Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-03-24 16:11:38 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 4028 gånger | | Varken oxalsyra eller clay bar (lera) är väl att rekommendera om man inte är van vid bilvård. I vilket fall måste man då vara försiktig. Produkterna finns i bilvårdsbutiker, bla kan autoexperten ta hem en clay bar.
Är det ett mindre antal fläckar med flygrost så kan man försiktigt ta bort det med ett tex ett tjär/fläckborttagningsmedel och ett polermedel. Mindre effektivt, men detta är saker som flertalet har i garaget.
I vilket fall så försvinner lackskyddet.
|
| Postad 2005-03-24 21:08:29 | pelle242, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-01-20 | | Läst 4019 gånger | | Min erfatenhet är att clay bar är tämligen idiot säkert, det är mycket svårt att klanta till det och orsaka någon skada på bilen. Lahega har en röd lera som ev är lite mera aggresiv men annars så är det bara att claya på. Läser man på autopia så använder folk clay där rutinmässigt när som tvättar lite mera seriöst.
/Pelle
|
Postad 2005-03-24 21:14:26 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 4016 gånger | | Pelle, du har säkert rätt. Rätt använd så skall det tydligen vara ett mycket skonsamt sätt att fixa lacken.
Men killarna på autopia får väl annars anses vara allt annat än typiska vardagsbilvådare!
/CRV
|
Postad 2005-03-24 22:00:08 | wazid, Helsingborg Medlem p?Stacken sedan 2003-03-19 | | Läst 4015 gånger | | Ett litet tips för det som vill prova clay för att ta bort flygrost/industrinedfall eller andra föroreningar i lacken:
Ta plastfoliet från ett cigarettpaket och trä det över två av dina fingrar. Sedan känner du på lacken yta med detta. Om det finns smuts kvar i lacken så känns det tydligt på detta sättet.
MvH
David
|
Postad 2005-03-26 15:27:44 | pelle242, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-01-20 | | Läst 4003 gånger | | CRV: Iof har du rätt i att en del på autopia är extrema men det finns en hel del glada amatörer där också.
Jag köpte en Claybar när jag var på semester i USA och tutade och körde utan att ha särskilt mycket koll ( jag är alls inte särskilt erfaren på bilvård) och det var inte särskilt svårt. Det som jag tyckte var lite knepigt i början var nog att det inte hände något alls pga för mycket bilshampo som smörjmedel.
Efter att ha "clayat" tre bilar med bra resultat så kan jag faktiskt inte komma på vad som skulle kunna gå fel, att repa lacken clay går nog bara om man får grus i leran och missar det men samtidigt tror jag inte att dom reporna blir så farliga då man inte skall ha något tryck.
Jag tycker att alla kan testa Claybar, bara man använder lite förnuft. Det är dumt att inte göra det för det är en mycket trevlig produkt.
Om man som ickerökare vill göra "claytestet" så funkar det med en sån där "frasig" påse som man köper bananer i också.
/Mvh Pelle
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|