Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : ProFlex, fortfarande hållbarhetsproblem?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av ralex911 - 2004-06-29 14:53:21
Läst 6557 gånger 
Jag har polerat en del både med roterande polermaskin (Flex) och excenterslip från Bosch (PEX150AE). Tidigare arbetade jag lite mer med bilvård men numera polerar/vaxar jag ungefär 10 bilar per år. Resultatet brukar bli bra men jag funderar på att byta ut excenterslipen till en oscillerande maskin med dubbla polerhuvuden. Jag har svårt att få till toppfinish på mörka lacker då det i vissa ljus syns en lätt grå hinna trots att sista polersteget utförs med ett rengörande vax, tex. Sonax Bilpolish. Troligtvis är den "grå hinnan" mikroskopiska repor från den PEX:en och min uppfattning är att en oscillerande maskin (har provat cyclo) ger högre slutfinish. Givetvis är jag sugen på en Cyclo men priset får mig att titta på Micros Proflex istället.

Många har skrivit här på forumet om ProFlex maskinens dåliga hållbarhet men de flesta inlägg är från 2003. Har kvaliteten förbättrats sedan dess?
Rusta säljer en liknande maskin för 499 kronor, har denna samma usla lager?
Är min uppfattning om excenter- relativt oscillerande maskin korrekt?

Tack på förhand!
Roger


Postad 2004-06-29 22:12:04pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 6542 gånger 
Vet inte...

Min Einhell så kallade "oscillerande maskin", som faktiskt gjorde (gör) både-och, dvs oscillerar OCH roterar, har jag fått så bra resultat med på alla sorters lacker, ljusa och mörka, själv har jag en mörkblå bil, så jag får säga att jag är nöjd. (Mer än nöjd).

Numera är den nästan utsliten, men fungerar dock fortfarande.. (Två skruvhål verkar vara "utgängade", eller hur man nu skall försöka förklara det. Möjligen går det att limma med komponentlim, resten av maskinen är 100% okej)

Denna maskin, inköpt i början av 1999, har verkligen "gjort sitt jobb!".

Med tanke på att grannar har lånat den "in absurdum", så har maskinen verkligen varit prisvärd..



Postad 2004-07-03 22:35:54CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6472 gånger 
Roger, hittills har jag inte sett några inlägg med problem kring Rustas maskin (inte på något bilvårdsforum). Jag vill minnas att reservdels-kiten med lager till ProFlexen skulle vara något bättre, så kanske är maskinen idag bättre.

I vilket fall så vet jag flera som kör med den "gamla" ProFlexen utan problem. Det är viktigt att köra in den utan belastning.

Alla oscillerande maskiner roterar klart också, men de oscillerar samtidigt. För tuffare polering krävs mer friktion och då kör man med en enbart roterande maskin.

MVH/Peter


Postad 2004-07-04 13:20:38pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 6453 gånger 
Även när det gäller "tuffare polering" har maskinen funkat bra. En helt mjölkgråvit och matt röd 15 år gammal Opel Ascona (konstigt nog rostfri) polerades till nyskick med denna enkla konsumentmaskin.. Beror väl på hur mycket tid och vilka medel man använder antar jag.. Sedan hade det antagligen gått fortare med en roterande maskin, men som sagt: Det gick helt utmärkt med oscillerande maskin. (Blev själv rätt förvånad hur bra det funkade!)



Postad 2004-07-04 20:11:10CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6437 gånger 
När det gäller kraftig polering med rubbing för avverkning av lack för att skapa ett perfekt resultat på en nedgången lack så räcker vanligen inte en oscillerande - och franförallt inte en svag lågprismaskin. Det skapas helt enkelt inte tillräckligt med friktionsvärme för att fixa djupa repor och kraftigt oxiderad lack. Då krävs en roterande maskin med hög effekt.

Men visst kan man åstadkomma mycket med en enklare maskin och även för hand. Men det kan inte jämföras med vad en roterande maskin (i händerna på ett proffs) kan göra. Se tex Tommy The Polish mans projekt...

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014