Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Starkare halvljus?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Per Magnusson - 2003-01-15 09:03:25
Läst 9055 gånger 
Hej, äger en Toyota Camry från 92 som jag tycker har ganska kassa strålkastare. Om jag byter mina standard-H4or (60/55) mot lite kraftigare doningar (100/80), riskerar jag då att mina strålkastarglas spricker pga större värme och blir det någon större skillnad i ljusstyrka? (jag vet att dom inte är godkända)

Per M



Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2003-01-15 09:24:33
Läst 9053 gånger 
Ljusstyrkan ökar om du byter lampor, men det blir också som du säger större påfrestningar på lampinsatserna.
Det finns ett annat sätt att gå till väga, man bygger helt enkelt om elen för ljusen genom att byta ut kablarna till grövre helförtennad kabel som styrs över relä, detta innebär en mindre effektförlust och bättre ljus, sedan bygger man även om generatorkablar och jordkablar så man får upp effekten i batteriet, även det höjer effekten till lamporna.
Tänk på nästa gång du möter en bil med ett trasigt halvljus, jag kan ju garantera att du känner dig bländad, för då är det bara en lampa som tar ström från ljuskablarna i stället för två. Jag har skrivit ett reportage om detta på vår klubbsida Wild Wäsby 4WD, den ligger på min företagssida där man då klickar på klubbnamnet i menyn. Vill dock inte skylta med webadressen här utan du får söka efter den.



Inskickad av Per Magnusson - 2003-01-15 09:44:59
Läst 9052 gånger 
Tack för svaret Tommy, din metod känns dock som lite överkurs för mig.

Per M




Inskickad av pedagogen - 2003-01-15 23:16:28
Läst 9028 gånger 
Har man glasreflektorer i strålkastarna (och dessa är någorlunda stora) brukar det gå bra med starkare lampor. Har man däremot plastreflektorer (vilket är vanligt i moderna bilar) kan dessa smälta sönder..

Och moderna bilstrålkastare är inte "gratis" precis och är svåra att hitta på biltema!



Inskickad av pedagogen - 2003-01-15 23:18:21
Läst 9028 gånger 
Jo: Xenon-lampor (eller "ultra blue" eller "ultra white") kan ge större ljusutbyte än vanliga standard H4-lampor. Brukar kosta cirka 100:- för 2 st i biltillbehörsaffärer. Tillverkarna brukar skryta med 50% mer ljus, men det är nog bara reklam. Men starkare är dom!



Inskickad av Bertil - 2003-01-17 15:39:59
Läst 9008 gånger 
Pedagogen! Glas och plast reflektorer har jag aldrig hört talas om, däremot linser. Dagens plast linser har en värme tålighet på över 150°C, fullt tillräckligt.



Inskickad av pedagogen - 2003-01-18 22:36:07
Läst 8978 gånger 
Reflektor=det som är "silvrigt" och som är på baksidan av lyktan, där glödlampan är monterad. Dessa är idag oftast av plast. (vilket är bra, eftersom plastreflektorer inte kan rosta, som gamla reflektorer gjorde förr.) Men nackdelen med plastreflektorer är att de inte klarar av extrastarka lampor.

Och du: Det är inga "problem" för en H4-lampa att bli varmare än 150 grader! Själva glödtråden blir ytterst varm (ett par tusen grader eller nåt i den stilen) medan lampglaset blir flera hundra grader varmt.

Stålreflektorer (som var vanliga förr) hade ju den utmärkta egenskapen (förutom att de inte kunde smälta) att stål vidarebefordrar värmen, och därmed funkar som en slags kylfläns.
Plast däremot isolerar. =det blir ännu varmare.





Inskickad av Christer Pettersson - 2003-01-21 12:32:31
Läst 8956 gånger 
Varde ljus!

Med Xenon behöver du en extra adapter som alstrar en enorm strömstyrka för att tända lyset...
Med Halogen är det bara att kliva på med Ultra Blue... 149:-/par på OK!
Det blir lite starkare men framförallt en tryggare ljusbild då det är ett vitt sken som strömmar. Inte det gula som är standars, vilket kan göra dig mera trött under långkörningar.

100W pajar det flesta orginallampor(reflektorer) förr eller senare. Mest p g a att det är plast och för att det även "gulnar" glaset/plasten i lyktan.

Sen vill jag påpeka att TRÅDEN i lampan inte är så varm utan GASEN i lampan Xenon/Halogen.

Jag har bytt ut både hel o halvljus till H55W/Ultra Blue. 300:- men vilken skillnad UTAN ingrepp i sladdar o skit...

(Ska inte skriva så långt....




Inskickad av pedagogen - 2003-01-21 14:00:06
Läst 8951 gånger 
Jag har gjort liknande som Christer Petterson, dvs. bytt originallamporna mot Ultra Blue. Köpte dessa dock på GÖFAB (tyska kvalitetslampor) på deras stora utförsäljning i somras för 72 kronor paret. Ger betydligt bättre ljusutbyte, ungefär som på den gamla bilen där jag hade 80/100.

Och detta utan att riskera att strålkastarna brinner upp/smälter sönder. Antagligen den billigaste vägen till "extraljus"..



Inskickad av Björn B - 2003-01-22 16:23:07
Läst 8926 gånger 
Nån som har provat de "optimerade" lampor från Philips, GE mfl. som bla. Clas Ohlson säljer? De påstås ju ge 50% mera ljus utan mera effekt. Kunde vara intressant att jämföra även med "Blue".




Denna tråd är stängd och det går inte att göra fler inlägg.
För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014