt utfört arbete med Buffer ger oftast en yta som, tillsammans med ett vettigt lackskydd, har en livslängd på runt ett år. Ett utökat underhåll under tiden och/eller regelbundna efterbehandlingar ökar livslängden ännu mer. Man tar alltså tag i problemet långt innan det blir som det var från början, då blir återställningsarbetet betydligt enklare.
Lackskydd som passar bra till detta är Smartabs Silver One eller Silver Seal Nano 2K, men även andra funkar.
R-2000 är ett väldigt bra skydd också.

Visst finns det oxiderade lacker som är bortom all räddning, men de är inte så många som man kan tro när man ser dem första gången..........


Detta inlägget har redigerats 2009-07-03 10:37:41



Postad 2009-07-04 15:05:14bampe62, Gävle
Medlem p?Stacken sedan 2009-06-30
Läst 20343 gånger 
Hej "bustorp"!
..och Tack för ditt tydliga svar!

Tillägas kan, till mitt inlägg, att bilen såg väldig fin ut när jag köpte den men oxiden började komma efter ett tag!

Jag har alltid försökt sköta mina bilar med skonsam tvätt och vax men denna klarade jag inte av själv utan har fått anlitat "proffs" med lackskydd !

Tack än en gång, nu förstår jag förutsättningarna för ett lackskydd med god hållbarhet!

mvh / b-e



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014