Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Polering - Lämna in eller gör-det-själv




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-04-13 16:12:32fredrikrn, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-14
Läst 8242 gånger 
Har i ett par veckors tid försökt bli klok på om jag ska lämna in bilen för polering/vaxning eller göra det själv. Det som talar för att göra det själv är naturligtvis kostnad. Det som talar emot är brist på kunskap om handhavande samt olika preparat och tillvägagångssätt.

Alla talar om cleaner och/eller rubbing. Alla säger att man ska ha rubbing om lacken är illa däran och cleaner mer för att polera upp en fin yta. Jag kan inte bedömma om min lack skall ha rubbing och sedan cleaner, eller om det räcker med bara cleaner. Jag vet heller inte vilken typ/grovlek av respektive jag skall använda.

Sedan är det platsen. Man ska ju gärna stå i en bra lokal med bra belysning. OK GDS funkar ju, men inte när folk runt omkring spolar vatten med högtryck o helt plötsligt är bilen blöt mitt under vaxning/polering. Jag kan säkert hitta ett garage o stå i, men då är vi tillbaka till de första punkterna.

Sedan är det en annan sak. Polermaskin; den skall man kunna använda, vilket jag inte riktigt vet om jag kan. Om jag nu står där o polerar och resultatet inte blir som jag tänkt så kanske jag ändå måste lämna in den (bilen alltså).

Om man snabbat tar o räknar lite:

Gör-det-själv:
Polermaskin 1000kr (ca)
SONAX Cleaner 1ltr 180kr
SONAX WaxPolish 1ltr 180kr
SONAX Wax 1ltr 180kr
Extra polerhättor m.m. 200kr (ca)
Avfettning, vinlyglans m.m. 200kr (ca)
Tid i GDS-hall ca 6h 600kr (ink tvätt m.m.)

Total ca 2440:-

Proffs:
Totalt ca 3500:- inkl tvätt, motortvätt, polering, vaxning, rengöring invändigt m.m.

En prisskillnad på runt 1000:-

För mig är det mer som talar emot att göra det själv och istället lämna in den. Om man sedan får ordentliga instruktioner från den som gjort jobbet om hur man skall sköta det så kan det absolut vara värt det, tror jag.

När det kommer till diskussioner om hurvida en lack är mycket/lite oxiderad, mycket/lite tvättrepor/övriga repor så är allt väldigt subjektivt. Ett proffs vet precis hur det ska se ut men kan inte förklara i ord så att jag förstår. En pedant tycker att extremt små repor är tillräckligt osv...

M.a.o. så finns det ingen som kan säga med säkerhet om man ska göra det själv eller inte. Om man redan har gjort några olika bilar själv så vet man hur man ska göra, men jag har ALDRIG gjort en polering själv, bara vanlig vaxning.

Jag har fortfarande inte bestämt mig, men det kommer väl snart;-)

Hoppas ni som funderar på samma fråga får lite tankar. En annan sak är att träna på ett objekt som tål att misslyckas med. Köp en huv från skroten t.ex.

Nåväl, mitt val kommer nog att bli "Lämna till proffs".

/Fredrik

PS För första gången i mitt liv har jag lämnat min S40 till en icke märkesverkstad för service. Det bästa jag har gjort! Allt vitt med stämpel o allt. Mindre än halva priset jämfört med Bilia - för samma jobb! Snacka om service.


Postad 2004-04-13 16:43:30CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8233 gånger 
Hej!

Valet GDS/proffs inte självklart - varje bilägare får göra en egen bedömning. Kanske har du sökt på tex lackskydd - jag vill minnas att det varit flera inlägg som diskuterat GDS vs. bla lackskydd. Många olika åsikter finns i detta ämne!

Vad gäller kostnadsbilden så är många av GDS-kostnaderna engångs, dvs nästa år blir det betydligt billigare. Visst kan det gälla för lackskydd också, men då är vanligen kostnaden 4-5000 år ett och kanske ett par tusen för återbehandling efter ca ett år. Priserna varierar dock. För flera är det dock värt pengarna pga arbetsinsatsen som krävs, brist på kunskap, lokal, utrustning etc.

Den kompromiss som passar många är att vaxa bilen regelbundet själv, men lämna in bilen för grövre polering om tvättreporna blir för många eller oxiden tagit överhand helt. Detta behöver man förhoppningsvis inte göra så ofta och det handlar om ganska små pengar (skippa helrekond, fokusera på polering). Grövre polering har alltid sina risker om man saknar kunskap, erfarenhet, rätt utrustning etc.

Dock skulle jag vilja påstå att riskerna är mycket små om man noga följer råden här på Stackens Bilvård. Första gången man polerar så är det dock skönt att ha stöd av en mer erfaren polare (eller polerare :o)). Det finns kanske någon i bekantskapskretsen som gjort det innan? Själv har jag flera gånger visat vänner hur man kommer igång med bilvård själv. Det är en bra investering du gör - den kommer att spara dig många kronor åren framöver.

Vad gäller val av polermedel så kan man dels testa i en dörröppning eller annat undanskymt ställe först och dels är grundregeln att hellre välja ett för milt preparat än ett för tufft. Rubbing OCH maskin kan vara ett väl tufft sätt att börja öva upp tekniken första gången med polermaskin.

Lycka till!

/CRV


Postad 2004-04-13 16:55:21fredrikrn, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-14
Läst 8231 gånger 
CRV,

Först vill jag påpeka att jag inte tog ett givit val för alla, bara så att inga missförstånd uppstår.

Jag tänkte inte främst på lackskydd utan mer på att få en ren, blank och repfri yta som man kan vaxa flera gånger och som blir enklare att underhålla. Jag behöver mest hjälp att få just poleringen gjord korrekt.

Du har helt rätt i att de priser jag angav är förstagångskostnader där många av produkterna kan användas åter. Dock står jag i valet o kvalet om jag skall köpa utrustning nu, eller låta ett proffs ta första "smällen" och sedan när det är dax igen för waxning kan jag gå på med en cleaner, waxpolish för att avsluta med wax. Alternativt bara waxpolish o wax.

Jag tackar för dina kommentarer. Hoppas dock du håller med mig om kunskap, handhavande samt hur svårt det är att bedömma för en amatör hur en lack mår och vilka åtgärder som ska vidtas.

/Fredrik


Postad 2004-04-13 17:00:19stathagen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-12-08
Läst 8229 gånger 
Jag håller med Fredrik i att det är inte lätt för en amatör och nybörjare att göra just bedömningen av lacken, hur illa åtgången är den, hur stora anses egentligen tvättreporna på min bil vara? Hur starkt medel ska jag använda, speciellt inte om man har en 6 månader gammal bil som det vore en katastrof om man lyckades sabba lacken.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014