Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Högvarvig polermaskin




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-01-24 10:13:08Lambdasond, Linköping
Medlem p?Stacken sedan 2003-12-22
Läst 6397 gånger 
hej, har en polermaskin som snurrar i 3000varv /min, är det farligt för lacken? om man kör i stora ytor, och inte har maskinen på samma ställe borde det väl inte vara något farligt, eller?
/tacksam för svar


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:08:34



Postad 2004-01-24 16:44:39CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6384 gånger 
Det beror på vilken typ av maskin du har:

Är det en roterande (vanligen ser de ut som en vinkelslip och skall absolut ha reglerbart varvtal). Då kör man ca 800-1500 varv vid rubbing/polering.

Är det en oscillerande maskin, dvs centrumaxeln rör sig också, då är vartalet normalt inte reglerbart och då är 3000 varv en vanlig siffra.

Den senare maskinen är den som ger minst risk för polerrosor och brännskador då polerkudden inte körs på samma ställe.

* Tänk på att inte köra torrt, polermedlet skall vara smörjmedel. * Tryck inte ned din maskin, låt den jobba själv (en roterande kräver med handlag och känsla och visst tryck kan krävas).
* Var försiktig vid kanter och veck. * Använd inte grövre polermedel än vad som lacken kräver.
* Följ ett mönster som gör att du kan hålla koll på att du polerar jämnt.
* Torka av en liten yta och kontrollera resultatet ibland - då vet du när du är klar.

- Det är vad jag kom på så här direkt. Du finner mer om polermaskiner och lämplig teknik i artiklarna och i gamla trådar.

MVH/CRV


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:08:34



Postad 2004-01-24 17:33:59Lambdasond, Linköping
Medlem p?Stacken sedan 2003-12-22
Läst 6380 gånger 
okej, tack, den ser inte ut som en vinkelslip. jag vet att den roterar 3000varv/min och det finns inget man kan reglera hastigheten med, men det går att köra alltså? om man andvänder rätt mängd polermedel? och så fort det är borta från lacken, så ska man gå övertill nästa ställe? o en fråga till, hur länge kan man köra på samma ställe, typ bara i ett par sekunder? o man ska bara låta polermaskinen vila mot ytan? inte trycka något?
/tack samför svar


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:08:34



Postad 2004-01-24 20:00:18CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6372 gånger 
Den oscillerande maskinen är avsedd för vaxning och finare polering. Läs som sagt mer i artiklarna och gamla inlägg. Där finns detaljerade råd som inte kan upprepas varje gång frågan ställs.

Hur länge beror på vad syftet är; polering får ske till lacken har nått önskat skick. Övning ger färdighet, men stanna och kolla av resultatet ofta i början. Vid vaxning räcker det vanligtvis att medlet jobbas in ordentligt.
En oscillerande maskin skall i princip arbeta med sin egen tyngd. På sidorna får man kompensera för detta.
Polermedlet skall smörja (det skall absolut inte köras till det försvunnit då det ta oftast innebär att det torkat in och du polerar av det intorkade medlet = fel) och innan intorkning kan anas skall du sluta. Vill du polera området mer så applicera mer medel och/eller spraya med en vattenflaska.
Det finns fler tips och åsikter om detaljerna kring själva poleringen.

Lycka till och läs vidare om tipsen här på sajten. Jag har beskrivit ganska noga hur jag polerar med en liknande maskin i artikeln: http://www.cms-internet.com/carcare/Showartikel.asp?id=21

MVH/CRV


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:08:34




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014