Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Ny bil - 5 tvättar, 2 vaxningar.. repor.




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Pelle - 2003-03-28 20:19:48
Läst 6399 gånger 
Alltså.. Har haft totalt 6 bilar nu... Alla har varit ganska nya och fräscha utom en Toyota Camry V6 med 15000 mil och maskintvätt på nacken. Alla har jag vårdat väl och dom har varit väldigt fina i lacken. Köpte en ny saab för 2 månader sedan. Efter att en av mina katter (som snart är avlivad om jag ser vilken av dom det är) klättrat över motorhuven utan att lämna ett enda spår blev jag imponerad över hur välhärdad och hård lacken verkar vara. Detta är dock motorhuven, taket och vissa andra delar. Men, på dörrarna och kofångarna är lacken inte i närheten så bra. Dörrarna börjar se ut som maskintvättade trots väldigt varsam och försiktig handtvätt. Hur j-a kul är det?

Några bra tips? Har mängder med olika bilvårdsprodukter liggandes - på senare tid ganska mycket från autoglym. Det känns ju lite löjligt att gå på en 2 månader gammal bil med maskin och polermedel (frågan är ju hur tillverkarna menar med uthärdad och inte uthärdad lack).

Tacksam för tips... Erfarenter... Och liknande!

/Pelle



Inskickad av CRV - 2003-03-28 20:43:44
Läst 6397 gånger 
Din bil tål absolut polering (härdar i fabriken), men det får experterna här tipsa om.

Jag undrar snarare hur bilen redan kan se repig ut.
- Vilken färg har bilen (mörk)?
- Varför är sidorna repiga men inte huv och tak?

Jag tänker på grus, tjära, dubbrost, salt etc som belastar sidorna och kofångare etc hårdare.
- Har du säkerställt att det värsta av detta har tagits bort (mha avfettning och högtryckstvätt) innan du handtvättar? Autoglyms tjärborttagning vet jag folk som haft bra erfarenhet av. Likaså att kombinera kallavfettning och alkalisk avfettning för bästa effekt.

Jag satsar på att använda mycket vatten (kanske 3 spannar) och kolla & krama ur svampen mellan varje tvättomgång för att minimera risken för repor.
* Men mitt bästa tips för att undvika repor under den tuffa vinterperioden (som jag dock läst om på flera bilvårdsforum) är att enbart använda högtryck + ev avfettning under vintern.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014