Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Ny Astra, vad bör göras?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-06-06 23:06:32Matte!,
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-06
Läst 11516 gånger 
http://www.opel.se/jsp/models/index.jsp?level2=233&level3=236&selected=navView&selected2=1

Hej alla!

Vill veta om, när och vad som behöver kompletteras beträffande rostskydd på en nyinköpt Astra (2004)?
( Bl.a. med följande artikel i åtanke: http://www.cms-internet.com/carcare/Showartikel.asp?pageid=1&id=26 )

Så här skrev t.ex. "Vi Bilägare" om rostskyddet:

-"Om bilen varit utrustad med stänklappar och sparklådorna fogats ihop utan en skarv nedåt hade Opel Astra fått högsta rostskyddsbetyg. Nu stannar omdömet vid en fyra."

(Stänklappar har vi redan satt på den)

Sen undrar vi lite över hur vi bör tvätta/sköta bilen? Vad är det första vi bör införskaffa och göra på bilen? Vilka medel är bra och vilka är "livsfarliga" för en dylik?

Tack på förhand!

/Matte



Postad 2004-06-07 13:48:30Pekka, Linköping
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-14
Läst 11490 gånger 
Bilen står emot bra mot rost men om du ska komplettera så hör med en rostskyddsfirma.

Hur du ska tvätta och sköta bilen finns det många åsikter om. Kolla länkarna till vänster och sök på forumet.


Postad 2004-06-07 20:04:19CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 11471 gånger 
Grattis till din nya bil.

Dina frågor har inga givna svar, men några kommentarer:

Rostskydd: Opel har ju numera riktigt hyggligt rostskydd och hur lönande det blir med en behandling beror dels på hur länge du tänker behålla bilen och dels på dess konstruktion. Vissa bilmodeller är klockrena vad gäller kompletterande behandling, tex Peugeout 307. Dessa bilar har en bra grundkonstruktion, men saknar slitskydd och behandling i hålrum.

Är det istället så att bilen är behandlad, men har dumma konstruktionsdetaljer; skarvar, kanter, fel materialval etc, så ger en behandling betydligt mindre vinst.

Astran faller väl snarare in under det senare omdömet, men har en vettig konstruktion. Personligen hade jag valt att behandla den när den är helt ny och alldeles ren. Rostskydd fäster då effektivt på tex hjulupphängning och det finns oftast delar av underredet som behöver tätas/skyddas ytterligare. Denna behandling gör man ganska enkelt själv.

Att lyckas perfekt med hålrumsbehandling går också, men tillgång til tryckluft och rätt verktyg underlättar - dessutom vill jag minnas att Astran har en vettig hålrumsbehandling från fabrik. Här adderar onekligen en rostskyddsfirma värde.

Ett alternativ är alltså att fokusera på underredet/hjulupphängningen och ett bra slitskydd på den nya bilen. Kostnaden blir max några få hundralappar om man fixar det själv.

Känner man fortfarande att man vill behålla bilen ett bra tag till efter en tre år eller så så kan man ju åka in och kolla hålrum etc med fiberoptik och då ta beslut om fabriksbehandlingen behöver kompletteras. Då kan en komplett behandling (typ 5000kr) vara en vettig investering.

Sedan förordar jag att man kollar bilen vid varje däckbyte och kompletterar skador pga slitage etc.

Bilvård: Ja, bilen har säkert bara fått ett enkelt nybilsvax, så ett skyddande hårdvax kan förstärka skyddet. Alternativt kan man investera i ett lackskydd. Men detta hittar du mängder av info om - både i artiklar och i forumet.

MVH/CRV


Detta inlägget har redigerats 2004-06-07 20:05:24



Postad 2004-06-08 23:11:04martin3,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-29
Läst 11434 gånger 

Om bilen har fått bra i rostbetyg så tycker jag du lungt kan behålla bilen utan extra rostskydd i 3-4 år.

Vill du behålla bilen efter det så kan en extra behandling vara värt priset (drygt 5000kr!).

Jag har en bil som har fått 3/5 i rostbetyg (Volvo V40) och är 2 år gammal. Då är situationen en annan.


Postad 2004-06-09 15:45:01CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 11408 gånger 
Instämmer, men att själv behandla underredet direkt när bilen är ny är alltid bra (OCH enkelt OCH billigt). I alla fall hjulupphängningen kan behöva ett kompletterande skydd även på bilar med en 5:a.


Postad 2004-06-09 19:32:39pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 11398 gånger 
KAn väl tillägga att grannen köpte för ett par-tre år sedan en fabriksny Opel Astra (ser ut som en kadett, men Astra är väl en slags kadett?) i grön metallic. Sprillans ny. Den har börjat få rost i bakhjulens skärmkanter. (Ja, han slarvar lite med bilen, men inte mer än en vanlig svensson..)

Rostangreppen på moderna Oplar påminner om rostangrepp SAAB och Volvo hade under de värsta åren på 1970-talet! -Grannen sa för övrigt också när han köpte bilen (då jag sa "har du köpt en kaffeburk!"*); "Nä, nu har Opel fixat rostproblemen sedan länge!"

*) fotnot till folk som är yngre: Kaffe, typ Gevalia eller Löfbergs Lila eller Blå Mocca etc. såldes i stora plåtburkar förr i världen. Så kallade "kaffeburkar". Dessa var "ordentligt" lackade med olika färger, ungefär som kaffepaketen ser ut idag; Röda, blå, lila etc.

