Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Ställa av bilen över vintern




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Tompa - 2002-09-14 19:32:23
Läst 11407 gånger 
Jag tänkte ställa av bilen över vintern och undrar om någon kan tipsa om garage eller liknande i Stockholmstrakten.


Inskickad av James - 2003-08-03 21:03:50
Läst 11224 gånger 
Jo, om du ska ställa av bilen över vintern så MÅSTE du tanka full tank för att inte det ska rosta i tanken där bensinen samlas, titta här läs och förstå kanske du har hört detta luft och vatten = ROST. så därför ska det tankas fullt så att det inte skall finnas luft i tanken. Sen har vi garage använd Gips om du ska använda garageplats så att det kommer in bensin lukt från grannarna i garageplatsen. Bensin som luktar illa och som faster i lacken KAN rosta men inte så värst vanligt.

Ett litet tips måste rulla ut bilen ibland så att inte oljan blir för tjock.Obs värm bilen ggr i månaden.



Inskickad av pedagogen - 2003-08-04 13:17:26
Läst 11183 gånger 
Sedan kan man ju tillägga att bilar som har plasttank (vilket många bilar har idag, SAAB har haft det sedan tidigt 70-tal) inte riskerar rost i tanken. Men det kan ändå vara bra att hälla i ett par flaskor k-skydd 8ett par flaskor alltså, inte bara en) i tanken. Fylla upp eller inte när man har plasttank är en lite svårare fråga: En god vän som jobbar på SAAB säger att dagens bensin inte är tidsbeständig (=färskvara). Men skall man bara ställa av över vintern (och inte i flera år) så bör man nog fylla upp tanken för att slippa kondens etc.

Passa på att spraya 5-56 i fördelardosa, elbox etc, så skyddas elsystemet från korrosion. Koppla bort batteriet. Starta och kör bilen (på tomgång, givetvis med återkopplat batteri för stunden) kanske 10 minuter eller så varje månad. (det är bra för bilen).

När du sedan ställer på bilen igen, så byt olja. En överambitiös person byter *även* olja innan bilen avställs. Då duger det med en billig mineralolja.

Undrar förresten hur det gick förra vintern, ser att inlägget är nästan ett år gammalt... Undrar om Tompa hittade sitt garage..





Inskickad av pedagogen - 2003-08-04 13:19:06
Läst 11162 gånger 
Att ladda batteriet innan och efter avställningen är också en god idé..


Postad 2004-12-17 17:18:04CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 10909 gånger 
Råkade hitta följande på en BMW-sida:

* Avställning av bilen
Om bilen ska ställas av längre än 3 månader, måste servicearbetena, som beskrivs på denna sida genomföras.

* Förberedelser före avställning
Låt Din BMW verkstad genomföra följande arbeten:
Rengöring och konservering eller efterbehandling av motor, motorrum, underrede,
axlar och aggregat enligt fabrikens föreskrifter. Rengöring av karosseri med
invändig rengöring och vård av lack och krom. Rengöring av motorhuvens,
bagageluckand och dörrarnas gummilister.
Byte av motorolja och oljefilter med driftsvarm motor.
Kontroll av nivå och eventuell komplettering av frost-/korrosionsskyddsmedel i
kylvätskan.
Kontroll av spolarvätskenivån och frostmedelskoncentrationen och eventuell påfyllning.
Fulltankning för att undvika att kondensvatten bildas.
Ökning av lufttrycket i däcken till 3,5 bar, det maximala värdet får emellertid inte överskridas.

* Före avställningen
Värm upp hand- respektive parkeringsbromsen och fotbromsen genom kraftig
bromsning så att bromsskivor och bromstrummor inte korroderar.
Ställ bilen i ett torrt och ventilerat utrymme, lägg i ettans växel och säkra vid behov
bilen med en stoppkil. Dra inte åt hand- eller parkeringsbromsen.
Låt demontera batteriet, ladda det och förvara det på en sval men frostfri plats.
BMW Cabriolet eller BMW roadster
Demontera hardtopen och förvara den separat.
Fäll upp suffletten.

* Under avställningen
Ladda batteriet var tredje månad, annars förstörs det. Varje urladdning särskilt under en längre period reducerar batteriets livslängd.
När bilen tas i bruk
Om batteriladdningen inte indikeras med grönt ska batteriet laddas. Vid gul indikering
måste batteriet bytas ut.
Låt Din BMW verkstad ta hand om det gamla batteriet när Du byter ut det eller lämna in det till ett speciellt insamlingsställe. Fyllda batterier ska transporteras och lagras stående.
Säkra batteriet vid transport så det inte kan falla omkull.
Låt efter montering av batteriet Din BMW-verkstad kontrollera att fästbygel och skruvarna är åtdragna med föreskrivet åtdragningsmoment.



Detta inlägget har redigerats 2004-12-17 17:36:09



Postad 2005-01-07 13:25:16CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 10820 gånger 
Mer om vinterförvaring:
http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=17101

Citat:
"Vinterförvaring: Idéer för vinteride

När bilen ställs upp för vintern är det en del saker som man bör tänka på. Några extra försiktighetssteg gör att våren blir så mycket roligare!

