Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Maskinpolering, Hjälp!




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av BeJo - 2003-08-04 22:30:28
Läst 13600 gånger 
Har skaffat en polermaskin för 300:-.
Denna maskin har en fastmonterad skumgummirondell och så följde det med en Lamullshätta och en frottehätta.

Nu försökte jag mig på det här med att polera en gammal oxiderad lack.

Jag började med lammullshättan och körde runt, efter ett tag blev den väldigt färgad d.v.s. den gjorde nog vad den skulle. Sen bytte jag till Frottehättan i förhoppning om att få bort allt polermedel, men det gick inte.

Jag fick avsluta med att handpolera bort alla rester.

Nu undrar jag, hur tusan är arbetsordningen?

Man ska väl inte behöva avsluta med handpolering för att få bort polermedlet ?

/BeJo



Inskickad av CRV - 2003-08-04 22:41:26
Läst 13596 gånger 
Hej BeJo!

Har du läst tipsen i menyn till vänster och de artiklar som nås från startsidan?

Några kommentarer:
- Se till att använda tillräckligt med polermedel så att du inte kör torrt. En gammal oxiderad lack kan kräva ganska tuffa medel.
- Resterna av polermedlet kan du ta bort (efter poleringen med maskinen) genom att tvätta bort det - det går snabbt och smidigt och du riskerar inte att repa bilen.
- Missa inte vaxningen efter det.

MVH/CRV



Inskickad av bejo - 2003-08-04 22:49:09
Läst 13592 gånger 
Snabba svar !

Jag har tittat runt på hemsidan och det skrivs visserligen en hel del men det som fattas i mitt huvé det är det här med de olika trissorna.
Vilken börjar man med, byter man sen till en annan i.s.f. vilken.

Kan ju nämna att skumgummitrissan verkar vara fast monterad så den ska man väl knappast använda som den är.

Vad rekommenderas det för fabrikat på polermedel?

Det jobbet jag beskrev från början verkade meningslöst, jag hade kunnat handpolera från början utan maskin.

Har dock bara gjort huv & baklucka.

/BeJo




Inskickad av Daniel - 2003-08-04 23:38:47
Läst 13585 gånger 
Hej

Skumgummitrissan på din maskin är inte avsedd för direkt polering av din bil utan är ett mjukt underlag till lammullshätta eller frottehättan.

1. Avfetta och tvätta bilen noggrant och torka den.

2.Använd frottehättan till att arbeta in polermedlet (Sonax bilpolish brukar funka fint på ej vanskötta lacker (där du måste ha bättre maskin och andra medel)). Låt det inte gå torrt när du arbetar in det !!
När du polerat det du ska så låter du det torka 10-15 minuter.

3.Sedan torkar du av med en mjuk trasa eller polerpapper.
En del tvättar bilen med schampoo utan vax efter detta för att få bort alla rester av cleanern.

4. Sedan lägger du på ett hårdvax med en mjuk trasa. Förslagsvis Sonax hårdvax och torkar efter 30 minuter av på samma sätt som med cleanern.

Såvida du inte hade en mycket repig eller matt lack innan så bör nu din bil se riktigt fin ut.





Inskickad av Jöns - 2003-08-05 08:28:23
Läst 13576 gånger 
BeJo, du skrev att bilen var väldanns oxiderad. Du ska no satsa på en fin rubbing eller en tuff cleaner om den ska bli bra

lammullshättan är för just för grov polering.



Inskickad av BeJo - 2003-08-05 22:59:25
Läst 13553 gånger 
Daniel säger "Låt det inte gå torrt när du arbetar in det "

Om jag nu köper en flytande polish och det på förpackningen står....
"Stryk på jämt lager med trasa, låt torka, polera"

Ska man göra det då, fast polera med maskin?

Eller är det fel typ av polish att använda ihop med polermaskin??

/BeJo




Inskickad av CRV - 2003-08-06 08:08:53
Läst 13548 gånger 
Hej BeJo,
Vad är det för polish? Inte säkert den räcker till en "gammal oxiderad lack"... Eller skall du köra detta efter
grovpolering?

Alla preparat är inte tänkta för maskinpolering, men i detta fall verkar tanken att vara att du jobbar in det flytandet medlet i lacken (för hand eller med maskin). Du låter det sedan torka. Och sedan polerar du bort det nu torra preparatet med en ren trasa eller liknande.

Detta motsäger alltså inte det faktum att du skall ha det flytande medlet som friktionsminskare under själva maskinpoleringen. Du kan ju ta bort det torkade medlet för hand.

Hur går poleringen annars? Vilka medel har du kört/skall köra? Vad är det för lack?

Lycka till,
CRV



Inskickad av BeJo - 2003-08-06 08:50:16
Läst 13544 gånger 
Lacken är en solid ljusblå.

Det första medlet jag testade var Turtle "nåt"-Cleaner, kommer inte ihåg exakt namnet. La det åt sidan och försöker nu koncentrera mig på Hagmans Polish (gul flaska). På denna står "Stryk ut polish med trasa/trassel, låt torka till en matt hinna, polera"

Om jag handpolerar med detta så blir lacken blank, men det är tungt därför så köpte jag en maskin.

När jag hittat "rätt" arbetsätt vad gäller kombination maskinpolering / fabrikat på polish kommer jag att ge mig på ytterligare två bilar.

Har en bil med ljusgrön metallic som behöver bli av med färgdamm (från klarlack) på taket och som har en liten matt fläck på huven samt en bil med solid svart som har mycket "tvättrepor", vilka syns väldigt mycket när den är nytvättad.


Tänkte avsluta poleringen med att lägga på
Hagmans Glansvax. (Därför att jag har två såna flaskor sen något år).


/BeJo




Inskickad av CRV - 2003-08-06 12:22:03
Läst 13537 gånger 
Blir lacken glansig och fin efter polishen så har du lyckats med rengöringen innan (dvs finrubbingen). Glansvaxet kommer att ge ett långvarigt skydd och ytterligare öka på glansen = bra idé.

Att bli av med färg från klarlack kan kräva våtslipning med följande maskinpolering med rubbing för att få det snyggt. Se exempel från ett riktigt proffs på: http://www.cms-internet.com/carcare/polishman.asp.

Tvättrepor syns väldigt tydligt på mörka bilar och för att bli av med dem kan det komma att krävas rubbing (beror på hur djupa de är).

Är du det minsta osäker om bilarna har klarlack eller inte så testa med rubbing på undanskymt ställe (insida dörr tex).

Som sagt - lycka till och hör av dig med tips och erfarenheter efterhand!

/CRV



Detta inlägget har redigerats 2003-08-06 12:24:29




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014