Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Flammig vaxning




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Johan - 2002-09-16 12:12:28
Läst 7367 gånger 
Bytte bil i vinter till en vit volvo 460 -95. Tyckte den var ren o fin i lacken så jag tänkte lägga på ett lager vax för att skydda den ytterligare... jag strök på vaxet, väntade ett ögonblick sen gick jag lös med polermaskinen. Till min stora förvåning var det ett rent helsike att få bort vaxet som på ngt sätt "brännt" fast trotts det inte suttit på alls länge (stod i garaget dessutom). Sen när jag slitigt med huven o taket så såg det flammigt ut för det pedantiska ögat (ingen annan ser det). På sidorna var det inge prob. att vaxa. Använde mig av Turtles Extreme. Hur ska jag få bort detta flammiga tills nästa vaxning??
Är rädd för att det blir ännu värre och bränner fast ännu hårdare om jag tar lackrengörning...!!

Snälla hjälp mig!

Tack för en fin sida!

mvh Johan


Detta inlägget har redigerats 2003-06-25 11:27:50



Inskickad av mattias - 2002-09-16 12:46:40
Läst 7363 gånger 
Turtles Extremevax verkar ha minst sagt underliga egenskaper under vissa förhållanden.
VArmt väder med hög luftfuktighet tror jag spelar in, vaxet torkar inte som det ska utan blr klibbigt och svårt att polera bort.
Testade olika ytor på samma bil vid olika väderförhållanden, ena dagen cirka70 procents luftfuktighet = helkass att vaxa.
En annan dag med under 50 procents luftfukt = perfekt att jobba med Extreme.
VAxet är också väldigt lätt att få flammigt om inte lacken är väl rengjord med tvätt och lackrengöring. Turtles dyra Color Back funkar utmärkt före Extremevax tycker jag. Fick en helmatt gammal tornadoröd Jetta att se ut som ny med Color Back och Etremevax.


Detta inlägget har redigerats 2003-06-25 11:27:50




Inskickad av Olle - 2002-09-28 16:00:49
Läst 7282 gånger 
TIPS! Använd Sonax eller Lahegas produkter så slipper ni dylika problem. Ett bra lättarbetat vax från Sonax är latmansvax. Det hörs väl nästan på namnet vilken karaktär det är på detta vax. Väldigt lätt att arbeta med. Sedan har vi Sonax hårdvax som ständigt är testvinnare i bilsports tester. Lycka till!


Detta inlägget har redigerats 2003-06-25 11:27:50




Inskickad av Stefan - 2003-06-24 11:41:21
Läst 7080 gånger 
Kan bara instämma med Olle, jag använder Sonax flytande hårdvax eftervarje gång jag har tvättat min Custom hoj. och det är underbart att se att alla tittar på den när den blänker fint.. ett annat trevligt sätta att få bilen, hojen, att glänsa är att lämna in bilen till en rekondfirma och sen har du en ruggit lättskött bil. du behöver inte vaxa bilen på två år.. du bara spolar av den med vatten..


Detta inlägget har redigerats 2003-06-25 11:27:50




Inskickad av CRV - 2003-06-25 11:26:14
Läst 7037 gånger 
Sonax latmansvax är enligt AMS test bland de sämsta överhuvudtaget. Detta är också min åsikt efter test. Lättarbetat: Ja, men i övrigt inte konkurrenskraftigt.

Flytande hårdvax ger det bästa skyddet av "vaxer", men ger vanligen minst hjälp vad som gällde frågan: Flammighet. Detta för att de i princip inte polerar alls och att flera ger en något "fet" hinna som dock bör försvinna efter en tvätt eller efter än mer noggrann efterpolering.

Allmänt om flammighet efter vaxning:
- Oftast är orsaken oxidation (som är värst på huv, tak och baklucka). Detta löses med lackrengöring innan vaxning eller i svårare fall kan maskinpolering krävas och/eller tuffare preparat.
- Vaxförhållanden kan ge liknande effekt om det är fel temperatur (lämplig temperatur är ungefär +10° C till +25° C), direkt solsken eller för hög luftfuktighet.
- För tjock vaxlager.
- Vaxet har inte torkat riktigt.



Detta inlägget har redigerats 2003-06-25 11:28:04




Inskickad av Thinner - 2003-06-28 03:51:15
Läst 6993 gånger 
Flammighet efter vaxning beror i 9 fall av 10 att lacken inte var ren före vaxningen. Jag menar att den var oxiderad, har själv råkat ut för det här.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014