Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Förzinkning - Hur tjock är den?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-08-12 14:06:21Fjattespatt,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-15
Läst 7520 gånger 
Hej,

De flesta moderna karosser är så vitt jag förstått gjorda med en zinkbeläggning på plåten för att förhindra rost. När man nu lagar sina rostfläckar med blästring/slipning hur stor är sannolikheten att man slipar bort zinklagret? Det känns som att sannolikheten borde vara ganska stor. Är det nån som prövat att borstplätera på ny zink på slipade ytor? Metoden borde ju vara överlägsen zinkfärg.

/ FS


Postad 2004-08-12 14:17:19CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7516 gånger 
När rosten fått fäste i plåten så har ju offeranoden (zinket) redan förbrukats.

Tjockleken uppges ibland av tillverkaren om man frågar - jag har sett siffror från några få micrometer till väl över 10 (om jag minns rätt?). Kolla Vi bilägares rostdatabas för mer info (tex om din bil).

Vissa biltillverkare vill inte uppge tjockleken alls - då är den säkert mycket tunn. Har man blottlagt plåten (utvändigt eller inne i obehandlat hålrum) så förbrukas ett tunt lager snabbt på några tuffa vintrar - så tjockleken är viktig. Men det är tydligen svårt att få lacken att fästa på tjocka lager zink - se tex de problem VAG har haft.

MVH/CRV


Postad 2004-08-15 02:01:29pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 7477 gånger 
Japp, lackfärg vill inte fästa på zink/galv så bra. Antagligen därför så har galvade bilar "dröjt"..

Men:
Är bilen förzinkad/galvad, så skall man skatta sig lycklig. Då rostar den ALDRIG, i praktiken. OM man tar och kompletterar med extra rostskydd, som exempelvis pumpa in olja/vax i hålrum samt "carosol" etc. som stensprutskydd i underrede/hjulhus.

Förzinkning/galv+rostskyddsmedel=bilen håller tills "helvetet fryser över"..




Postad 2004-08-15 10:28:44CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7471 gånger 
Ja, visst är zinken en effektiv offeranod, men den fördröjer bara ett rostangrepp om den blottläggs i fel miljö (svensk vinter...).

Därför behövs precis som pedagogen en en bra grundkonstruktion och rostskyddsbehandling.

Idag har i princip alla bilar hela eller större delen av karossen galvaniserad, men ändå finns det allvarliga rostskador på många bilar efter bara några år. Så tidiga skador beror ofta på felkonstruktioner eller olämpliga material (Ford Focus limning dörrar, S40 legering grill mm, Mercedes C och E-klass plåtvikningar mm).

Om det finns många skarvar, tunn galvanisering, känsliga ytor utsatta för stensprut etc så blir det problem först längre fram - kolla gärna Vi Bilägares rostskyddsregister som tydligt visar hur olika rostskyddet är hos olika bilmodeller (http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp).

MVH/CRV


Postad 2004-08-15 12:25:10pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 7468 gånger 
Ja, förutom problemet med materialvandring i vissa ganska sällsynta fall, så har ju biltillverkarna snålat in på det "klassiska" rostskyddet då de infört förzinkning. Där ligger felet. Men detta kan man ganska lätt själv rätta till genom att komplettera med rostskyddsmedel i balkar, trösklar och hålrum. Då blir det i princip 100% rostfritt bilägande att se fram emot.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014