När sommaren läggs till handlingarna är det tid att rulla in sommarbilen i sin långa vintersömn.
När höstlöven täcker marken och frosten biter i kinderna är det lätt hänt att skynda på bestyren kring bilens vinteride. På förekommen anledning ska vi därför gå igenom några tips som gör vintersömnen behaglig och uppvaknandet fritt från obehagliga överraskningar.
En bil mår inte dåligt av att stå still, heller inte av att stå svalt. Men då undantar man i huvudsak två problemområden: däck och batteri.
Däck har en tendens att "platta till sig" under en längre tids förvaring (= två månader eller mer). Nya bilar som står på fartyg från till exempel Japan har samma problem och nödlösningen där är att fylla i maxtryck i däcken, cirka 3,5-4.0 bar (tillåtna maxtrycket står på däcksidan). Även du kan fylla i mer däcktryck, men bättre ändå är att ställa bilen på pallbockar så att däcken inte alls belastas.
Plattheten försvinner när man kör däcket tillräckligt fort och länge för att det ska bli genomvarmt, men till dess kan det kännas som om en balanseringsvikt är borta (= vibrationer, speciellt i ratten).
Bilbatteriet måste underhållsladdas. Det värsta ett blybatteri kan bli utsatt för är en djupurladdning, och som "djupurladdning" räknas allt som gör att laddningsgraden sjunker under 75 procent (vilket alltså är en ganska måttfull urladdning).
Ett blybatteri som djupurladdas ett 20-tal gånger (ibland färre än så) kan skadas så svårt att det inte går att använda. Något som också är farligt för batteriet är ständig underladdning, till exempel vid korta körsträckor. Det ger en sulfatering på blyplattorna som gör att den kemiska processen hindras, då tappar batteriet kapacitet.
För att bilbatteriet ska må bra och leva länge behöver det vara fullt laddat, alltid. På vintern fixar du det genom att använda en laddare som underhållsladdar och "gymnastiserar" batteriet. Det finns flera sådana, men om du inte hittar någon annan så kan vi rekommendera en prisvärd, svenskutvecklad laddare som säljs hos Clas Ohlson, artikelnummer: 32-6549. Kostar 495 kronor.
Förvaringsplatsen under vintern kan med fördel vara inomhus. Står bilen under ett skynke så undviks damm. Men precis som vid utomhusförvaring gäller det att duken inte ska kunna glida eller flaxa (av vinddrag), för då finns risk för repor i lacken.
Oavsett vilken lackbehandling eller vilket vax man använder så ska man alltid vara försiktig med att vidröra eller stryka något över billacken.
Med batteri och däck avklarat vänder vi oss nu mot sådant som inte är absolut nödvändigt, men ändå värt att tänka på: Byt motorolja på hösten. Har du ett kommande oljebyte inplanerat så gör det direkt på hösten, innan bilen ställs upp. Oljan innehåller alltid aggressiva kemikalier från förbränningen och de gör att metallerna rostar. Ny, fräsch olja är bästa konserveringen under vintern.
Tändstiften behöver inte röras. Att skruva av stiften och hälla några droppar motorolja i cylindrarna är ett vanligt vintertips, men egentligen inte så nödvändigt om man bytt olja. Däremot kan oljan slå igen stiften vid uppstart och ge andra bekymmer.
Fyll bensintanken ända upp, så blir det ingen kondens under vinterförvaringen. En full tank innebär en hög brandrisk, men även en delvis full tank är farlig.
Och med tanke på bränder, skadegörelse och stöld så är det alltid klokt att ringa försäkringsbolaget och kolla vad som gäller.
Får du full ersättning vid stöld, även om garaget delas av andra? Får du full ersättning om någon annan äger lokalen? Vad gäller för bilstereo, packbox eller lösa vinterhjul? Vems försäkring täcker skadorna - bilförsäkringen eller hemförsäkringen? Fråga först!
Tänk på att inte lämna choklad/godis/mat eller något annat i bilen som kan uppfattas som oemotståndligt för möss och råttor. En mus kan totalförstöra en bils inredning och lämna en lukt efter sig som blir väldigt svår att bli av med!
Även om bilen står i en uppvärmd lokal så kan något ske med värmen. Tänk därför på att alltid ha glykol i kylarvattnet och minst 30 procent spolaralkohol i behållaren.
Starta motorn med huven öppen första gången, på våren. Låt temperatur och oljetryck byggas upp sakta, innan du börjar köra. Kolla efter läckage, rulla fram bilen en bit och se efter att ingen vätska har droppat ner på marken (olja, vatten, bensin).
Var lite extra vaksam första gången du kör, lyssna efter oljud eller annan förändring. Sen är det bara att njuta av våren!"










Postad 2005-01-07 13:26:31CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 10813 gånger 
Tips på länk från Pelle:
http://www.corvetteactioncenter.com/tech/care/storage.html



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014