Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Tjat om rostskydd..




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-08-22 20:23:35pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 7612 gånger 
Idag har jag behandlat bilens bakre hjulhus med "rostskyddsmassa" på sprayburk från biltema. Saabens bakre hjulhus "måste" behandlas med liknande medel, eftersom innerskärmar bak saknas. Hela processen tog (förutom den ordentliga tvätten häromdagen av hjulhusen) knappa 20 minuter..

Hursomhelst:
Här är en bra sida om rostskydd, tänk bara på att den är lite "sponsrad". Bra är den ändå..
http://www.dinol.se/pages/whyprotect.html


Postad 2004-08-22 20:31:44pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 7611 gånger 
Här är mer:
http://www.dinol.se/pages/bildbanken/trafikmagasinet.htm



Inskickad av pedagogen - 2004-08-22 23:07:01
Läst 7606 gånger 
Här är mer:
http://www.dinol.se/pages/bildbanken/trafikmagasinet.htm


Postad 2004-08-23 10:48:20CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7589 gånger 
Ford tas i länken upp som ett exempel på företag som ej varit så generösa vad gäller tolkningen av rostskyddsgarantin.

Detta verkar att ha ändrats! De falsnings/lim-problem som Focus och Mondeo haft åtgärdas helt kostnadsfritt och utan diskussion om var man servat, skötsel etc (det spelar ju ingen roll här!). Trots at det kostar ca 35000 om alla 6 dörrar/huv/lucka skall bytas. Jag har själv fått erfara detta och det framgår av biltidningsartiklar.

Medan tex Mercedes vägrar att åberopa garantin och är MYCKET restriktiva med att betala som goodwill. Har den inte servats 100% på deras verkstäder så får man normalt inte en krona i ersättning - likadant med äldre bilar (trots 30-årig garanti). Liknande rostproblem har ju flertalet bilmärken haft på senare tid (Volvo S40, SAAB 9-5, Mercedes C/E) så det avgörande kan tyckas vara hur biltillverkaren ersätter kunden. I de flesta fall får kunden betala själv!


Postad 2004-08-23 21:23:22pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 7564 gånger 
Visst är det bra att vissa skärper sig, men totalt sett är "rostskyddsgarantier" totalt värdelösa. De är endast försäljningsargument för att "lura" kunder till att köpa bil av just det märket..

Själv uppskattar jag mest att bilar nuförtiden oftast har någon form av galv/förzinkning. Sen tar jag och förbättrar detta på egen hand med tunnflytande/tjockflytande/massa etc. 1000% rostfri bil för småpengar.

Ringde runt idag för att kolla vad en rostskyddsbehandling kostar "nuförtiden". 5-6000. Gör man det själv så kommer man undan med under tusenlappen! Okej: Inte EXAKT lika bra som ett proffsjobb, men i själva verket lika bra. (Hålrummen och balkarna, samt skärmarnas innersida behöver en omgång. Nederkanterna är viktigast, och allt rostskydd rinner ju "automatiskt" neråt i och med Jordens dragningskraft..)

Rostskyddsgarantier ger jag inget för, skulle jag göra en rostskyddsgaranti värdelös pga. mitt eget rostskydd, har jag inte förlorat ett endaste dugg, eftersom garantin ändå är värdelös in the first place. (Tvärtom, så skall man rostskydda sin bil, oavsett vad biltillverkaren säger!)

Off topic:
Var på biltema idag igen, och köpte mer underredsmassa på sprayburk. Skall smygrostskydda bilens "mage" (undersida) på OK, där man egentligen inte får rostskydda. Vad göra? -Kommer inte åt under bilen utan lift. Lovar på heder och skamvete att inte söla ner! ;)

Off topic #2: Köpte en punktbläster oxå på biltema när jag ändå höll på: kostade 125 spänn.. Bra för att laga stenskott!

On topic:
Folk tänker nog inte på att deras "krocksäkra" Volvo/Saab eller vad de har, inte alls längre är krocksäker när den är full av rost..





Inskickad av CRV - 2004-08-24 10:33:29
Läst 7547 gånger 
Som jag sagt innan så är just de rostproblem jag nämnt ovan (tidiga förlopp på nya bilar) inte lösta med rostskyddsmedel. De berör konstruktions- och materialfel och delar som antingen inte nås eller där dessa preparat inte har betydelse för rostförloppet.

Så en 100% rostfri bil genom rostskyddsbehandling kan inte garanteras generellt. Men om man väljer en bil med en konstruktion utan sådana missar och kompletterar med rostskyddsmedel så har man säkrat sig så långt det går mot rostangrepp. Där är pedagogen och jag helt överens - jag tillhör tom de som tycker att själva rostskyddsjobbet är helt OK så länge man har vettig skyddsutrustning!

Problemet är hur man skall kunna veta vilka modeller som har liknande, dolda, inbyggda felkonstruktioner. De syns inte alltid i rostskyddsundersökningar (ViB:s tester ger annars riktigt bra info inför ett bilköp). Det kan tex vara ett misstag i ett processteg (oljerester kvar efter falsning och tvättsteg - förstör vidhäftning i följande steg) som gör att en procentuellt stor andel av bilarna får rostangrepp inom ett eller ett par år. Detta är svårt att se i förväg och liknande saker har drabbat i princip alla bilmärken någon gång på någon modell...

Det är då det är viktigt att de är lite generösa och står för kostnaderna.

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014