Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Bilbatteri




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Björn - 2003-02-09 21:38:57
Läst 13681 gånger 
Hur vet man när batteriet är slut, så man hinner att byta innan det lägger av helt?

Fiins det någon bil med två baterier?


Inskickad av Kalle - 2003-02-10 17:53:17
Läst 13664 gånger 
Jag vill också gärna veta. Så jag slipper kalla på bärgaren varje gång för att bilen blivit stående total död.



Inskickad av pedagogen - 2003-02-12 01:02:09
Läst 13636 gånger 
Det finns syramätare att köpa på biltillbehörsaffärer. Med en sådan kan man kolla batteriets laddningsgrad. Man kan också köpa en multimeter (voltmeter) och kolla spänningen. Spänningen bör vara runt 13 volt om batteriet är i bra skick.

Annars kan man som tumregel säga att ett batteri håller i 4 år. Därefter bör man byta batteri oavsett skick.
(Om man vill ha driftsäkerhet och noll stopp) 400:- batterier från biltema eller annan lågprisaffär duger utmärkt.



Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2003-02-12 10:50:33
Läst 13628 gånger 
Min uppfattning om hur man mäter batteriet är följande.
Mäter man direkt efter laddning eller att man varit ute och kört så hamnar man runt 13 volt.
Väntar man däremot 1 timma så har batteriet hunnit gå ned till viloläge, detta innebär att det ligger runt 12,6 - 12,7 volt.
Sedan väntar man ett dygn och mäter igen, då ska man forfarande ligga på nivåer 12,6- 12,7 volt, man kan vid det tillfället mäta själurladdningen ur batteriet. Självklart så måste man ju innan ha kopplat loss minst en av polerna så att det inte är bilen som ligger och tjuvar. Förutom dessa tester kan man göra ett belastningsprov med mätare eller varför inte mäta batteriet vid viloläget, gör sedan en provsart och stäng av direkt. Man ser då hur spänningen har fallit i batteriet och hur det sedan återhämtar sig för att hamna nära de tidigare uppmätta 12,6- 12,7 volten.
Ett batteri kan ha fel på någon cell, vilket kan innebära att det visar värden som är OK, men vid belastning så rasar det kraftigt.



Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2003-02-12 10:51:37
Läst 13628 gånger 
Min uppfattning om hur man mäter batteriet är följande.
Mäter man direkt efter laddning eller att man varit ute och kört så hamnar man runt 13 volt.
Väntar man däremot 1 timma så har batteriet hunnit gå ned till viloläge, detta innebär att det ligger runt 12,6 - 12,7 volt.
Sedan väntar man ett dygn och mäter igen, då ska man forfarande ligga på nivåer 12,6- 12,7 volt, man kan vid det tillfället mäta själurladdningen ur batteriet. Självklart så måste man ju innan ha kopplat loss minst en av polerna så att det inte är bilen som ligger och tjuvar. Förutom dessa tester kan man göra ett belastningsprov med mätare eller varför inte mäta batteriet vid viloläget, gör sedan en provsart och stäng av direkt. Man ser då hur spänningen har fallit i batteriet och hur det sedan återhämtar sig för att hamna nära de tidigare uppmätta 12,6- 12,7 volten.
Ett batteri kan ha fel på någon cell, vilket kan innebära att det visar värden som är OK, men vid belastning så rasar det kraftigt.



Inskickad av Slöröven - 2003-02-13 00:36:43
Läst 13610 gånger 
Men herreguuud så mycket krångel.
Finns det inget lättare sätt? Eller bara skita i allt.

Och var köper man riktiga batterier förresten? Skräp från OK, Biltema etc håller inte! Kanske kan driva en och annan Nissan Micra. Men om man har en stor lyxmerca så...

Jag vill ha proffsbatterier!



Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2003-02-13 14:58:06
Läst 13595 gånger 
Åk till en verkstad så kontroller de saken eller köp ett nytt batteri utan att kontrollera det gamla, det kan ju uppfattas enklare.
När det gäller val av batterier så kör jag med Optima i allt.



Inskickad av novisen - 2003-02-16 10:59:46
Läst 13563 gånger 
Ursäkta en dum fråga...
Vårt batteri har helt ballat ur och vi ska köpa nytt. Men är det så att batteriet även påverkar körkraften i bilen, våran sackar i uppförsbackar etc?
Tackar annars för de intressanta inläggen på sidan och tipset om Optima!



Inskickad av novisen - 2003-02-16 11:00:58
Läst 13563 gånger 
Ursäkta en dum fråga...
Vårt batteri har helt ballat ur och vi ska köpa nytt. Men är det så att batteriet även påverkar körkraften i bilen, våran sackar i uppförsbackar etc?
Tackar annars för de intressanta inläggen på sidan och tipset om Optima!



Inskickad av novisen - 2003-02-16 11:03:06
Läst 13562 gånger 
Ursäkta en dum fråga från någon som bara vrider om startnyckeln...
Vårt batteri har helt ballat ur och vi ska köpa nytt. Men är det så att batteriet även påverkar körkraften i bilen, våran sackar i uppförsbackar etc?
Tackar annars för de intressanta inläggen på sidan och tipset om Optima!




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014