Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Hjälp Polering - polermedelsrester




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-02-19 22:16:58tobbe n, pite
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-07
Läst 6680 gånger 
jag har ibland lite problem när jag polerar / rubbar bilen
att det blir små fläckar som är svåra / tung jobbade att få bort
använder enbart ett märke .autosmart.
för det mesta kör jag dessa medel

COMPLETE(TAKE OFF ) beroende på lacktyp
alt EASY CUT
MIRROR IMAGE
jag vet att man kan köra tillexempel hela bilen med complete utan att torka för att sedan direkt köra över med mirror image
men ibland upplever jag det som extremt tung av torkat.
beroende på lackens skick kör jag med olika maskiner och självklart olika polertrissor för olika medel och altid nya trissor..

men mitt största problem är motor huvar och takena som jag aldrig blir riktigt nöjd med.
det blir som små vad ska man kalla det pluttar med vax rester som är ett rent problem att få bort...
är det handhavande fel av maskinen eller helt enkelt dåligt tålamod
jag trycker inte maskinen mot lacken utan låter den jobba mjukt och fint med för det mesta gula 120mm trissor eller motsvarande för maskinen har tillgång till CYCLO polermaskin
och även dessa 2 FLex LK 603 VR

Brukar avsluta med platinum när resultatet är bra
ge mig lite tips och ev vad jag gör fel .
kan jag köra av medlet med maskin och frote handduk alt polertrasa ?

och sist men inte minst tack för ett utomordentligt bra forum ..


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:07:28



Postad 2004-02-20 09:54:10CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6670 gånger 
Hej Tobbe,

Om förstår problemet rätt så blir det intorkade "fläckar" av polermedlet. Du kör Flex för rubbing och Cyclo för finpolering/vaxning? Dvs det är efter rubbing och Flex som resterna finns?
Korrigera om jag missuppfattat det.

Detta kan hända ändå, men kanske kör du något för länge - dvs slutar inte polera innan polermdelet slutat fungera som smörjmedel? Mer polermedel eller vatten via en sprayflaska kan hjälpa till.

Får man i vilket fall polermedelsrester som är svåra att få bort (vissa medel ger det) så tycker jag att det är smidigast att tvätta bort resterna. Det fungerar med högtryck, svamp eller mjuk trasa - jag föredrar mjuk trasa då jag inte vill blöta ned bilen mer än nödvändigt inför den kommande vaxningen. Vattendroppar från lister är lätt ett problem vid jobbet med slutfinishen.

Jag skulle avråda från att torka av polermedel med torr trasa - det finns en risk för repor när medlet är intorkat.

Att ta bort vaxet (Platinum är ett flytande hårdvax om jag minns rätt) med maskin genom att som du skriver ha en polerduk mellan lack och polerrondell går utmärkt. Men det går ju smidigt för hand också. Gör dock inte denna procedur med polermedlet.

MVH/CRV


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:07:28



Postad 2004-02-20 16:55:58tobbe n, pite
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-07
Läst 6653 gånger 
hejsan det stämmer mycket bra det du skrev .:)
testade idag på en lite finare bil.att polera med mer medel och kortare det funkade bätttre körde iof flera lager den gången för att minimera risken ,..:)
efter åt så körde jag med polertrasa mellan rondellerna och lacken och det knepiga spolade jag bort och lade platinum efter Ca 2 timmar och efter jag kört med högtrycks luft mellan lister och sådant för att blåsa bort vatten resultatet blev kanon bra .:)

Tack för tipset :)

Mvh tobbe


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:07:28




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014