Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2004-07-18 17:39:09 | Henrik79, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-05-30 | | Läst 16231 gånger | | Hej,
Tvättade bilen på Gotland.
Nu när jag kom hem och tvättade den såg jaag att det var kalkfläckar kvar på lacken. Hur får jag bort dem?
Har provat med Lahegas Nr 23, fungerade till viss del. Lacken är nylackad och hade inget vaxskydd innan. Nu är den drygt 6 veckor gammal. På dem övriga delarna där jag hade vaxskydd gick fläckarna bort hur lätt som helst.
Är det rubbing som gäller ?
|
| Postad 2004-07-19 15:10:12 | wazid, Helsingborg Medlem p?Stacken sedan 2003-03-19 | | Läst 16205 gånger | | Om det är så att fläckarna inte går bort genom vanlig svampning eller genom mer mekanisk nötning som vaxning med Lahega Nr 23, så låter det som om du skulle behöva gå på med ett lite grövre medel. Prova en finare rubbing.
(Grövre rubbing funkar också, men då måste du ändå polera med en finare efteråt.)
|
Postad 2004-08-06 09:13:21 | SubaruPhille, Visby Medlem p?Stacken sedan 2004-08-06 | | Läst 16134 gånger | | Ähh inget fel på Vårt vatten!! Torka bort kalket direkt innan det fräter in i klarlacken!
|
Postad 2004-08-06 15:11:00 | jsupreame, skellefteå Medlem p?Stacken sedan 2004-06-02 | | Läst 16120 gånger | | vad jag lärt mig får man inte polera en lack som är "nyare" än 6 månader..
|
Postad 2004-08-06 15:33:53 | wazid, Helsingborg Medlem p?Stacken sedan 2003-03-19 | | Läst 16118 gånger | | Det stämmer att man på omlackerade ytor inte ska vaxa inom 3 månader.
Dock går det bra på nya bilar. De lacker som användes för att lackera karosser i bilfabriker är färdighärdade direkt bilen lämnar fabriken.
(För i tiden var det annorlunda).
MvH
David
|
Postad 2004-08-07 06:54:21 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 16108 gånger | | Instämmer helt. Kolla gärna gamla trådar om ni söker mer info om vaxning av nya bilar resp nylackade ytor (tex tråden Ny bil).
|
Postad 2004-08-08 20:44:56 | Henrik79, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-05-30 | | Läst 16089 gånger | | Nja,
Nu är det så att jag var i kontakt med billackeraren när jag hämtade bilen. Jag fick till svars att jag skulle låta huven (omlackade delen) härda tills lösningsmedlen dunstat under 4 veckor innan vax lades på, tvätta gick jättebra.
Nu när lacken hade härdat klart blev det en runda med Turtle polish kräm som jag blev rekommenderad av bilrekondkillen på Autoexperten. Blev jättebra, fick bort kalkfläckarna, förutom att krämen var för grov. På med Lahegas No 17 och därefter polish från samma företag. Nu har jag en huv som glänser bättre än den gjorde efter lack.
Jag tror inte att man generellt skall dra alla lacker över en kant och säga att vaxa,polera mm skall väntas i si och så lång tid då alla lacker i regel är olika. Jag hade en relativ kort härdningstid pga att det är sommar. Skulle lätt väntat längre tid om det var vinter.
MVH/Henrik
|
Postad 2004-08-09 14:44:22 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 16068 gånger | | Den största billackstillverkaren rekommenderar 3 månader innan en omlackad yta poleras eller vaxas.
Men vet man vad man gör kan man ju förbättra slutfinishen på lacken under härdningsprocessen - men lacken är då mer känslig.
Jag tycker att du gick på med onödigt tuffa medel med tanke på en så ny lack och lite kalkfläckar. Det hade kanske räckt med bara Lahega Polish? Jag anser det bäst att alltid börja med mildast möjliga medel.
Nu skall man minnas att det är skillnad på vax och vax. Ett kombinerat vax och polishmedel skall nog undvikas ett tag, vissa bilmärken godkänner ej heller riktigt "täta" lackskydd innan härdningen är klar. Ett flytande hårdvax är dock ett bra sätt att skydda en omlackad yta - men vänta minst den tid som du får rekommenderad av lackeraren.
I vilket fall - kul att lacken blev bra. Och visst har du rätt i att det aldrig går att ge mer än generella råd på ett forum.
MVH/CRV
|
Postad 2004-08-09 20:42:26 | Henrik79, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-05-30 | | Läst 16063 gånger | | Hej,
Jag hade ju förstås tänkt mig när kalkfläckarna kom upp att med ett milt medel som Lahegas No 23 polera bort fläckarna. Då detta inte fanns hemma fick jag en burk med Turtle polishkräm, det var mer eller mindre som rubbing för min annars felfria lack. Tack snälla farbror på "bildelsbutiken" :-( Jag förstår att Lahega säljer sina produkter till proffs.
Nu fanns tyvärr även denna hemska Turtleprodukt i proffsets sortiment. Varav min huv såg ut som en 10 år gammal maskintvättad huv. Jag ordnade en flaska med Lahega No 17 och fick ett gott resultat. Tackar Lahega för Er No 17.
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|