Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Franskrost




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Lars W - 2003-04-10 13:31:42
Läst 6671 gånger 
Hej!
För tre månader sedan köpte jag en ny Citroën C3 som hittills är till belåtenhet. Tanken är att i princip behålla den tills den ramlar ihop men den tidpunkten vill jag förskjuta så långt fram som möjligt - och här kommer då rostfrågan upp! Visserligen lämnas 12 års rostskyddsgaranti men det vet vi ju alla vad den kommer att vara värd. Hur de vågar garantera den så länge begriper jag inte eftersom det ju inte syns tillstymmelse till behandling utöver galvaniseringen. Därför har jag kontaktat Tuff-Kote Dinol på min hemort och fått klart för mig att det finns några olika nivåer på behandlingen (hel-mellan-hålrum). Eftersom jag är en kompromissernas man tänkte jag mig att gå på mellanalternativet (4500 kr) men innan jag slår till vore det roligt att höra om någon möjligen har några synpunkter på detta ämne, t.ex. om snålheten än en gång bedrar visheten (hel behandling kostar bortåt 6000).

Mvh/Lars W.


Inskickad av CRV - 2003-04-10 13:52:45
Läst 6664 gånger 
Rostskyddsgaranti kräver att rostangreppet kommer inifrån och normalt har du som bilägare bevisbördan. Visst finns det flera exempel på good-will ärenden vad gäller rost, men garantin är i praktiken värdelös vid de flesta rostproblem.

Flera bilmärken kräver dessutom att man lämnar in bilen för årliga kontroller i samband med service, vilket för Mercedes 30-åriga garanti innebär att man försöker säkra att 2:e och 3:e ägaren också kommer till den auktoriserade verkstaden.

C3 har ett risigt rostskydd och måste kompletteringsbehandlas om du tänker ha den en längre tid. Den känns inte som det naturligaste valet om man tänker ha bilen +15 år, men sköter du den så funkar det säkert.

Jag hade förvisso rostskyddat själv (enkelt på ny bil och billigt), men i vilket fall skall du inte köpa något standardpaket, utan kräva att just din modells svagheter åtgärdas. Detta har Tuff-Kote-Dinol, vilket är utmärkt. Tännker du ha bilen tills den skrotas hade jag definitivt satsat på helbehandlingen. De 1500 extra kommer du garanterat tjäna in. Se till att kontrollera och komplettera rostskyddet (med liknande preparat) tex på våren när du sätter på sommardäcken.

Kontrollera först med Citroen vad som gäller garantin om de vill borra hål och vad gäller Dinols behandling allmänt.

Fotnot: Dinols behandlingar: http://www.dinol.se/sidor/behandling_mall.html

ViB C3 omdöme:
"Betyg 2 av 5. Hela karossen är i plåt, utan mer rostsäkra material i t ex baklucka eller skärmar. Huven är olackerad på undersidan och saknar rostskydd.
Bakluckans skarvar är bara limmade halvvägs upp och dörrarna bara i nederkant. C3 har skyddande innerskärmar fram och bak i plast.

Bakskärmskonstruktionen är bra. Stänklappar fanns inte på testexemplaret men ska monteras på de bilar som säljs i Sverige.
Karossen är modernt byggd med förhållandevis få skarvar.
Undersidan är sprutad med PVC-skikt på utsatta ställen men dörrtröskelns skarvar är öppna och helt oskyddade precis som karosskarven i golvet bak.
Bränsletank och bränsleledningar är av plastmaterial.
C3 saknar helt hålrumsbehandling, även i dörrar och baklucka, bl a är fjäderholkarna helt oskyddade förutom grundlacken."




Inskickad av CRV - 2003-04-10 14:06:22
Läst 6662 gånger 
Förtydligande: Rostskyddsgarantin gäller normalt enbart mot genomrostning och flera kritiska konstruktionspunkter kan vara undantagna.

MVH/CRV



Inskickad av Lars W - 2003-04-10 14:51:46
Läst 6657 gånger 
Jag tackar för uttömmande svar. Säkert har du rätt i att det är värt att ta maximalt skydd - misstänkte nog det! Vad gäller Citroëns "tillstånd" till behandlingen så har jag redan inhämtat ett sådant. Kanske är de själva medvetna om behovet.
En sak till: det borde väl vara en fördel att göra behandlingen när det är varmt och torrt (typ maj-juni)? På min fråga till rostskyddsbehandlaren om detta säger han att det kvittar. Fa´n trot.

Lars W.



Inskickad av CRV - 2003-04-10 15:54:54
Läst 6651 gånger 
De flesta firmor har en torkanläggning som bilen torkas i innan behandlingen "dag 2". Men sedan skall ju rostskyddsmedlet torka ordentligt innan men får grus etc att fastna.

Är det olämplig väderlek när du hämtar ut bilen så hade jag i vilket fall avvaktat med att köra den.

Vad gäller tid på året allmänt, så hade jag främst fokuserat på att behandla bilen direkt när den är ny (jag körde själv bara hem min nya bil en dag det var fint väder innan jag behandlade den).

Nu när din bil redan har gått lite i slasket så hade jag lika gärna väntat tills våren är här för gott. Att vänta ett par månader till nu spelar inte någon roll - om vinterns salt inte sitter kvar förstås, men då är du på rätt ställe för att hitta tips om hur man får bort det :o).




Inskickad av pedagogen - 2003-04-10 16:28:36
Läst 6649 gånger 
Jag brukar rostskydda mina bilar själv. Eftersom jag gör detta på garageinfarten utomhus, brukar jag välja sommar eller försommar.

Är man sparsam så kostar en rejäl rostskyddsbehandling cirka 1000:- om man utför den själv. Hur går det med rosten då om man rostskyddar själv?
-Den slipper man! Man gör en rejäl behandling, och sedan tilläggsbehandlingar cirka vartannat år. Givetvis så högtrycksspolar man bilen också regelbundet, för att få bort lera, salt etc. Då håller bilen sig som ny tills det är dags för sista turen till skroten.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014