Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Våtslippapper (att: The polish man)




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-06-11 10:32:00Gergi, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-06
Läst 7409 gånger 
Hej!!

Alla skriver att man ska våtslipa sin bil för bästa resultat...

vad är det för nåt?
hur går man tillväga?

MVH
Tomas




Postad 2004-06-11 17:08:53CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7382 gånger 
Inte det enklaste GDS-jobbet om det rör sig om större lackytor som skall fixas...
Söker du på forumet hittar du tips om hur mindre ytor/lackbättringar fixas till. Efteråt behöver du polera bilen med en tuffare rubbing.



Inskickad av Tommy The Polish Man - 2004-07-02 11:08:51
Läst 7228 gånger 
Jag brukar jämföra lacken med när man tittar ut på havet. När det blåser lite så krusar vattnet och uppfattas då som matt och grunt för ljuset bryter åt alla möjliga håll och ingenting speglar sig.
När det är vindstilla så blir vattnet som en spegel, blankt och man uppfattar även djupet.
Lacken fungerar på samma sätt.
Hur duktig lackeraren än är så kan han inte lackera en yta som är 100% slät utan det blir mer eller mindre med apelsinskal.

Vill man då ha ut max ur en lack så får man inte slarva någonstans.
Ett bra sätt är att göra som på den Impala -58:a som vi håller på att bygga. Det läggs in bilder på hemsidan www.thepolishman.nu vart efter arbetet fortlöper, dock så kommer det att ta lång tid innan det hela är klart.
Man gör ett så bra underarbete som man kan, därefter så lackerar man bilen blanksvart och ställer undan den i ett antal månader så att alla sjunkningar och ojämnheter visar sig. Man åtgärdar alla defekter man kan se för att därefter lackera bilen i den kulör man vill ha.

Man avslutar det hela med att våtslipa bilen så att lacken blir absolut slät. Detta innebär att man använder slippapper som är gjorda att använda i kombination med vatten.
När man tycker att lacken är riktigt slät så polerar man upp den matta slipade ytan tills den blir riktigt blank. Om nu bilen även är klarlackad så framträder djupet ordentligt det blir lite "wet look" över det hela.

Nu har man kommit hyfsat långt med finishen. Givetvis så kan man hoppa över vissa steg och börja direkt med slipning men då når man inte lika långt. Jag rekommenderar dock att man har extralack på bilen innan man slipar för givetvis så slipar man bort en del av den redan tunna lacken för att därefter ytterligare polera bort en bit till när man polerar bort slipreporna.

Hoppas att det hela blir ett litet svar på din fråga.

Tommy "The Polis Man"



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014