Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Polering - tid?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Karlstadtösen - 2003-07-09 18:06:47
Läst 6395 gånger 
Hej gänget!

Har idag testat att köra såväl polish som vax på bilen. Den fundering som väcktes var:
när jag lägger på polish med maskin -hur länge skall jag köra? Vågade mig inte på att "tokköra", men NÄR vet jag att det räcker, vill inte riskera att det blir lackskador. Skall allt medel vara borta? Nu hade jag på polish i parti och minut för att det inte skulle "gå torrt". (Gissa om jag fick mycket att torka av sen!)
Samma fundering uppstod när jag la på vax med maskinen.

Tacksam för svar!
/Anna


Inskickad av CRV - 2003-07-10 12:55:37
Läst 6368 gånger 
Bra fråga! Jag hoppas det finns fler som har tips gällande detta.

Personligen fokuserar jag på att arbeta lugnt och metodiskt och arbeta i ett valfritt "mönster" som gör det lätt att arbeta jämnt över ytan (polera lika mycket överallt).

Hur LÄNGE man skall polera handlar mycket om erfarenhet, hur man inspekterat lacken innan och sedan bedömt som lämpligt med tanke på tidigare poleringar.

Men om man har bra belysning kan man genom polerhinnan se ungefär hur resultatet är. Vill man bekräfta får man lokalt torka av/polerar upp ett område och se om resultatet är tillfredsställande. Annars polerar man hela ytan en stund till. Var dock försiktig med att polera vid kanter, eller allt för länge på samma ställe (detta gäller främst roterande maskin, då man kan bränna lack eller polera igenom den om grovt polerande medel används). Med oscillerande maskin och preparat utan slipmedel är detta inte ett problem.

Vid vaxning (om det rör sig om ett rent vax/lackskydd och inte en kombiprodukt som tex vaxpolish) skall man i princip bara försegla ytan och då handlar det främst om att täcka hela ytan med vax.
Tar man för mycket blir det bara svårt att få upp glansen efter och man kan få en flammig yta.




Inskickad av beaver - 2003-07-13 20:17:28
Läst 6327 gånger 
det man ska tänka på när man polerar e att du ska använda ganska mkt polermedel... om det blir för tort blir friktionen för hög, vilket resulterar i mkt hög värme, varav du kan bränna lacken... det finns inte nån exact tid man polerar, allt beror på vilket resultat du vill uppnå. känn med handen efter du polerat, värmen ska inte högre än att du känner den utan något som hellst obehag... men förmodligen alla som jobbar med bilpolering har lyckats bränna en lack, speciellt på lackade plastdelar. där sprids inte värmen på samma sätt, utan stannar kvar på nästan samma område... minst 40 cm lång yta rekomenderar jag att man polerar på samma gång på plastdetaljer... svårt som fasen o skriva hur man ska göra nu när man har jobbat med det i 2 år...



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014