Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : få riktigt bra glans?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Micke - 2000-02-15 14:33:00
Läst 6234 gånger 
Tjenare!<p>I sommar kommer jag att ställa ut min bil o då undrar jag hur man ska få en riktigt bra glans på bilen. Orkar ju inte stå o vaxa den inför varje utställning. <br>Finns det nåt putsmedel man kan köpa eller räcker det med att gå över med en trasa o putsa? <br> <br>


Inskickad av Chríster Ekstrand - 2000-02-18 11:15:46
Läst 6232 gånger 
Hej Micke<br>Tyvärr så har både Tommy och Patrik rätt. Allt är beronde av vilken nivå du vill lägga på ditt jobb. Sedan blir vi som håller på med detta lite "arbetsskadade" och ser precis allt. Vilket inte gemen man gör. Skall du ligga på topp så måste ett riktigt underarbete göras. Vill du ha en lätt arbetad produkt aå har vi ne som heter Easyshine No 28 men den ensam blir aldrig vad ett tre- fyra stegs arbete hade gett dig. Våtslipning/ Rubbing , Polish, Vax / KLackskydd<p>Lycka till<br>Christer> Tjenare!<p>> I sommar kommer jag att ställa ut min bil o då undrar jag hur man ska få en riktigt bra glans på bilen. Orkar ju inte stå o vaxa den inför varje utställning. <br>> Finns det nåt putsmedel man kan köpa eller räcker det med att gå över med en trasa o putsa?<p> <br> <br>



Inskickad av Tommy The Polish Man - 2000-02-17 03:16:46
Läst 6229 gånger 
> Tjenare!<p>> I sommar kommer jag att ställa ut min bil o då undrar jag hur man ska få en riktigt bra glans på bilen. Orkar ju inte stå o vaxa den inför varje utställning. <br>> Finns det nåt putsmedel man kan köpa eller räcker det med att gå över med en trasa o putsa?<p>Hej Micke!<br>Hur mycket arbete du vill lägga ned beror på dina krav, och vad du har för syfte med utställningarna. Är syftet att bli nr. 1 när det gäller finish så kräver det ett bra underarbete innan lack, därefter ordentligt med lack att arbeta med. Jag brukar jämföra lacken med havet, det minsta det blåser och vattnet börjar krusa så ser det matt och grunt ut, men när det är vindstilla så kommer blänket samt djupet. Det jag vill komma fram till är att ögat fixerar ofta på repor och apelsinskal vilket tar bort djup och glans. Apelsinskalet måste slipas bort och reporna poleras bort, därefter lägger man på något som blankar upp och skyddar. Det tråkiga är att bilarna blir förstörda efter varje utställning av olika anledningar, så de måste poleras om utifall att man vill ligga på topp. En annan viktig faktor om man ställer ut inomhus är ljuset, man kan dölja mycket genom att använda färgade filter samt att man inte sätter ljuset så man ser lamporna i lacken. Däremot om du har en välbearbetat yta så förstärker du blänket med att man ser spotlights i lacken. Den här frågan skulle man kunna utveckla nästan hur mycket som helst, det är bara du som kan avgöra vilken nivå du vill ligga på. Om man tror att det bara är att ta något att gnida på och torka av när man skall nå max finish så kommer man att bli väldigt besviken.<p> <br> <br>



Inskickad av Patrik - 2000-02-16 18:57:49
Läst 6228 gånger 
Tjenare Micke!<br>Det finns många mycket lättpolérade polish du kan använda. Om lacken är riktigt rengjord innan så går det på ett nafs ! Lägg på med fuktad svamp, låt torka, poléra sedan av med mjuk trasa. Det fixar du på 20-30 minuter ! Hållbarheten blir kanske inte så lång, men blankt blir det !!<br> <br> <br>



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014