"Problemet" med kaffeburkarna var, att om de stod ute bara över en natt eller två (om man glömde dom på garageinfarten sedan "igår" när man varit och handlat, eller om man använde de tomma till att förvara spik i, så rostade de "utav bara helvete". Ungefär som "kaffeburken" Opel.

-Förresten skall jag besiktiga bilen i morgon. Har fått "klonk" i höger framhjul som SAAB inte lyckats reda ut, hoppas att de "felinriktade" besiktningsgubbarna på AB Svensk Bilprovning hittar "den felande länken".. (För övrigt en billig felsökning! Byter omedelbums den felande detaljen när jag vet vilken det är.. På gamla saab900 var allt så lätt, enkelt och billigt att byta, att man kunde byta hela hjulupphängningen om man inte kunde lokalisera felet.. ) Dock inte på nyare saabar. Antagligen ett styrstag/styrled. Dock har varken jag eller SAAB (kompisar som jobbar där) lyckats hitta källan till klonket..

Får gå till kompisarna på bilprovningen istället.. -"Löjligt nog" tycker jag om när de hittar fel!




Postad 2004-06-09 19:38:38pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 11397 gånger 
Vad jag ville säga till vår nye Opel-vän:

Rostskydda! (går att göra själv billigt, utmärkt, bra resultat och 100% säkert.) Eventuella rostskyddsgarantier är så värdelösa så dom kan du glömma ändå. Gör det själv! (Det mesta är faktiskt redan förberett på en modern bil, hål är redan borrade och gummipluggade: Bara att sätta igång att pumpa in rostskyddsolja i!

-Biltemas tunnflytande är både billig och bra! Total rostskyddskostnad (inklusive billig handspruta): Cirkus 500-700 kronor. Och då har du förlängt livet på den stackars opeln med kanske 10-15 år! (med bara EN ENDA behandling!). Vill du dock ha "nybilsutseende" på Opeln så upprepar du behandlingen minst vart femte år.. (Glömde att det var en Opel: Minst vart tredje år!)




Postad 2004-06-09 23:18:11martin3,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-29
Läst 11389 gånger 
Matte, nu har du fått råd i alla riktningar :-)

Om man ska skydda skärmkanterna själv, vilket medel ska man använda då?

Jag har tidigare använt tectyl, men det är asfalts/olje baserat. Detta lär lösa upp nya bilars vaxbehandling. Finns det vaxbaserad underredsmassa??


Postad 2004-06-10 11:05:30CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 11376 gånger 
Ja, i princip alla märken har vaxbaserade produkter - även tjockare sådana. Tjockare underredsmassor har kanske oftare petroelumbas (?), men det viktigaste är ju att inte spruta in petroleumbaserade hålrumsvätskor om det finns vax där innan. För slitskydd på underredet (där man förbehandlat med inträngande tunnare medel först) är situationen annorlunda.

Den första Astran har allvarliga rostproblem, men då det finns två 95:or i min släkt utan antydan till rost visar det hur effektiv en tidig behandling är. Bilarna får kommentarer både vid besiktning och service (tom underredena ser bra ut).

Vad gäller andra modellen (den som fanns tom den nya modellen kom i år) så är rostskyddet av en helt annan klass. Jag har kollat bilar från -99 och de ser riktigt bra ut utan extra behandling. Så det låter konstigt att den skulle ha sådana angrepp redan efter 2-3 år.

Rosttest ger den följande betyg (4):

"Opel och rost har hittills varit ett sorgligt kapitel. Trafiken är späckad med brunfransiga Opel-bilar. Flera undersökningar larmar om hur undermåligt Opels rostskydd är. Eller har varit. Med nya Astra tycks Opel äntligen vilja börja bekämpa rosten. Astra har fått en helt igenom galvaniserad kaross. Rostskyddsgarantin, dvs garantin mot att bilen inte ska få genomgående rosthål, har utökats till tolv år.
Men enbart galvning är sällan nog för att göra en bil rostsäker. Galvskiktet tunnas ut år från år och finns inte kompletterande behandling, börjar bilen ändå rosta så småningom.
Opel Astra har fått en extra behandling. Bitvis riktigt bra, till och med. Det konstaterar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB, när han besiktigar testbilen.
Hålrummen under bilen har fått en gedigen vaxbehandling och hela underredet är överdraget med PVC. Bränsletanken och bränsleledningarna är numera av plast. Rosten som lätt får fäste i bakre skärmkanterna på äldre Astra-bilar ska vara ett minne blott. Bakskärmarnas kanter är gjorda på ett helt nytt sätt. Helt igenom bra är emellertid inte rostskyddet.
Det finns partier som fabriken tycks ha missat och som kan bli problematiska när galvningen tunnas ur. De övre stötdämparfästena bak är rena rostfällorna - där blir det bekymmer i framtiden, spår Vi Bilägares rostskyddsexpert Det saknas nämligen innerskärmar bak. Smuts och saltvatten har fritt inträde till alla fickor i plåten.
Varken i dörrar eller baklucka finns extra skyddsbehandling. Framdörrarnas plåtskarvar är klassiska rostfästen och inuti bakluckan kan fukt krypa in och stanna - dräneringshålen är oroväckande små.
– Nya Astra kommer i alla fall att rosta betydligt mindre än sina föregångare, sammanfattar Thomas Widström.
Från att ha varit bland de sämsta har Opel klivit upp över genomsnittet.
Men till nya VW Golf är det ändå en bit kvar. Golf är både smartare byggd ur rostsynpunkt och bättre behandlad"

Citat från ViB.



Detta inlägget har redigerats 2004-06-10 11:06:33




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014