Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rost på NYA bilar




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av sinned - 2002-08-20 13:04:31
Läst 15141 gånger 
Hur skall man ställa sig till bilens rostskyddsgaranti. Skall man hålla efter och rostskydda bilen själv ändå, eller?

Hade en Opel Astra förrut som började rosta i bakluckan innan rostskyddsgarantin hade gått ut. Bytte då snarast till ny bil. Vid den nya bilens första service var det 5 bultar i motorrummet, full synliga som börjat rosta ( ytrost ) vilket verkstaden fullständigt struntade i att åtgärda.

PS! Från början hamnade detta inlägg på helt fel plats och dessutom som dublett. Ber om ursäkt för missödet.


Inskickad av Peter - 2002-08-21 17:49:34
Läst 15114 gånger 
Rostskyddsgarantin kan du tyvärr betrakta som om den inte finns (läs det finstilta i bilen handlingar och tänk efter). En vettig rekomendation rent ekonomiskt vad gäller rostskyddsbehandling på en ny bil är att om du tänker behålla bilen mer än 3år gör en komplett rostskyddsbehandling när bilen är ny vänta inte. Det minsta du bör göra är att låta någon kontrollera rostskyddet på din bil.



Inskickad av Lion - 2002-08-22 19:39:33
Läst 15090 gånger 
Instämmer i peters inlägg, rostskyddsgarantin är mer eller mindre ett försäljningstrick från bilfabrikanternas sida.
En helt obehandlad plåt på underredet tar det upptill 8år innan det rostat hål och det är bara då rostskyddgarantin gäller. Du får även inte ha orsakat det själv (ev kört på något eller lagat på någon annat ställe än märkesverkstaden)

Ska du ha kvar bilen några år så rostskyddsbehandla den hos någon auktoriserad rostskyddsstation.
Görs det en behandling på en rostfri bil så behövs det normalt inte göras någon ny beh någon gång ytterligare.
Det är väl investerade pengar.
Kolla in om det finns någon station nära dej. www.svenskbilvard.se



Inskickad av sinned - 2002-08-24 05:58:02
Läst 15071 gånger 
Tack skall ni ha för era svar. Just idag går garantin ut på bilen och jag skall göra en extra rostskyddsbehandling.

Dennis



Inskickad av antirost1 - 2003-10-17 12:18:24
Läst 14628 gånger
Bifoga en bild till min text :
Man kan aldrig rostskydda en bil för tidigt och vänta inte på att rostskyddsgarantierna ska gå ut! Kan vara för sent då.



Inskickad av CRV - 2003-10-19 09:38:26
Läst 14598 gånger 

Instämmer:

Korrosionsinstitutet som är verkliga experter på området rekommenderar:

* Bilar som enbart har förzinkning som rostskydd rekommenderas att omgående komplettera med skyddsvax.

* Bilar som både är förzinkade och har skyddsvax i vissa hålrum rekommenderas att komplettera inom 3 år.

* För en del bilar med fullgott skydd rekommenderas ingen kompletterande behandling de första sju åren.

Om du nu undrar i vilken kategori DIN bil kvalar in så kolla i listan på http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp - där man också får tips om vilka delar av bilen som absolut behöver rostskyddas.


Detta inlägget har redigerats 2003-10-19 09:38:56



Postad 2004-06-19 23:28:46p307,
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-19
Läst 14109 gånger 
Herregud vad kunniga alla verkar här...Då har jag väl kommit rätt. Det finns ju en del som underedsbehandlar sina bilar varje år. Är det överdrivet?
Hur ofta skall man rostskydda en Peugeot 307?Ny



Postad 2004-06-20 00:29:12pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 14103 gånger 
Kolla först med Peugeot vad de har använt som rostskydd, antagligen är det vaxbaserat. Då tar du och beger dig till en biltillbehörsaffär (Rusta, micro, mekonomen t.ex.) och köper några liter rostskydd av samma typ.

Moderna bilar är ofta försedda med gummiproppsförsedda hål där det är avsett att rostskydd skall pumpas in. För in slangen i hålen så långt det går, och medan du pumpar in rostskyddet, drar du ut slangen sakta. Pumpa flödigt. Denna rostskyddsbehandling behöver du i princip "aldrig" göra om. (Beror på var du lägger ambitionsnivån, nya bilar är galvade till stor del, så en gång bör räcka)

Underredet (och hjulhusen som saknar plastinnerskärmar) sprayar du med underredsbehandling. Täck över hjulen med plastsäckar. (bromsdetaljer hatar rostskyddsmedel, gummipackningarna löses upp!) Men plastsäck som täcks över hjulet skyddar 100%.

Denna behandling måste göras om vart annat-var tredje år, eftersom denna slits bort av grussprut, stenskott etc.

Följer du dessa råd, slipper du "franskrost"..

(Jobben är smutsiga, men relativt enkla att utföra. Det svåra är att komma under bilen. GDS-hallar har ofta förbud mot rostskyddsjobb. Jag brukar smyga med dessa under tider då hallen är glest "befolkad". Det hunden inte vet om, skäller den inte för...)

Fotnot: Tvätta bilen, dvs. underredet och hjulhusen ytterst noga innan du rostskyddar. Detta bör göras någon dag innan, så bilen hinner torka. Kör inte med bilen i onödan under torktiden..


Postad 2004-06-20 11:50:45staffan_s, Skåne
Medlem p?Stacken sedan 2003-09-15
Läst 14087 gånger 
Nummer ETT att kolla med, är om du inom garantin FÅR rostskyddsbehandla din bil. Det kan mycket väl vara så att rostskyddsgarantin upphör gälla om du på något sätt behandlar bilen.

MVH
Staffan


Postad 2004-06-20 11:55:13helgesnurra,
Medlem p?Stacken sedan 2004-04-05
Läst 14087 gånger 
Köpte en Peugeot 407 för några månader sedan som jag tänkte behålla i många år.
Har lämnat in den på en Dinitrolbehandling av värsta sort, 5000 spänn och tror att det kommer att löna sig.
Gjorde en rostbehandling själv på en -86 SAAB när bilen var 3 år gammal och 8000 mil. behöll bilen till 23000 mil och år 2000 d.v.s.14 år och den var i mycket bra skick vad gäller rost trots svenson skötsel



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014